Forum

Hvilke planter kan roser ikke lide at vokse i

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Med Venlig Hilsen Lida Wilsom Schrøder, 8. august 2009 kl. 16.35

Jeg har købt en smuk Austin-rose, gul med lidt rødt i, den så flot ud på markedet, og den blomstrer da også. Men... Når blomstrene er der, hænger de! Kan det skyldes andre planter i deres nærhed? Hvilke evt? Min mand har antydet, at det kan skyldes nasturtium? Kan det være rigtigt? Det er da ærgerligt at se alle disse smukke roser bare hænge med hovedet!

Håber, I har et svar!

PS: planten er velnæret og ikke for tør, og andre roser i haven vokser uden problemer!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 21. oktober 2009 kl. 9.56

Mange af roserne fra Austin har så store og tunge blomsterhoveder, at de ikke kan holde sig selv oppe. Vi har selv adskillige Austin-roser, så vi kender til problemet. Vores erfaring er, at flere af dem er temmelig bløde i grenvæksten i de første par år, men efterhånden bliver stivere i grenvæksten i takt med at rodnettet udvikler sig.

Prøv eventuelt at skære rosen moderat tilbage for at stimulere den til nyvækst.

Jeg har aldrig hørt om, at der skulle være planter, som roser ikke trives sammen med. Det skulle da kun være fordi jordbunden ikke er rosenvenlig.

Endelig er der jo også roser, som trives bedst hvis de har andre planter at læne sig op ad og/eller "flyde ud" i.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 14.56

Den eneste plante som kan udsende en stof, der forhindre andre planter i at vokse er ørne bregnen, men den den er vel næppe at finde i et rosenbed. Tallerken-smækker har jeg selv i mit rosenbed og det sige at de kan holde lus væk fra bedet. Den kan, hvis den får lov brede sig og skygge roserne væk. Men det kræver også at den får en del gødning.

Roser skal have en del vand i de første år og tåler helst ikke flis, uden at man har givet dem ekstra kvælstof.

Austin -roser er nok ikke de allerbedste til danske forhold, da de kræver en del pasning og viden.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Golriz, 4. november 2009 kl. 9.01

Hej

Jeg har også set mange Austin roser der nikker med hovedet. Blandt andet Wisley, Pat Austin, Spirit of Freedom. mfl.

Enten kan man lide det eller også kan man ikke. Personligt foretrækker jeg også dem der er mere oprejste. Jeg tror det er korrekt at de bliver mere stive i stilkene med tiden, men jeg er selv begyndt at fravælge dem hvor der i katalogerne står de "bøjer" eller "nikker" elegant med hovedet :-)

Jeg er helt uening i Søren Duuns betragtning om at Austin roser ikke er gode i danske forhold. Jeg har altid haft nemt ved at få dem til at stortrives.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 9.36

Hej Lene.

Bemærk jeg skriver "ikke de allerbedste", det kommer hel an på om man passer dem efter forskrifterne,hvis ikke er det som med mange andre planter at så mistrives de. Austin.roserne kræver både opbinding, svampebekæmpelse, gødning og rigtig beskæring. Tilgengæld er det nok de roser, der giver størst glæde/fryd.

Mit råd er derfor at man læser mere omkring disse roser og giver dem de forhold de skal have. Hvis roser "bare" skal plantes,vokse og se godt ud, bør man efter min mening ikke satse på dem.

Nyt svar til emnet »Hvilke planter kan roser ikke lide at vokse i«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke planter kan roser ikke lide at vokse i

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider