Forum

Kæmpe Verbena

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Vestereng, 15. april 2009 kl. 23.17

Er der nogen der ligger inde med frø af Kæmpe Verbena? Eller er der nogen der ved frøene forhandles.

Jeg bor i Viborg.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. april 2009 kl. 7.29

Hej Mette Vestereng

Kæmpeverbena er kuldekimer – dvs den skal have en kold / frost periode for at spire – anbefalet såtidspunkt er januar. Men hvis du får fat i frø kan du jo forsøge med at sætte spirekassen i køleskabet et par uger...

Måske er det enkleste at få fat i en plante eller to nu og så selv høste frø til efteråret...?

Hvis du spørger hos "Planteskoleringen"s planteskoler er det latinske navn "Verbana bonariensis" – og måske har Blomstergården ved Viborg dem også?

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 16. april 2009 kl. 8.30

Hvis du nu får fat i en plante: Jeg har haft held med at tage frø fra den (og dvs. smuldre de tørre blomsterhoveder), om efteråret bredså dem i en flamingokasse, der kom i drivhuset, om vinteren stillede jeg den ud i en måneds tid, så frøene kunne få kulde og vand. Der kom 100vis af små planter.

Hvis du ikke har drivhus, så sæt kassen under halvtag.

Frø skal ellers sås i februar, så du er lidt sent ude.

Men når du først har fået fat i nogen planter, så selvsår de, desuden overvintrer mange planter i disse lune vintre. Og da de ikke fylder i bunden, er der som regel plads til dem hist og pist. De er skønne. Jeg håber det lykkes for dig!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lund Andersen, 16. april 2009 kl. 9.34

Hej

Man kan sagtens snyde frøene ved at komme dem i jorden i en lille priklebeholder – vande den og stille den i køleskabet i 1 md. derefter tage den ud og i løbet af ingen tid spirer frøene.

Jeg har selv prøvet med nogle frø af træer hjembragt fra ferie for 2 år siden – de er sået i juli måned – træerne er nu så store at de kommer ud i potter i år – jeg har været lidt pylret med dem ;o)

Så får du fat i frøene så prøv med denne fremgangs måde.

god fornøjelse

Annette

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Vestereng, 16. april 2009 kl. 20.27

Hej. Tak for jeres gode råd vedr. såtidspunkt af Kæmpe Verbene
Jeg har fundet frem til at frøene kan købes på nettet Google
Frøtorvet.

Med venlig hilsen Mette Vestereng

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Vestereng, 16. april 2009 kl. 20.27

Hej. Tak for jeres gode råd vedr. såtidspunkt af Kæmpe Verbene
Jeg har fundet frem til at frøene kan købes på nettet Google
Frøtorvet.

Med venlig hilsen Mette Vestereng

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Andersen, 14. maj 2012 kl. 21.47

Hej
Hvordan ser de små planter ud fra Kæmpe Verbena . Jeg tror nemlig ikke moderplanten har overlevet vinteren,men der er nogen små planter rundt om den,jeg er usikker på om det er frø fra den gamle eller noget andet. Tak .

Venlig hilsen Grete Andersen

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 15. maj 2012 kl. 11.55

Jeg har flere gange sået kæmpe verbena og er derfor altid blevet ejer af tusindvis af verbenaer eller hvor mange jeg nu har gidet prikle. Jeg tager frø/fnulder fra gamle blomster, sår sidst i dec. i en flamingobakke og lade bakken stå udenfor. Bakken tager jeg så ind i februar og efter et stykke tid kommer der en milliard mikroskopiske planter. Det er lidt bøvlet at prikle, men besværet værd. I år mislykkedes det fuldstændig. Der kom fem planter op..... øv. Heldigvis havde jeg gravet 5-6 planter op og sat i en spand i drivhuset. Derfra har jeg nu lavet ca 30 stiklinger og de er virkeligt nemme. Jeg har bare nappet små topskud m. fire blade af og stukket ned i noget priklejord og de har alle dannet rod. Så hvis man køber en plante kan man relativt nemt lave flere. Jo mere man napper af planten, jo flere sideskud laver den :-)

mvh
Bente

Nyt svar til emnet »Kæmpe Verbena«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Kæmpe Verbena

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider