Skrevet af: Lise D, 21. marts 2009 kl. 11.15
Jeg har investeret i nogle pænt store krukker... og da jeg ikke må plante flere frugttræer i plænen for manden (hmmrrf) overvejer jeg at plante nogle i krukker også for at give lidt mere "liv" på teressen med nogle krukker med nogle højder i.
Jeg har kigget på både dværg frugttræer der bliver 60.80 cm høje og søjletræet... men aner ikke hvad jeg skal vælge, og om jeg overhovedet skal vælge dem slags?
Specielt sværgtræerne synes jeg ikke er så indbydende... altså de virker meget "tysker" agtige men deres farverige skilte med pang på... sorterne har heller intet bavn blot "Smager lidt han ad elstar" osv osv... er ikke helt tryg ved dem.
Har også overvejet at plante et alm. frugttræ der er svægt i væksten...
Nogle bud? eller erfaringer?
Skrevet af: Wina Fiona, 21. marts 2009 kl. 14.29
Du har ret i at søjletræerne virker mystiske, når de ikke har rigtige navne jeg overvejede også om de kunne være en mulighed i min lille have, men alle dem jeg så på, havde ikke navne, der stod bare "smager i retning af..."
Skrevet af: Lise D, 21. marts 2009 kl. 18.50
Aha dejlig med en der er enig i de virker nogle skumle... jeg har længe kigget på denne side: www.bakker.dk/index.aspx?N=903295&start=1 som forhamdlet frugttræer via Post Danmark. Har spgar være ti kontakt med dem fordi jeg synes billederne er sære... se f.eks. her: www.bakker.dk/r_12903010/Dværg-frugttræer/Dværgnektarin.htm men okey måske der virkelig kommer så mange frugter?
De dværg og søjlefrugt træer jeg har set rundt omkring de har etikette med samme bilelde som denne hjemmeside viser... så jeg vil tro det er da samme træet de forhandler...
Og så lige en sidste come on...! www.bakker.dk/r_12920010/Duo-frugttræer/Duo-æbletræ.htm Det virker lidt skummelt... :-)
Skrevet af: Boi Jensen, 21. marts 2009 kl. 19.04
Hej Æblepigen
Fint at du er skeptisk når du møder noget "der ligner", for det gør det ikke.
I England har der i flere år været forsøg med at bruge kraftigt voksende rødder og forskellige sorter til kummeplantning, så det kan du roligt prøve. Har kun set positive erfaringer i det jeg har set fra England.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Lise D, 22. marts 2009 kl. 17.34
Hej Boi Jensen,
Nu tar jeg dig på ordet jeg har idag købt en dværg kirsebær træ ved navn Prunus Avium på det meget farvestrålende skilt står der påtrykt med tysk ''Mini kers, Zoete kers, Tuin-kuip-terras en balkon plant'' og endvidre på engelsk ''Very tasty''... nu får vi af se ;-)
Det har i hvertfald masser af plads...
Bliver træet højere end de 6080 cm? Det skyder vel med topskud... men stammen, forbliver den i samme højde mon?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.