Skrevet af: Lone Schneider, 19. december 2009 kl. 18.00
Jeg søger efter et navn til et rigtig flot paradisæbletræ. Det skal have hvide eller rosa blomster og så skal de små æbler være så store at de kan bruges til pynt. Nærmest som små mirabeller. Træets krone må gerne virke som en parasol, idet det skal stå ved terrassen. Kender nogen en passende sort. det er især vigtigt at frugterne ikke er alt for små..men ligner små mini æbler.
Glædelig jul til alle ;)
Venlig hilsen Lone
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. december 2009 kl. 12.06
Hej Lone.
Af de sundeste paradisæble-soter, vil jeg nævne 'ydun' (rød frugt, der sidder til 14 dage efter løvfald), 'red sentinel' (rød frugt der sidder til efter jul), 'everste' (der er gul-med en rød kind, der sidder til januar) og 'Hyslop' (med store gul-orange fruger, med en rød kind, de sidder til ca december). -de har alle hvide blomster.
Der er dog ingen af disse sorter der ligefrem har en vækstform, som virker som en parasol, hvilket også bliver svært at finde hvis træet skal være sundt i mange år.
Jeg kan istedet foreslå en tjørn, Crataegus nitida, tornløs tjørn. Den har en flot parasollign. krone. hvide blomter, frugter man kan bruge indtil jul og flotte høstfarver.
Skrevet af: Lone Schneider, 20. december 2009 kl. 17.52
Tusind tak for dit meget uddybende svar....Har netop selv været omkring nogle af disse sorter selv.....Resten vil jeg prøve at tjekke ud ;)
Venlig hilsen Lone
Skrevet af: Karna Maj, 22. december 2009 kl. 11.42
Hej Lone
Nu skriver du, at træet skal stå ved terrassen og være parasoltræ. Jeg har et almindeligt æbletræ som parasolttæ, men det skal jeg beskære hvert år for at holde faconen. Det kan du selvfølgelig gøre med et paradisæbletræ, men måske skal du overveje, hvad der er vigtigst arten eller faconen. En anden ting er nedfaldne frugter, hvis det kommer til at have grene ind over terrassen. Som stort træ kan det give mange nedfaldsfrugter og arbejde - eller værre et smat af æbler på fliserne. Der er mange hensyn at tage - du har sikkert allerede tænkt det igennem.
Med venlig hilsen Karna
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. december 2009 kl. 9.42
Hej Lone
Paradisæblet Tina danner en paraplykrone, men har kun små æbler til fuglene. De laver ikke smat, som de storfrugtede.
Du skal have en podet på høj stamme for at få glæde af skyggen.
Anne Marie
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. december 2009 kl. 10.45
Er det noget i stil med billedet du søger? Den er godt nok småfrugtet. Det er nemlig en Malus 'Ture' med gule frugter, men Malus 'Red Jade' har samme vækstform, men røde frugter knap kirsebærstørrelse 8-10mm.
Skrevet af: Michael Sterll, 12. september 2013 kl. 14.14
I mange år har jeg forgæves søgt at finde frem til navnet på Verdens bedste Paradisæble!
De vokser frodigt i "Bibliotekshaven" på Slotsholmen. Træerne er tussegamle og frodigt bærende. Æblerne er tydeligt aflange, rosenkindede, en lille smule større end 'John Downie', de smager ganske dejligt og er yderst velegnede til gelé og æblevin.
Der er blot ingen, der kender navnet!
Lige nu står de 8-10 træer ganske fulde, så kig forbi og giv et bud!
venligst m.s.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.