Forum

Valg af hegn ved vindblæst skråning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke R., 14. februar 2010 kl. 16.04

Jeg er for første gang flyttet i hus med have og står her over for en masse sjove udfordringer. Den ene kunne jeg godt bruge lidt kreative indspark til, hvis i har gode ideer eller erfaringer.
Vores have skråner en del nedad og efter skellet ind til nabogrunden - der lige nu står ubebygget efter at et gammelt hus er blevet revet ned - er der en decideret skrænt ned. Altså på nabogrunden. På denne grund vokser der pt. kun ukrudt og en ret invasiv slyngplante der breder sig op ad skrænten over alt hvis den får lov. I en del af skellet oppe på "vores side" står der div. forsømte vækster i bed der går 2-4 meter ind på grunden - bl.a. mirabelle, rhodendendron og selvplantede småtræer. Men en del står også gabende tomt, da der har været bambushæk som er død for en del år siden. Da vi har små børn skal der ret snart lukkes lidt mere til, så de ikke risikerer at skvatte ud over skrænten i leg. Det er en strækning på måske 20 meter. Men hvad skal vi plante? Manden foreslår ny bambus, men jeg er bange for om de kommer til at blive blæst omkuld...
Jorden er mest lerjord, men lidt sandblandet.
Jeg kunne godt tænke mig:
1: Noget, der kan holde på jorden med sit rodnet for at modvirke yderligere "nedfald" af skrænten
2: Gerne noget stedsegrønt, så der også er lidt hegnet om vinteren og så haven ikke virker så bar, da vi i forvejen har meget lidt stedsegrønt.
3: Det skal kunne tåle vind og en del sol
4: Det må gerne kunne vokse til inden for en overskuelig fremtid
5: Det skal ikke kræve en masse pasning - en hæk der skal klippes er fx. udelukket, da man ikke vil kunne komme til fra den ene side.
Umiddelbart tror jeg den bedste løsning ville være at fortsætte stilen med "blandede buske" hen langs skrænten og så vælge nogle stedsegrønne iblandt - fx. laurbærkirsebær. Og så måske simpelthen sætte et trådhegn op yderst så ingen falder over kanten.
Men et pileflethegn kunne måske også være en mulighed...

Håber på gode forslag

Vh Rikke

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. februar 2010 kl. 21.37

Hej Rikke

Det lyder til at være en stor mundfuld og det er ikke lige sådan at give de rette råd, ud fra den beskrivelse du er kommet med, som jeg ser det . Men jeg vil foreslå jer, at fjerne alt det som i ikke vil have og så starte på en frisk . Jo bedre oprydning, jo nemmere er det at starte op igen .

Der findes mange gode planter til brug på skråninger og som kan købes for billige penge . Med billige penge mener jeg et sted i mellem kr 20 - 30 ,- pr stk. ( billigere jo flere i køber) og som er barrodsplanter . Dvs at man kan være varsom med at opbevare dem rigtigt . Men dette kan vi vende en anden gang.

I stedet for at komme med en masse forslag vil jeg heller give jer en liste over bøger, som i kan låne på biblioteket og få noget inspiration til at gå videre og så kan i bare spørge løs bagefter . Der er rigtig mange muligheder og det skal også gerne være noget i kan lide og så skal pengepungen også gerne kunne følge med . Er det noget i skal dele med naboen er der ingen grund til at ofre så meget . Især, hvis han ikke gider og være med til at yde lidt .

Mange af Politiken have-bøger er rigtige gode at læse og her vil en bog som "hvilket planter hvor .
Bogen "Græsplænen" , der også omhandler planter til skråninger mv. et godt udgangspunkt . Desuden er bogen Fra vildnis til paradis fyldt med gode forslag . Familie-haven er også en sød bog fra samme forlag .
Gyldendal har også en masse gode bøger bl.a. Have-Design-Detaljer. Eller den "Dovne have" . Søg efter bøger , hvor der fremgår foreslag til design og plantekendskab .

Hvis i vil vide mere, så skriv igen .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. februar 2010 kl. 9.33

Hej Rikke R

Jeg har gode erfaringer med lerjord, vindudsathed og så et princip om at "Go Nordic" - med det mener jeg, at der tages udgangspunkt i træer og buske, som er tilpasset klimaet i Danmark og som er fuldt hårdføre.
Gevinsten for dig og familien er, at der kan høstes nødder og at der efterår og vinter er "serveret" for fugle og små gnavere, ligesom der vil være redemuligheder for solsort, grønirisk og gærdesmutte.
Planteanskaffelse er ikke nogen stor udgift og pasning på kort og langt sigt er overkommelige arbejdsopgaver med potentiale for supplement til en eventuel brændeovn.

Bevar mirabellerne og de selvsåede ?? og fjern / undgå ikke hårdføre arter (eks: rhododendron, laurbærkirsebær).
De selvsåede kan I følge og bevare dem I synes bedst om. Fjern de ikke ønskede - f.eks: tjørn og slåen (ikke så gode for børn at færdes tæt ved) og f.eks: hyld og pil ( begge breder sig grådigt)

Plant så eg, taks, hassel, sargentsæbler, virginia roser - de vil vokse pænt til indenfor 3 - 4 år og kan med den plads, I tænker at give dem udvikle sig harmonisk. Ukrudtsbekæmpelse de første 3 - 4 år er nødvendigt - og overkommeligt, hvis I forsyner hver nyplantet busk / træ med en fodpose af kompost, gammelt hestemøg, bark-/grenflis. Senere vil ukrudtet næppe trives fordi skyggevirkningen fra de lidt større buske og træer bliver massiv.

Planteafstande til et tæt hegn kan være 1,5 - 2,5 meter og gerne forskudt / spredt i grupper.
Bedste plantetid er oktober - november. Men forårsplantning kan godt lade sig gøre, hvis I har mulighed for at vande i tørre perioder.

Hvis nogen af buskene eller træerne om 6 - 8 år bliver for store er alle de nævnte lette at beskære - bedst med beskæring 10 - 20 cm over jordoverfladen (stævning). Taks kan dog let formes med en hækkesaks. Det I skærer ned kan enten skære op til små brænde / optændingspinde eller blive liggende på jorden mellem de øvrige eller få en tur gennem en flishugger - det bliver så meget let håndterligt at brede ud som jorddække bagefter.

Et pileflethegn i en længde på 20 meter kræver meget materiale og en del arbejdstimer - men vil da være en rigtig flot hegnsløsning indtil de nye planter er groet godt til ! Og så er det er herligt stykke arbejde selv for små børn - bare man kan gå er man i stand til at være den, der bringer lige den ene pind, der gør fletværket fuldendt :-) - og så er der god tid til at sludre om, at den skrænt godt nok er lidt farlig og at det er bedst at holde sig lidt på afstand.....

Jeg håber at mit input kan bidrage til, at I finder frem til det planteprojekt, som passer til have, hus og omgivelser.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 10.17

Det som Lone nævner er selvfølgelig også en mulighed, og jeg selv er også glad for store træer, men disse kan desværre give problemer og i værstefald stridigheder naboer imellem og det ville være ærgeligt . Dette har vi haft oppe og vende i forskellige tråde .
Problemet opstår ikks så meget i de første år , men om 10 - 15 år , hvis ikke man er flittig med saven .
Jeg går ud fra at i helst ville have noget som næsten passede sig selv og krævede et minimum af pasning .

Nu tog jeg lige en hurtig søgning og fandt denne artikel fra havenyt : www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/5503.html Men der findes mere på nettet .

Hvis i vide mere om disse planter vil jeg foreslå at i også læser i bøgerne omhandlende læhegn og læhegns planter, samt de mange bøger om fugle i haven . Heri er rigtig mange muligheder . Bl.a. har Gyldendal skrevet en , som jeg ikke kan huske , hvad hedder kun at den var rigtig god, men mon ikke de har den på biblioteket ?.

Hvis det også er nogle af disse planter i vælger kunne i se efter dem rundt omkring og forhøre jer om ikke vil må opgrave dem så snart frosten er gået af jorden . .
Mange steder har de sået sig selv og de fleste ville være glade for at slippe af med dem . Man må selvfølge ikke bare grave dem op uden tilladelse for så kan man få ballade .

Hvis i beslutter jer for at lave et læhegn eller et mini-vidt remis vil jeg foreslå at i planter med ca 1 meters afstand og senere tynder ud . I kan sagtens plante buske og træer ind imellem hinanden og jo flere forskellige planter i har sat, jo flere forskelige fugle kan i tiltrække .
Inden i starter skal i helst få bugt med så meget af det flerårige ukrudt som muligt , da dette kan tage livet af de fleste planter . Men dette står også nævnt .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke R., 15. februar 2010 kl. 13.14

Tusind tak for svar! Tror helt klart vi ender med noget "blandet buskværk" som foreslået - og elsker ideen om at både vi, kryb og fugle kan få glæde af bær og frugt samt læ med tiden. Desuden tror jeg det vil fungere godt når der nu allerede er en strækning med "blandet busk og træ".
Vi vil nok forsøge med noget plantning allerede til foråret - og så må der jo så følge vanding med. Men på sigt skal planterne - som du taler om Lone - altså være hårdføre. Er flyttet til Østjylland og må sande at her bliver der altså koldt om vinteren (ja ok, det har der selvfølgelig været i hele landet i år..) og som sagt er der meget blæst, så det skal de kunne klare.
Tak igen for hurtige gode svar - vender garanteret tilbage en anden gang. Selvom man er vokset op med kæmpe have og forældre, der havde den som deres fremmeste hobby, kan man stadig godt være have-novice når man får sin første egen have ;-)

Vh Rikke

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. februar 2010 kl. 13.26

Hej Rikke
Du skal finde ud af den sluthøjde, du gerne vil have, når du ikke ønsker alt for meget arbejde med planterne og husk at mange gange får du opgivet 5 års højden på buske og træer, og det kan du ikke bruge til ret meget.
Brug buske så du får noget fugleliv og de er ofte nemme at skære ned og så skyder de igen.
Helt enig med Søren at du skal få fat i barrods planter - både billigst og lettest at arbejde med og de får fat med det samme.
Afhængig af din ønskede højde kan Malus sargentii, Amelancier spicata, Syringa josikae, Lonicera Xylosteum være noget af det, ud kan kigge efter, hvis sluthøjden ønskes mellem 3-5 meter. Hvis du vil have noget, der bliver højere - kan hassel og blærespiraea også bruges. Plant i grupper, så du planter 3 eller 6 i ligesidede trekanter og få en flot virking på den måde. Om du planter forskudt eller ej, er fuldstændig ligegyldig, medmindre der er risiko for erosion på skråningen, ved forskudt plantning vendes kvadraterne/rektanglerne bare på skrå og vil læ- og skyggemæssigt have præcist den samme virkning.
www.de-gamle-sorter.dk

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke R., 15. februar 2010 kl. 13.46

Der har tidligere ligget et hus med fundament helt op mod skråningen på grunden nedenfor og jeg kan se at jorden er sunket et stykke ned da det blev fjernet for et par år siden, men ikke siden. Så om der er risiko for yderligere erosion??? Der er lagt nogle stensætninger ind i skrænten der hvor den er stelj på nabogrunden, så satser da på at vores grund ikke pludselig rutcher ned til naboen. Og så forestiller jeg mig at en del beplantning oppe på vores grund kan være med til at modvirke det via rodnet og fordi jorden så ikke vil vaske ned ved regskyl m.v.
Vores grund skråner kun let men går helt til "kanten" af skrænten. Om vi så faktisk burde have eventuelle fremtidige naboer med på råd når vi planter ved skellet - tjaeh, da de ingen chance vil have for at kunne vedligeholde noget i skellet fra deres side og da beplantningen ikke vil genere dem ifht. udsigt tror jeg ikke at jeg vil spørge dem - lige nu ligger grunden som sagt tom. Men skulle skrænten skride mere er det selvfølgelig en anden sag!
Jeg kan godt se at noget af udfordringen bliver at få plantet så det, der vokser mest til i højden kommer bagerst... Der bliver noget at lege med - en god ide forresten at arbejde ud fra trekanter eller grupper, når planterne skal placeres. Og så er jeg altså ret hooked på at få plantet så der også at lidt løv om vinteren.

Så skal vi "bare lige" have hakket rodnettet fra de døde bambus i smadder og hældt noget god jord på. Kommer vist ikke til at kede mig til foråret!

Vh Rikke

Nyt svar til emnet »Valg af hegn ved vindblæst skråning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Valg af hegn ved vindblæst skråning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider