Skrevet af: Elin Schelhase Jensen, 25. juli 2009 kl. 10.16
Jeg har 2 gange haft sådan en fyr inden døre og det er ingen lyv den er ca. 5–6 cm. lang og tyk, den har striber og farve som en Hvips.
Hvad er det for en?
Vi fik den ind i en Lampeskærm og prøvede, at få den ned i en skål og lægge låg på uden held, tog i stedet for en "Fluesmækker" for, at jage den ud af vinduet, men da min søn ramte den med "Fluesmækkeren" sprøjtede den en væske ud over et blad han stod med i hånden.
Til sidst måtte den dog lade livet.
Er den farlig? og hvordan for vi dem væk? der er en summen hver aften imellem kl. 22 og 01 så det er lidt trættende §;O))
Mvh E.J.
Skrevet af: Martin Johansen, 25. juli 2009 kl. 14.12
Er det ikke en skovhams? Jeg har set eksemplarer på 10 centimeter eller mere. De kan blive frygteligt store.
Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2009 kl. 14.14
Det må være stor/kæmpe træhveps, den er ganske uskadelig, den kan ikke stikke, den store "brod" den har er til at lægge æg med, den borer eller saver "broden" ind i gamle mørnede træer og lægger sine æg der.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren, 26. juli 2009 kl. 8.55
Det kan også lyde som det kan være en Vespa Crabro.
Den er forholdsvis sjælden, og ganske skræmmende med sin størrelse.
Det siges at dens stik svare til et hugormebid.
Men trods dette bør man ikke slå dem ihjel!
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=105447&ForumID=10
Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. august 2009 kl. 8.50
Det er rigtigt, disse flotte dyr bør ikke dræbes.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Elin Schelhase Jensen, 20. august 2009 kl. 9.03
Tak for ale de fine svar på mit indlæg, jeg ser den ikke længere som en fjende og håber den heller ikke er agrasiv over for os, men vælger nu alligevel, at gå en stor bue uden om.
Fortsat go' sommer
E.J
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.