Forum

Hvordan slår man et træ ihjel?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: TROELS BUSK, 17. marts 2009 kl. 21.20

Vi har i vor forhave en stort 20 år gammel vandgran der ikke vil gå ud!

Vi har skåret en 15 cm bred rem i barken for 2 år siden – men den springer igen ud i år.

Vi skal have den til at dø da rødderne går ind i kloakken men vil bruge træet som clematis fundament.

Hvad gør vi nu?

MVH
TROELS BUSK
20660933

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 18. marts 2009 kl. 7.57

Hvad med Round-up eller bank et stort kobbersøm ind i stammen

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. marts 2009 kl. 8.29

Lige mine ord – et kobbersøm. Men er trøet tusse gammel er et kobbersøm ikke altid nok. Jeg vil foreslå dig at bore skråt ind/ned i stammen med et tykt bor ca 20–30 cm – derefter fylde hullet med round up (ufortyndet) så skald et træ nok gå ud! ;-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. marts 2009 kl. 8.52

Hej Troels
Hvor højt er træet? Vær opmærksom på at når træet er dødt,vil grenene falde ned efterhånden og det kan knække der hvor du har ringet det.

Vandgran kan være svære at få alt barken af,da det er meget ujævn furet på langs. Det skal være væk i hele bæltet, for at det ikke skal trække saft op.

Op til 3 år er normalt indet stopper væksten.

Anne Marie

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TROELS BUSK, 18. marts 2009 kl. 9.00

Tak for forslagene.

Anne Maries info om 3 år beroliger mig lidt, jeg troede i min naivitet det ville dø med det samme hvis man lavede en 15 cm rem.

Grenene har jeg skåret ind til ca 50 cm så det står som en 6 m pindsvine søjle og så plantet et par clematis (tror det er montana vera...) der gerne skulle dække træet i løbet af nogle år.

Vil bore et dybt hul og ty til round up.

tak for mails

mvh
Troels

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. marts 2009 kl. 10.03

Hehe – Troels Busk kan måske bedre lide buske end træer. Nej spøg til side. Hvorfor ikke blot fælde benævnte træ og få rødderne gravet op? Det er et slid som du jo nok skal have hjælp til, men det lyder da som den eneste løsning.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. marts 2009 kl. 13.37

Eivin: manden vil jo gerne bruge stammen som klatrevæg for klematis – så duer det jo ikke at fjerne træet ;-))

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. marts 2009 kl. 13.43

Men hvis rødderne er ved at ødeløgge kloakken er det vel på sin plads at fjerne træ og rødder. Så kan man jo altid gemme stammen og grave den forsvarligt ned og lade den virke som klatrevæg.

Mvh Eivin (^_^)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freja, 13. juni 2009 kl. 0.36

En "pyntelig" måde er at skære 2 ringe (1 cm bredde) med 10–15 cm afstand i barken. Derved vil næringstransporten stoppe – og der vil gå et par år indtil træet "dør af sult"
"Dødsikker" metode!

PS. Glem alt om Round up – det er bare for usikkert!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 21. oktober 2009 kl. 11.25

Det er da trist at konstatere, at flere af jer uden videre betænkning er villige til at anbefale brugen af Round Up i et forum, som er baseret på den økologiske tanke.

Jeg vil da langt hellere anbefale saltsyre, som på ingen måde kan give nogen form for forurening. Vi aflivede for nogle år siden en genstridig stub fra et pæretræ ved at bore huller ned i stubben og et par gange fylde saltsyre i hullerne. Så var den skid slået!

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 14.41

Personlig ville jeg benytte Round up, da det modsat saltsyre er godkendt til formålet. Har man anti pati over for brugen af Round up er det den mulighed, at få en stubfræser ud eller gør brug af drænspade og ørnenæb og få roden gravet op. Så kan man plante bagefter

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Harritz, 25. oktober 2009 kl. 19.29

Man fjerner ikke træets transport af vand ved at fjerne barken, da vand transporten foregår inde i veddet, til gengæld fjerner man transporten af sukkerstoffer fra bladene til roden og træet vil derfor gå ud, vel nok i løbet af et års tid

Nyt svar til emnet »Hvordan slår man et træ ihjel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan slår man et træ ihjel?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider