Forum

Paeonia officinalis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 19. april 2009 kl. 9.52

Hej.

Jeg har fået en bonderose, Paeonia officinalis.

Jeg har altid troet at pæoner, bonderoser, bare var en prydplante til haven, men eftersom den hedder "officinalis" til efternavn, så er den jo osse en lægeurt.

Men hverken på google eller i mine plantebøger kan jeg finde oplysninger om dens egenskaber.

Er der nogen som ved noget, eller har erfaringer de vil dele ud af?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. april 2009 kl. 16.11

Hej Vina
Ja det er en gammel lægeplante, men pas nu på, for lægevidenskaben den gang, gik også ud på at gå lige til grænsen med giftige planter og plantedele. Pæoner fremgår ikke af listen over giftige planter på denne hjemmeside, men vær nu ikke sikker alligevel.

Prøv at søge videre, så finder du nok noget, ellers er der flere lægehaver rundt omkring, var selv i nærheden af Spøttrup Borg i går, hvor der er en – og der findes flere i hele landet, her er tekster på forskellige plancher så du kan se, hvad den har været brugt til.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 20. april 2009 kl. 6.19

Politikkens "Urter i Farver" beskriver å side 199 bonderose og brugen heraf. MvhLars

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 20. april 2009 kl. 13.20

Ja, man skal være varsom hvis man vil kaste sig ud i brugen af planter, men det er nu osse kun af ren interesse jeg er nysgerrig. Det er altid spændende at vide mere om det hele.

Jeg vil kigge efter "Urter i farver" på biblioteket. Tak for tippet.

Nyt svar til emnet »Paeonia officinalis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Paeonia officinalis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider