Forum

Vedligeholdelse af terezzo krukker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. januar 2009 kl. 19.59

Jeg har invisteret i nogle fine terezzo krukker i efteråret 2007. De var flotte og mørke da jeg købte dem – men de falmer stille og roligt! Har fået en kedelig lys/mat grå farve og den flotte mørkegrå dybe farve er væk...

Nogle der ved om man kan behandle dem med evt. stenolie? Jeg har en terezzovask jeg behandler med brun sæbe. Dette er afprøvet på krukkerne men uden resultat :-/

Nogle der har et par gode råd?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. januar 2009 kl. 15.46

Hej Lise D

Du har nok brug for et godt råd fra en fagmand. Dem er der nogen stykker af – prøv for eksempel www.forevertotal.dk.

Det kan da godt være, du der – eller hos et andet firma – kan få et råd uden at forpligte dig til at lade firmaet udføre opgaven.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. januar 2009 kl. 19.05

Lise, jeg ville da lige tale med en farvehandler eller tømmerhandel
som sælger Borup kemi.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hørslev Hansen, 19. februar 2009 kl. 8.28

Hej Lise.

Vi sælger selv krukker, og foreslår vore kunder følgende.

Rens blot krukken, som du ville rengøre en kaffemaskine, lad den tørre grundigt. Derefter påfører du symaskinolie af flere gange, indtil krukken er mættet.

Vi bliver ofte spurgt om dit spørgsmål, og jeg vil udsende en pressemeddelse om dette. da der jo ikke er nogen grund til at købe nye krukker hvert år. Held og lykke. www.stige-blomster.dk

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 19. februar 2009 kl. 10.45

Hej Michael

Aha symaskineolie... min forestilling var egentlig at jeg skulle bruge stenolie... Har brugt en mindre formue på de krukker og de ret matte ud og triste...

Vil fluks igang med olien så snart vejret er bedre ;-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2009 kl. 18.05

Hej Michael og Lise D

Hvis der er tale om "ægte" terrazzo – altså en cement med små marmorbrudstykker i, så er det ikke nogen god idé at bruge rensemidler som til kaffemaskiner!

Marmor nedbrydes af syreholdige rensemidler.

Man kan købe Marmorrens, som er et ikke-syreholdigt rengøringsmiddel.

Symaskineolie er en mineralsk olie – og en dyr en af slagsen ;-)

Så stenolie er da nok et bedre bud på beskyttende behandling efter afrensning. Man kan blande stenolien selv: Lige dele linolie og terpentin – bruges i fri luft / med god udluftning.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 20. februar 2009 kl. 7.11

Hej Lone,

jeg er ret sikker på mine krukker er ægte terazzo – prisen taget i betragtning (600,– pr. krukke) og jeg har en terazzo vask på mit badeværelse som er helt identisk... så de må være ægte... for det er dne på badeværelset ;-) Dén behandler jeg med en blanding af flydende brun sæbe og vand... men den blanding duer jo ikke udendørs... når det regner mv.

Vidste ikke man kunne blande stenolie selv – jeg har begge dele derhjemme og tror jeg vil forsøge mig ad den vej ;-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hørslev Hansen, 20. februar 2009 kl. 9.08

Hej Igen
I omtaler symaskine olie, som værende dyr. Jeg syntes ikke 30 kr. for 0,5 liter er dyrt, også virker det fantastisk. Når du nu renser dine krukker, mener jeg sagtens, at du kan bruge rengøringsmidler, bare du renser af med rent vand efterfølgende. Lad dem tørre og derefter påfører olien i rigelige mængder.

Nyt svar til emnet »Vedligeholdelse af terezzo krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vedligeholdelse af terezzo krukker

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider