Forum

Skærm vortemælk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 27. juli 2008 kl. 16.40

Jeg vil gerne vide mere om denne plante. Jeg har set de officielle sider hvor der skrives om ar dyr ikke skal spise den. Men findes der informationer derudover. Hvis nogen ligger inde med viden herom venligst oplys mig!

Inge Voigt

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. juli 2008 kl. 19.36

Jeg ved at Vortemælk også i min barndom blev kaldt Vortemælk fordi den kan fjerne vorter ved påsmøring af saften. Det gjorde jeg så. Jeg havde mange små vorter. De forsvandt uden videre. Jeg har godt nok, senere, især når jeg støder på dem ude i jorden tænkt på fænomenet. Men sådan er det alstå. håp

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 27. juli 2008 kl. 22.33

Ja de er jo kraftigt ætsende. deraf tammeligt sikkert effekten. Men jeg vil gerne vide mere!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 27. juli 2008 kl. 22.48

Ses den ikke ofte som ukrudt i mange haver? De dukker i hvert fald op som ukrudt i vores have...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 27. juli 2008 kl. 23.08

Jo og da den er stærkt ætsende skal man vare sig for at få mælken på huden.

Jeg har for nyligt set at nogle gartnere sælger den som pynte plante fordi den er dekorativ. Men der oplyses aldrig om mælken!

Det jeg tænker er at der må ligge en masse "gammel" viden om vortemælk som man må ku få at vide... Det er det jeg søger!

Inge

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2008 kl. 12.41

Pas på med Euforbia, som vortemælkslægten kaldes på latin. Planterne indeholder alle alkaloidet euphorbon og en række andre forbindelser. især er der risiko for øjenskader, men også hudirritation, ikke mindst ved berøring under havearbejde. Indtagelse kan medføre døden efter smertefulde pinsler.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 29. juli 2008 kl. 13.23

Nu skal man indtage en hel del inden man dør af det... Men man bliver ganske sikkert syg af det.

Jeg tænker om man mon kan bruge det som vortemiddel i vore dage.

Nutidens vorter er ofte genstridige og reagerer svagt på de industrielt fremstillede behandlinger... Så deraf min interesse...

Men flotte er de, og jeg kan undres over at gartnere sælger dem til folk som pynteblomster... når de nu ætser som de gør!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Henrik Jensen, 2. august 2009 kl. 12.06

Jeg havde 2 store vorter på min hånd, da jeg var barn. En dag var vi på Vitskøl kloster der har en gammel klosterhave med vortemælk. Guiden fortalte at man brugte midlet Vortemælk i gamle dage mod vorter. Så han smurte det på mine vorter og jeg fik lidt med hjem. Meget kort tid efter var vorterne væk og er aldrig kommet igen. Meget effektivt.

Nyt svar til emnet »Skærm vortemælk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skærm vortemælk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider