Skrevet af: Jan Rasmussen, 1. juli 2008 kl. 20.56
Jeg har en eller fle rhusmår på loftet de driver mig til vandvid hvad skal jeg gører HJÆLP MIG
Skrevet af: Boi Jensen, 1. juli 2008 kl. 21.38
Hej Jan
Det er godt nok træls, men du skal sørge for at få bæstet ud og så få lukket hvor den kan komme ind.
Jeg havde for mange år siden en på loftet – den kom ind ved rygningen, af eternittaget, hvor de 2 tagrygninger stødte sammen – vinkelbygget hus.
Regn med, der skal kun ca. 3 cm hul til for at den kan komme ind.
Har hørt nogle der har kunnet jage den væk med lys eller en radio på loftet. Der skal ikke så meget til, men da den slæber døde dyr ind, er det vigtigt at gøre noget, før den tror det er dens enemærker.
Pas på med at smøre alle mulige duftstoffer på noget – men der kan stilles en beholder med f.eks. hjortetakolie, ved bare slet ikke om det hjælper.
Jeg satte minktråd op i rygningen på hele huset, således at det var klippet nøjagtigt så langt at det blev fæstnet på de øverste lægter og nåede lige til underkanten af rygningspladerne – dermed var der lukket for adgang og så var det nok en af naboerne, den flyttede over til.
God held med at få ro i boligen igen.
Skrevet af: Jan Rasmussen, 1. juli 2008 kl. 22.08
Boi Jensen. mange tak for dit hurtige svar. det er vi meget glade for det er ikke sjov
Skrevet af: Trolle, 3. juli 2008 kl. 6.33
Jeg har hørt at en skål med hjortetaks olie skulle kunne få dem til at flytte på grund af lugten. Jeg har selv haft held med de gammeldags toilet kugler som jeg desværre ikke har kunnet få fat ide sidste par år, måske er der andre der ved hvor de kan fåes.
Hilsen Trolle
Skrevet af: Jan Rasmussen, 3. juli 2008 kl. 17.30
Trolle mange tak for din ide
Skrevet af: Mogens; E., 3. juli 2008 kl. 22.43
Pas på...Lugten af hjortetaks olien kan trænge ned igennem loftet, og det lugter rædselsfuldt råddent. Hvis måren i arigskab vælter skålen har du en katastrofe i dit hjem. Brug det kun udenfor, mod katte, hunde og uønskede gæster.
På loftet kan du placere et par blinkende cykel-diode lygter til at skræmme måren væk.
Skrevet af: Jan Rasmussen, 4. juli 2008 kl. 18.07
Tak for det gode råd det ville ikke værer godt med sådan en duns i huset
Skrevet af: Mogens; E., 5. juli 2008 kl. 22.55
Til Jan...jeg har lige hørt at man kan sætte en radio op på loftet til måren, (helst med tæppebanker musik) det skulle være efektivt.
Skrevet af: Svend Sørensen, 7. juli 2008 kl. 8.51
Man kan fange husmåren med en fælde, og det er en effektiv og god metode.
Ja man kan godt skræmme måren væk med dufte, lys,støj, men man bør samtidigt være opmærksom på at måren sandsynligvis blot flytter ind hos naboen
og med stor risiko og sandsynlighed for at den blot flytter tilbage når skræmmemidlerne ophører, og har naboen i grunden fortjent en sådan tilflytter og problemeksport?.
En anden ting man skal være opmærksom på er at duftmidler der er effektive kan forårsage at egen beboelse gøres uegnet til menneskebolig, og nærmere må betegnes som kemikaliedepot.
Hjortetaksolie lugter forfærdeligt og spildes det, vil der gå meget længe før stanken ophører.
Mølkugler.naftalin.paradiclorbenzen vær opmærksom på at disse midler er særdeles sundhedsskadelige og skal omgåes med stor forsigtighed, vær i det hele taget særdeles opmærksom på at skræmmedufte i form af kemikalier kan være sundhedsskadelige og forlang altid et datablad /leverandøranvisning for indeholdet og mængderne af aktiv stoffer og læs altid en sådan igennem inden brug af sådanne kemikalier, for det kan da godt være at disse midler kan skræmme måren væk, men ærlig talt hvis konsekvensen også er sundheds skadevirkninger for egen husstands beboere og at måren blot flytter midlertidigt over til naboen hvor effektivt og godt er det så.?
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk
Skrevet af: Claus Riis, 24. december 2008 kl. 1.26
Har prøvet med en radio ikke en fløjt har det hjulpet det lyder som om den løber under isoleringen kan det passe eller er det et andet dyr jeg har
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. december 2008 kl. 19.44
Jeg har oplevet/set to nye barænde af på vore værelser, hvor vi dem slukket omgående.
Hjortetaksolie bruges i klejnedej, og jeg ved ikke nogen som er død af det. håp
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. december 2008 kl. 19.46
Selvfølgeligt radioer brænde. håp
Skrevet af: Else B.H., 25. december 2008 kl. 23.07
Til hans
Hjortetaksolier og hjortetakssalt er to forskellige ting det første stinker ganske forfærdeligt og bruges bestemt ikke til nogen form for mad mens det andet ganske rigtigt bruges i nogle småkager, klejner o.lign.
hilsen Else
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.