Forum

Løg og porrer i køkkenhaven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. marts 2010 kl. 19.52

Jeg vil i år have porrer og løg (alm. + rødløg) Jeg har skimmet nettet og havenyt.dk men synes ikke jeg kan finde helt hale i hvornår stikløgene bør sættes ud?
Lige nu ligger de i deres små poser køligt ude i garagen.

Skal de sættes så toppen er over jorden? Eller skal de 5 cm under jorden?

Og hvad med porrer, vil købe den som små porrer og plante ud. Hvornår er tiden for det?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. marts 2010 kl. 21.19

Så længe der er mulighed for nattefrost syntes jeg at det er for tidligt at plante begge dele, ellers er løg noget af det første man sætter, de skal bare lige have den øverste halvdel over jorden. Porre skal i jorden når du kan ligge på bare knæ mens du planter dem.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. marts 2010 kl. 21.22

Hej Lise -

du kan sætte løgene, så snart jorden ikke er for våd og tung - formentlig i løbet af en uges tid - 14 dage, alt efter din jord... Efter en "normal" vinter kan de sættes allerede midt i marts, men sådan var det ikke lige i år!

De skal sætte, så toppen er lige under jorden.

Og porrerne kan du sætte fra en gang i april til slutningen af maj. Nogle sætter dem så sent som en uge inde i juni for at undgå porremøl, som kan angribe planterne - men dem har jeg nu aldrig haft i haven. Jeg plejer at sætte dem i starten af maj, når jeg lige støder på dem som planter.

mvh
Anja

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. marts 2010 kl. 0.11

jeg ved ikke noget om løg, men jeg fik gjort mig lidt erfaringer med porrer sidste år.
Et brev porrerfrø såede jeg i køkkenvinduet, og priklede ud da de var store nok til det, og vejret var lunt nok..
Og som eksperiment såede jeg også et tilsvarende brev porrerfrø direkte i jorden. Rækken med de forspirede porrer blev aldrig rigtig til noget, der er værd at skrive om, men rækken med de direkte såede frø blev til kæmpe porrer, som jeg netop i dag har høstet de sidste af.
Så jeg mener ikke det kan svarer sig at sætte porrer, det er nemmere og billigere bare at så en posefuld frø.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 12.55

Jeg ved at mange foretrækker at så dem først og udplante dem bag efter men de vil altid blive sat lidt tilbage, da roden bliver forstyrret . Hvis ikke de er ordenlig afhærdet forinden spiller dette også en rolle . Derfor er det en god i da at kultivere jorden i dybden inden de udplantes . Hvorfor du så har fået større held med de sået , tror jeg skyldes en tilfældighed .

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. marts 2010 kl. 13.46

Min plan er klar at købe dem der kan plantes direkte ud. orker ikke lige forkultivering mv. i år, det kørte jeg lidt død i sidste år.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 25. marts 2010 kl. 14.43

Porre og da også løg er altså bare bedst, når de kommer fra egen avl. Dermed er man jo da dermed også sikker på, at det er det naturlige produkt man får sig, og den foreskel kan man altså smage.
Løgene skal sættes, når nattefrosten har sluppet, jeg ville give det en uge eller to, da man jo da i hvert faller kan mærke, at forårets komme er lige om hjørnet!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Løg og porrer i køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg og porrer i køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider