Skrevet af: Beth Rathcke, 19. marts 2009 kl. 20.54
Jeg har et flisebelagt sydvendt indhak i huset. Her vil jeg gerne have et lille bord og stole, men også planter, der skal stå i potter. Jeg har tænkt på vin, der kan voske op ad muren, samt troldpil, guldregn og blåregn. Kan disse planter overhovedet trives i potter (der er god plads)?
Mvh Beth
Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2009 kl. 12.17
Hej Beth Rathcke
Det er da en dejlig plet, du har fået. Planterne vil også nyde det!
Men det kan blive for varmt og tørt for vin og blåregn, som begge er kraftigtvoksende og har brug for rigtig meget mere plads til rodnettet end du kan skaffe selv i meget store krukker.
Troldpil er nok mere tolerant overfor udtørring – guldregn er jeg i tvivl om. Men den vil næppe udvikle sig til den store flotte busk, som den kan blive til ved at udvikle rodnettet i jorden.
Andre planter end dem, du nævner vil bedre kunne tåle krukke-tilværelsen. Mange krydderurter, høstanemone, asters, pelargonier, vingetobak, skærmliljer, buksbom, taks, laurbærtræer. Måske kan dværgfrugttræer også være en mulighed.
Hvis du gerne vil inspireres mere kan du få dit bibliotek til at skaffe nogle bøger om planter i krukker. Sidegevinsten er, at du også får del i andres erfaringer med gode jordblandinger og smarte løsninger på vandforsyningen.
God fornøjelse med indretningen af din solkrog!
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.