Forum

Økologiske frø til billige penge.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2010 kl. 18.20

Nu er der ved at komme gang i produktionen af økologiske grønsagsfrø herhjemme, således at flere og flere frøfirmaer har dem i deres sortiment .
Tidligere var det ifølge frøfirmaet Weibull , ikke muligt at benytte det røde Ø-mærke på de økologiske frø, som var avlet udenfor Danmark,
Men det lader til at der er kommet flere og flere producenter herhjemme, da udvalget er blevet større i år .
Det er dog ikke alle grønsagsfrø, der kan fås med det røde ø-mærket på endnu .

Netto har i år lidt forskellige til kr. 8.- pr pose . Butikskæden Tiger har 8 forskellige frøposer og her koster 3 poser kr 10,- (kr.3,33 pr.stk.) , hvilket er det billigeste jeg er støt på .

Hvis andre kender til priser på øko-frø vil det være en god ide at lægge dem herind i denne tråd . Ligeledes om man har gode som dårlige erfaringer med disse frø .

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. marts 2010 kl. 2.19

Hej Søren

De frø som sælges billigt, kan være mindre frø, eller der er færre frø i poserne. Frø størrelsessorteres og de største sælges ofte til de professionelle eller bruges til såbånd,. Det er derfor ikke kun priserne, du skal sammenligne. Det er oftest ikke de mest interessante sorter, som sælges billigt. Se også på sidste salgsdato på frøposerne. Hermed være ikke sagt, at man ikke kan købe gode spiredygtige frø billigt i supermarkeder m.m.

Det røde Ø mærke kan bruges på økologisk dyrkede produkter, som er pakket i Danmark. Den oplysning fra Weibulls tror jeg er forkert.

I øvrigt kan jeg ikke ubetinget glæde mig over billige frø, hvis jeg ved, at butikkerne har trykket de stakkels avlere helt vildt ned i pris.

Min vej til billige frø er at høste egne frø af de arter, hvor det er let, og så købe kvalitetsfrø for resten.

Hilsen Karna

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2010 kl. 14.39

Jeg havde godt nok ikke kigget nærmere på dem og jeg har også undret mig over den store pris forskel sammenlignet med priser andre steder.
Nu har jeg derfor kigget på mængden i poserne.
I de økologiske frøposer fra Tiger er der 1,4 gram frø . I de konvensionelle frøposer, fra LIDL" er 3,4 gram frø . Jeg har derfor fået mindre antal frø end jeg havde regnet med .
Så måske bliver Nettos frø alligevel ikke meget dyre end først antaget . Så håber jeg også at avleren har fået sine penge
:-)....

Du har ret i at det sikkert er de mest hårdføre sorter, der sælges og dermed også de mest kedelige .Men når jeg nu har dem , vil jeg se om der kan være lidt forskel på dem og så de konvensionelle frø, når de skal sås ud.

Omkring Weibull skal jeg skynde mig at sige , at denne medarbejder sagtens kan have misforstået noget , som jeg så fejlagtigt har videre formidlet . Jeg er ikke inde i disse regler , men fik i sin tid at vide , at Weibull skulle trække hele partier hjem igen, hvilket man var sur over .

Med hensyn til at lave mine frø selv har jeg i stedet valgt at købe mig fra det , da jeg syntes at det er et større arbejde at passe . Men så længe jeg kan være selvforsynet med hvidløg og andre vegetative ting , vil jeg ikke kaste mig over noget mere . Jeg har godt nok Hans Gram bog "Køkkensurternes frøavl liggende , men jeg springer alligevel over i år .

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. marts 2010 kl. 11.05

Jeg var lige i Netto og købe ind og fik ved samme lejlighed kigget nærmere på mægden i deres økoposer . I disse poser er der 1,5 gram frø til den nette sum af kr 8-. I
Tigers var der som sagt 1,4 gram af kr 3.33,- . Det er naturligvis kun i de poser hvor frøene er små (bl.a gulerødder). I Tigers ærter og bønner er der eksempelvis 11 gram .

Jeg kan se at både Nettos og Tigers frø bliver speciel pakket til dem, så der forekommer ingen mellemhandler, hvilket ville gøre dem dyre .

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise S., 11. marts 2010 kl. 17.25

Jeg bruger denne hjemmeside - De sælger blandt andet øko frø
www.tinasverden.dk

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2010 kl. 0.29

Udemærket, jo flere vi kan nævne herigennem jo bedre .

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 17. juni 2010 kl. 0.15

mange frøfirmaer, og især dem på nettet, herunder mit eget, har ofte økologiske frø på tilbud, det er frø fra den samme sæson, men som man har for mange af, sådan gør jeg i hvert fald selv, hvis man får nyhedsbrev fra frøfirmarerne får man ofte tilbuddene først. , og der er penge at spare, de fleste frø har jo ret lang holdbarhed, hvis man opbevarer dem ordentligt, tørt og køligt. .

camilla plum
ww.fuglebjerggaard.dk

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. juni 2010 kl. 20.29

Kære Camilla Plum
- hvad pokker er "billige penge" for noget ? håp

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Fauerholm, 16. februar 2012 kl. 15.48

Jeg er selv blevet skuffet mange gange over "billige" og "dyre" frø.
Derfor dyrker jeg mange frø selv i Kolonhaven FauerFlora, og de er alle dyrket økologisk.
Mine frø bliver solgt for 10,- pr. pose, og der er eks. ved Akeleje frø 1,5 teskefuld frø i hver pose... hvor mange gram det er ved jeg ikke, men du bliver ikke skuffet!

Jeg vil gerne sende en prøve til alle som læser dette indlæg, blot send mig en mail med frø ønske og adresse, så sender jeg dem.

Billede slettet af administrator torsdag, 16. februar 2012 kl. 23.12.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 16. februar 2012 kl. 15.59

økologiske frø pakket i danmark kan mærkes med ø mærke, uanset hvor de er dyrket.
Hvis man vil støtte økologisk frøporoduktion, så køb økologiske frø, frøproduktion er et af de steder hvir der bruge sflest pesticider.
man kan sagtens få billige frø, og billig mad, det er sjældent et scoop, men har nogel andre bivirkninger for både miljøet, biodiversiteten, sundheden mmm som man egentlig gerne vil betale for at undgå.

Nyt svar til emnet »Økologiske frø til billige penge.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Økologiske frø til billige penge.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider