Forum

Billig og vedligeholdelsesfri belægning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene E., 21. februar 2010 kl. 14.11

Hej,

Er der nogen der har en idé til en billing og vedligeholdelsesfri belægning til min forhave.

Da jeg rejser en del har jeg brug for at min forside ser fin ud hele tiden.

Jeg er så meget til det kvadratiske betonfilser og derfor har jeg overvejset pigsten i cement. Men det er vist slet ikke nemt??

Belægningen skal dække ca 16 m².

Er der nogen der har en idé?

På forhånd tak :-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. februar 2010 kl. 14.47

Asfalt

Mvh. Svend Høst

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene E., 21. februar 2010 kl. 15.22

Useriøst!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. februar 2010 kl. 16.35

Hej Malene

Næh, det er måske ikke så nemt / billigt med cement og pigsten - ihvertfald skal du fjerne muld (det kan måske bruges andetsteds i nærheden) og have et underlag, som dræner (stabilgrus + grus) og også er stabilt før du lægger cement og pigsten ud over det hele.

Når du eller andre engang vil have fjernet pigstensbelægningen er der nok på grund af cementens vedhæftning til stenene næppe andet at gøre end at køre hele molevitten på lossepladsen....

Både for stabilgrus, grus og pigsten gælder, at der er en pæn - og velbegrundet ! - råstofafgift, som skal betales ved anskaffelsen.
Ud over udgiften til materialer og råstofafgift er der så transportopgaven nu og senere.
Stabilgrus - omkring 1500 kr pr kubikmeter leveret
Grus - omkring 1000 kr pr kubikmeter leveret

Jeg drister mig til at komme med tre forslag, der går i en anden retning - de indebærer dog også alle tre vedligeholdelsesarbejde i mindre omfang.
Om de er billige ? Jeg kommer for hver med et bud på en kvadratmeterpris, så kan du jo afveje om det er udenfor eller indenfor det beløb, du tænker at anvende.....

Bunddække af citrontimian med et par lavtvoksende buske eller småtræer indplantet i fladen. Hvis du skal købe pottede citrontimian er kvadratmeterprisen ca 200 kr. Du kan give forhaven et pift med mindre grupper af krokus, iris eller vibeæg - der er ikke meget bladmateriale efterladt, når de er afblomstrede.
Fordel: I løbet af en enkelt sommer bliver fladen dækket - der skal ikke gødes - der skal luges første sommer, efterfølgende er et par lugninger tilstrækkeligt, da planterne dækker vældig godt.
Både timian og forårsløg er gavnlige for bier, humlebier og andre insekter.
Ulempe: Forhaven skal være fri for flerårigt ukrudt (senegræs, nælder, tidsler mm) og helst også nogenlunde fri for et- og toårigt frøukrudt (mælkebøtter, kløver) når du starter plantningen.

Storbladet efeu med enkelte store sten lagt ned i fladen. Det antal planter du skal bruge pr kvadratmeter giver en pris på ca 100 kr - hertil kommer udgiften til store sten.
Ulempe: Der gælder samme forhold omkring ukrudt som for citrontimian - blot vokser efeu hurtigere til og dækker jorden godt.
Mulig ulempe: Ad åre vil efeu brede sig grådigt - så er der hæk som afgrænsning kan det komme til at give lidt arbejde ca 3 gange årligt at holde efeu'en tilstrækkeligt beskåret - omkring stenene er det tilstrækkeligt at klippe 1 - 2 gange årligt.
Fordel: Der skal ikke gødes. Godt skjul for insekter og frøer.

Tætplantede roser - kun én slags - med jorddækning af kompost. Prisen pr kvadratmeter afhænger af hvilken rose, du vælger - kontakt en fagmand ! - men omkring 200 - 250 kr pr kvadratmeter for barrodede roser.
Udgiften til kompost løber op i ca 1000 kr pr kubikmeter - der skal ny forsyning til med et par års mellemrum.
Der kan lægges blomsterløg ud mellem roserne - botaniske tulipaner, påskeliljer, pinseliljer, erantis - afhængigt af dine farveønsker. Roserne vil dække de visne toppe.
Du kan vælge en gammel sort som f. eks Rosa Katharina Zeimet - den bliver ca 60 cm høj har et godt løv, dækker jorden fint og blomstrer fra juni til november. Mange andre bunddækkende roser er mulige smukke løsninger på den flade, som din forhave udgør.
Klippes ned én gang i tidlige forår - kan (men skal ikke nødvendigvis!) beskæres nogle gange i sommerens løb for at få særlig frodig blomstring i efterårssæsonen.
Krav mindst 6 timers sol.
Ulempe: Jordbearbejdning skal ske i dybden inden plantning. Der skal skaffes en del kompost til jorddækning. Plantning sker bedst om efteråret.
Fordel: En helt vidunderlig forhavehilsen til alle forbipasserende i form af rosenduft og godt for bier og andre insekter. Jorddækning gør eventuel ukrudtsbekæmpelse til en nem sag.
Jorddækket er gavnligt i tørre såvel som i fugtige perioder - så vanding behøver du næppe at tænke på ud over den første sæson.

Jeg håber, du finder frem til en løsning, som kommer til at glæde dig selv og dine naboer !

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 21. februar 2010 kl. 18.25

Jeg syntes Lones forslag er rigtig gode, men vedligeholdelsesfri er de jo ikke helt. I stedet for fliser eller anden hård belægning, kunne du overveje ukrudtsdug og så et lag skærver over i den farve der nu passer dig. Så er der også mulighed for at lade en enkelt stedsegrøn vokse op hist og her.

Det gode ved skærver er at det levner mulighed for nedsivning af regnvand. Med en flisebelægning leder du vandet ud i kommunens kloaker, hvilket er et problem når det sker i stort omfang.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2010 kl. 21.15

Hvis ikke det er noget du vil lave selv kan du også vælge at få 2 tilbud hjem fra en anlægsgartner eller brolægger og høre ,hvad de har af ideer . Normal må man kun tage 2 tilbud hjem . Men hvem der kontrollere det ved jeg ikke .

Forlaget Lindhardt og Ringhof har udgiver bogen "design din have (forfatter Nina Ewald). Fra samme forlag har forfatteren Jørn Danneboe også udgivet bogen Have-Design-Detaljer .
Ligeledes har Politikens forlag også en masse gode bøger , der er værd at kigge i . For 2- 3 år siden kom der rigtig mange af disse bøger på marked og derfor også en masse muligheder. Derfor ville jeg foreslå dig at tage et kig i nogle af dem og finder du noget kan du bruge kan du evt tage et fotokopi af det og indhente priser .

Dette med at komme med forslag til belægninger er efter min mening lidt svært , da jeg personlig vil finde fliser der enten machede huset eller få ideerne når jeg så haven .
Men belægninger er der mange af og du kan også ringe rundt til de forskellige beton firmaer , der også laver belægningssten og få alle de brochuer og prislister og her danne dig et indtryk af , hvad det koster . Som udgangspunkt skal du nok regne med omkring kr 500,- pr m2 (København) Her i er alt inkluderet . I den samlet pris skal der indgå , opgravning og bortkørsel af jord , indkøb og udlægning af stabilgrus og aftrækssand . samt lægning af sten og evt tilskæringer .
I Roskilde ligger bl.a. SF- sten disse sten er blevet populær igen . Tænker du på at få udlagt chausse-sten skal du nok regne med en pris på kr 1000 ,- på. m2

Nyt svar til emnet »Billig og vedligeholdelsesfri belægning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Billig og vedligeholdelsesfri belægning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider