Forum

Vegano og din erfaring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2008 kl. 22.10

I forbindelse med den megen omtale af af det nye bekæmpelsesmiddel Vegano, i næsten alle lakalaviser savner jeg andres haveejers erfaringer omkring midlet.

For min egen erfaring med Vegano har været noget skuffende hvilket sikkert skyldes det meget omskiftelig vejr og den lange tørkeperiode som vi har haft i år.

Derfor har planterne muligvis ikke kunne optage midlet og der er kun set forbigående svidninger på visse storbladet planter og første gang i juli måned.

Det lader til at Vegano stiller større krav til omgivelserne (fugtighed, temperatur og planternes aktivitet) end andre bekæmpelsesmidler, men Miljøstyrelsen og Ålborg kommune har begge opnået gode resultater med Vegano

Hvilket erfaring/resultater har du gjort dig?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. august 2008 kl. 22.17

Sprøjtevejledning:

Ved anvendelse af VegaNo bør følgende forhold ved sprøjtning iagttaget:
*
Foretag kun sprøjtning i en god vækstperiode.

*
Foretag sprøjtning i godt og tørt vejr.

*
Undgå at sprøjte vegetation som er vådt eller dug fyldt.

*
Undgå at sprøjte i perioder, hvor der er udsigt til regn om natten eller dagen efter sprøjtning.

*
Undgå at sprøjte ved lave nattemperaturer. Nattemperaturen skal helst være over 10o.

*
Sørg for at alle blade på den uønskede vegetation er dækket med VegaNo.

Iagttagelse af ovennævnte foranstaltninger er nødvendige, fordi der i produktet ikke er tilsat nogen form for bindemiddel, afspændingsmiddel eller middel til opløsning af vokslag på plantedele.

Vi har konsulteret Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet om de klimatiske forholds betydning ved anvendelse af VegaNo. Derfra siger man, at det er af afgørende betydning, at der kun sprøjtes, som ovenfor angives. De anfører at specielt temperatur, regn, dug og god vækst har væsentlig betydning.

Endvidere anfører Aarhus Universitet:
I tørkeperioder danner planterne et tykkere vokslag og derfor er det en god ide at tilsætte et bindemiddel som gør at ukrudtsmidlet klæber bedre til planten. En almindelig haveejer kan tilsætte sulfo som tilsættes til sidst i havesprøjten. Tilsæt 2 snapseglas pr 10L. Eller man kan anvende et afspændingsmiddel.

Vegano indeholder ikke bindemiddel da producenten ikke ønsker at tilsætte kemi til produktet.

Derudover er translokationen nedsat i planten. Fordampningen er nedsat. Og generelt er plantens kredsløb nedsat. Det betyder at transporten nedad i planten er reduceret til et minimum og derfor vil ingen former for ukrudtsmidler i en periode som vi har været inde i de sidste 2–3 uger(Maj 2008) have haft en synderlig effekt på ukrudtet.

Sprøjter man alligevel i en tørkeperiode skal man gøre som landmændene. Dvs meget tidligt om morgenen i duggen eller sent på dagen inden duggen falder.

Generelt har VegaNo totalt samme virkning som RoundUp og er af Staten godkendt som et pesticid. Dog kan virkningen af produktet allerede ses efter 14 dage men der kan gå op til 30 dage inden fuld effekt indtræder jf. effektivitets rapport side 36–37 på

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. august 2008 kl. 22.09

Er der virkelig ingen, der har afprøvet det?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejvind Koch Pedersen, 18. september 2008 kl. 16.07

Jo, jeg har prøvet det – fik en flaske tilsendt fra firmaet i forbindelse med en artikel jeg skrev til mit blad, Fritidsmarkedet.

Jeg har kun afprøvet det på enkelte vækstrer, en mælkebøtte, en skvalderkål og noget senegræs. Mælkebøtten visnede i løbet af to tre uger med et par sprøjtninger. De andre er åbenbart mere hårdføre – eller også er det bare regnet væk. Men en vis virkning har det da.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2008 kl. 10.13

Hej Ejvind.

Min egen erfaring lyder meget som din. Jeg tror at planterne skal være i en meget god vækst for at kunne modtage midlet.

Jeg ved at Vegano vil prøve at tilsætte et bindemiddel fra en palme, der så skulle give midlet et bedre virkning. Jeg ved også at man har prøvet at benytte almindelig gense binde / klæbemidler. Men disse er som regel til større skade for miljøet og da man har bestræbet sig på at Vegano skal være miljø venlig vil man naturligvis ikke benytte dem. Jeg tror at det vil forbedre midlet væsentlig at der tilsættes et bindelmiddel.

men i år har det også været meget drilsk. Jeg har lavet nogle forsøg og bl.a. sammenlignet det med nogle eddikesyre/citronsyre blandinger og disse har hellere ikke fungeret hel optimal.

Nyt svar til emnet »Vegano og din erfaring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vegano og din erfaring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider