Forum

Tåler solsikker frost?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marit Z., 2. maj 2009 kl. 15.35

Jeg har sået solsikker indendørs i 10 cm's potter med såjord øverst og gødet jord i resten af potten. Der er tale om busksolsikken "Holiday". Solsikkerne er kommet fint og har nu sat det 3. bladpar og de første rødder er ved at vokse ud af pottens bund. De sidste 14 dage har de stået i drivhuset i det gode vejr.

Mit spørgsmål er:
Hvornår kan jeg plante dem på friland? Skal jeg vente til midt eller måske sidst i maj af hensyn til mulig frost?

mvh
Marit Z

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. maj 2009 kl. 7.11

Jeg har sået på friland og det er måske et sats, hvis der skulle komme risiko for frost, da solsikkerne er kommet op, men med et stykke fiberdug over ville de kunne reddes.

Når det er så godt vejr udenfor, ville jeg stille potterne ud om dagen på et lunt og læfuldt sted, så de bliver klar til udevejret. Hvis du har planter nok, lad en enkelt overnatte ude fra nu af – "teste om den klarer det" og det er jeg solsikker på at den gør ;0).

Du kan godt plante dem lidt dybere, hvis de er blevet for ranglede.

Ud over det kan du plante dem om, i større potter og lade dem vænne sig den fri natur i en uge – 14 dage inden du planter på friland.

Jeg har også sået en blanding af forskellige sommerblomster til snit, på friland – de har indtil nu klaret skærerne med de lave nattetemperaturer – jeg tror på det, men tager gerne chancer og eksperimenterer fra år til år.

Jeanet

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marit Z., 3. maj 2009 kl. 22.54

Tak for svaret!

Jeg vil begynde at hærde planterne og snarest stille en enkelt plante ud som et forsøg. Jeg vil dog ikke eksperimentere med for mange i denne omgang, da jeg ser frem til et frodigt læhegn af solsikker. Også tak for dine øvrige råd :)

mvh
Marit Z

Nyt svar til emnet »Tåler solsikker frost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tåler solsikker frost?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider