Forum

Aloe Vera

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Knud Sørensen, 21. juli 2003 kl. 10.45

Er der nogen der ved hvordan man dyrker en
Aloe Vera kaktus og eventuelt formere den

1 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 26. juli 2003 kl. 15.02

Aloe Vera formerer sig ved at lave små "babyplanter" ved siden af moderplanten, så tricket er at finde én, der allerede har en plante, og som vil af med en "miniplante". Den planter du så i sandblandet muld (så- og priklemuld eller lav det selv ved at blande sand i pottejord). Den skal have noget mere vand end de fleste andre sukkulenter (tykbladede) og kan heller ikke lide alt for bragende sol, men skal dog have en del lys. Så vil den vokse og give fede blade, som du kan brække og presse den lægende, geleagtige saft ud af, når én i familien har brændt sig...

Med venlig hilsen

2 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. juli 2003 kl. 15.13

Jeg har også to planter Aloe Vera der kommer med små nye skud. I min kolonihave har jeg et lyst og let fugtigt sted dog uden direkte sol, hvor jeg tænkte på om de egentlig kunne stå hele sommeren udendørs og evt. overvintre?

Med Venlig Hilsen

3 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. juli 2003 kl. 16.16

Aloe vera tåler fint at stå ude om sommeren, også gerne i fuld sol, men undgå at den får for meget væde i perioder med megen regn. Den skal overvintre inde ved stuetemperatur, da den ikke er hårdfør.

Aloe har brug for godt med vand om sommeren, men kræver en veldrænet jord og har det bedst med at tørre lidt op mellem vandingerne. På grund af de sukkulente, vandholdige blade er den temmelig tørkeresistent.

Både Aloe vera og A. arborescens har sårhelende egenskaber.

Det kan være en god idé at lade småstiklingene ligge og tørre et par uger inden de stikkes i jord.

4 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Hansen, 16. marts 2004 kl. 22.16

Jeg har en temmelig stor Aloe, men den "laver" ingen baby-planter, hvordan kan det være? Jeg har først nu læst at den skal have en blandet jord at gro i. Skal jeg plante den om? Skal der dræn i bunden? Den har meget lange og brede blade og det ser ud som om de er for tunge. skal / kan jeg støtte den på nogen måde, eller klareden det selv?

Er der nogen der kender en hjemmeside der kun skriver om Aloe vera planten?

Med venlig hilsen Maja
I må gerne sende svar til min mail-adresse: m.o.m@kabelnettet.dk

5 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Syndergaard, 13. april 2004 kl. 20.39

Hej

Vi har en ret stor Aloe Vera plante, som altid har stået indendørs. Nu er der så vokset en lang stingel ud af den som om, at den er på vej til at blomstre!

Ved nogen hvordan sådan en blomst ser ud. Link? Det er ikke ukrudt eller noget andet, for det vokser ud af toppen på planten?

6 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bitten, 11. juli 2004 kl. 10.49

Aloe veraen væltede for ca. 6 mdr siden og toppen knækkede af.

Nu er der kommet en ny top men den vokser skævt og resten af planten ser miserabel ud.

Kan vi beskære toppen og plante den?

7 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LisBeth Busk Ladefoged, 27. november 2004 kl. 7.14

Jeg købte en flot, stor aloe-plante med masser af "babyer" om sig. Den blev stillet i stuen udenfor direkte sollys og blev kun vandet lidt engang imellem. Jeg havde nemlig læst, at den ikke måtte få for meget vand og desuden skulle tørre ud mellem vandingerne. Alle stænglerne væltede ud til siderne i løbet af kort tid og der har de så hængt lige siden. Hvad er det, jeg skal gøre for at pleje den bedst muligt? Jeg tør næsten ikke vande... og jeg tør næsten ikke lade den tørre ud! Det er mig meget om at gøre, at den overlever, men hvordan kommer den til at "strutte" af sundhed? Svar modtages gerne på: Familien_Ladefoged@hotmail.com

8 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mai Helene Lykke, 13. april 2005 kl. 11.21

Hej! Jeg har to små aloe vera planter, som ser noget miserable ud. I øjeblikket står de i vinduet med megen sol, og får kun meget sjældent vand, idet jeg har hørt, at de skal være helt tørre. Men...nu er bladene nærmest helt gule, og planterne ret kedelige. Er der nogen der har et råd til at redde planterne?

Mvh, Mai

9 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frode, 22. februar 2006 kl. 19.42

Takk for hjelpen. Har en aloe vera plante jeg fikk av min mor som ikke så bra ut, tror jeg klarer åg redde den nå :)

10 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 10. april 2006 kl. 0.35

Ang. Clematis Nelli Moser:
Hvilken jord er bedst til bl.a. denne clematis og hvordan skal lyst forholdende være, skal den ofte have gødning, og hvor tit skal den have vand.

Den jeg har, trives dårligt. Står tæt på en sydvendt trævæg, tæt på en rose Super Star, og en caprifolie.

Jeg har prøvet, at få den til, at kravle op ad bambus stokke. Hvilken clematis kan i anbefale, til at klatre henover en lille indgangs portal, lille havelåge med lidt metal fletværk hen over.

Venlig hilsen

11 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. april 2006 kl. 23.09

Der findes 300 arter af Alo Vera arter – der hver især har sin egen formåenhed. De kan noget som vi andre andre også kan, på vores forskellige områder. Det de kan, kommer jeg igen med, hvis du oplyser hvad du ønsker. håp

12 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla P, 3. maj 2006 kl. 16.02

Jeg har haft aloe vera i efterhånden mange år. jeg vander godt igennem engang imellem, og så får de lov at tørre helt ud. De står ude hele sommeren, men man skal regne med at de bliver solblegede og rødlige (de tager ikke skade). jeg havde en på godt en meter i diameter den fik desværre en lille smule frost og rådnede men skyder fra neden. den har der været blonst i flere gange. en lang stængel på ca en meter og en masse gule blomster. En sjov og helende plante der er god ved sår der ikke vil heles, kløende udslet, insektstik og brandsår.

13 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 28. august 2006 kl. 4.34

Åbenbart er der megen usikkerhed med vanding og udeophold med Aloe Vera planter.

Jeg har dem både inde, og ude – om sommeren. Jeg vander dem kun i underskåle, og ukonstant så kan de selv drikke når de vil. Ingen er druknet endnu. håp

14 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingole, 10. oktober 2006 kl. 19.46

Har fulgt denne korespondange og onsker flere detailer ang. formering

15 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Buch, 15. oktober 2006 kl. 10.48

Jeg har en gammel aloe vera, som ikke af sig selv har lavet aflæggere. Kan man provokere dem frem?

Planten er lang og ranglet, men meget sund. Kan man evt. klippe toppen af og plante den?

Helen B

16 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. november 2006 kl. 18.26

Nu har der været skrevet mange spændende ting om Aloe Vera. Der er åbenbart trehundrede forskellige
slags. Der er mange spørsmål om hvordan de behandles – og især vandes.

Jeg har som sagt /skrevet behandlet dem efter forgodtbehandlet(?). En står fast i vinduet ved køkkenvaske, hvor jeg er mest tilbøgeligt til at skære fingerene.

Tre fire stk. har bare stået ude på havebordet, i regne og blæst, for at sige det pænt. De er nu flyttet ind. Derude så de temmeligt miserable ud, men jeg overvågede dem – og nød eksistensen.

Nu indendør vrimler de med aflæggere så det nærmest er helt vildt. 0g de har en flot grøn farve. Er livsrytmen dog ikke bare beundringsværdig.

Nu skal de alstå også snart uddeleges i flere potter og nyt muldskudsjord ude fra engene. håp

17 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. november 2006 kl. 18.54

Forøvrigt Karna Maj(?) er det dog ikke grinagtigt at de fleste af os er så optaget af Dit/Jeres program at vi ikke har tid til at observere egne indlæg. Det skal bare ud/afsted. Undskyld mig. håp

18 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie K, 29. januar 2007 kl. 13.48

Har fundet en fin aloe vera i gården, der stod til udsmidning, og vil så gerne redde den! Den er ved at gå midt over og kan ikke stå selv overhovedet. Kan jeg hjælpe den ved at skære den over og plante den igen? Kan en top slå rødder?

Julie (julieflickan@hotmail.com)

19 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Tversted – Northern Nursery, 30. januar 2007 kl. 16.37

Der findes ikke 300 foskellige slags af Aloe vera. Aloe er slægten, men vera er arten. Men der findes flere hundrede arter af Aloe.

Aloe vera kan bestemt ikke tåle frost, men flere andre arter af Aloe kan. Den mest hårdføre er Aloe striatula. Den har hos mig klaret – 15C. Den er klatrende. Ellers er der A. aristata som er en normal stueplante. Hos mig overvintre den i laden og er som regel gennemfrossen om vinteren i perioder hvor den udsættes for et minimum på ca. – 8C. Hele sommeren tilbringes udenfor i halvskygge hvor den blomstrer flittigt i højsommeren.

A. polyphylla er nok den smukkeste Aloe og den tåler ned til omrking – 12C.

20 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonix, 27. marts 2007 kl. 2.41

Til den som, spørger og man kan skære toppen af og plante den igen. Nej det kan du ikke, ikke toppen.

planten er fyldt med en gelemasse, som kan bruges til mange ting (brandsår, snitsår, insektstik.)

men fjerner du toppen, så heler planten sig selv og vil sikkert begynde at skyde igen. men det er ikke sikkert den vil se så køn ud, da den kan finde på at lave nye blade hvor som helst.

Få at få sin plante til at lave nye små skud som man kan plante i andre potter, så har jeg fundet ud af at om foråret og hele sommeren, skal man stresse planten, det vil sige:
Når den jorden er helt udtørret, så overvand den, giv den så meget vand på en gang som jorden kan tage, og lad den så tørre meget inden du gør det samme igen, så kommer der fut i produktionen, og hvis en plante laver lange tynde blade som "vælter ud over siden, så står den for mørkt, stil et sted med en del mere lys. de planter jeg har, kan ikke lide direkte sol, så bliver de meget bleggrønne, men den som står i et vindue lidt mod nord stor trives og laver så mange skud at, hvis jeg plantede dem alle om, så kunne jeg nog næsten fylde 20 m2 med dem :)

21 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Nielsen, 22. maj 2007 kl. 21.56

Hej min Aore Vera har haft blomst for en måned siden, og nu er den ved at gå ud. Kan det have noget med blomsten at gøre at den går ud? Eller skal den have nyt jord. Vil gerne redde den!

22 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Nielsen, 8. juni 2007 kl. 11.44

Hej med jer!

Jeg har 2 Aloe vera planter den ene er grøn og pæn, den anden har rødlige blade men den afsætter babyer. Så nu er mit spørgsmål hvilken en trives.?

23 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 28. juli 2007 kl. 18.26

Hvor høje skal baby-aloe veraerne være før de må plantes om?

Jeg har nemmelig en hel masse små og de kan snart ikke være der...

Bliver glad hvis der er en der kan svare!

24 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjm, 29. august 2007 kl. 14.24

Hvorfor spørger alle herover mon til en plante på en debatside? Hvorfor søger I ikke svar et sted hvor der 100 pct. er sikkerhed for viden. Prøv at gå på "nettet" og skriv Aloe Vera og det vælter ind med råd, anvisninger osv. Man kan specificere søgningen og søge efter f.eks. "vand" "sol" osv. Men det jeg tænker er – om det mon bare er debat for debattens skyld og ikke for at få et svar. Og det jeg læser af de 23 indlæg er – at I alle spørger, nogle svarer MEN INGEN LÆSER HVAD DE ANDRE SKRIVER/SVARER! Fortsat god debat! ;-)

25 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 5. januar 2009 kl. 18.41

Hej alle :) hvad er en aloe vera baby plante/stikling? er det en lille plante ved siden af som man kan plante

og kan man tage et blad fra planten og plante den.?

håber der er nogen der vil svare :)

26 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. januar 2009 kl. 18.47

Hej Pernille. Du har ret i, at en baby Aloe vera er et sideskud med rødder som du saktens kan plante i sin egen potte. Men du kan ikke få et blad til at slå rødder.

27 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Hvid Voldstedlund, 13. januar 2009 kl. 15.37

Jeg har også en aloe vera plante stående, den er ganske vist ikke ret stor – men formoder at dette skyldtes at den er i en lille potte.

Jeg har heller ikke set en Aloe Vera plante blomstre og har egentligt ikke nogen ide om hvor mange år der går imellem at den blomstre? Er der nogen der har en viden om dette?

Jeg forhandler også behandlet aloe vera på www.plejeprodukter.dk hvor jeg også har skrevet en masse om Aloe Veraens mange egenskaberne.

Det er for det meste Aloe Vera Barbadensis, der er den plante man bruger i forbindelse med cremer, drikke og andre formål der kan have en positiv virkning på mange forskellige skavanker eller skader.

Jeg syntes bestemt, at planten i sig selv er smuk – men kunne da egentligt godt tænke mig at se den blomstre.

28 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. januar 2009 kl. 17.05

Inde i Google skriver du : Aleo vera+blomst – og til højre for det, trykker du
Søg i billeder.

29 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja, 3. marts 2009 kl. 15.51

Er der nogen der ved, hvor man kan købe stor Aloe Vera planter – minimum 0.5 m høj, men meget gerne højere.

På forhånd tak.

30 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 21. april 2009 kl. 19.13

Jeg er ikke helt sikker på at Vera kan blive så høj under vores himmelstrøg, men der er andre arter der danner stamme – men er det ikke sjovere at købe frø og så selv plante? alternativt kan du tjekke Aloe Plicatilis some danner en stamme med en utrolig smuk vifte... men den vokser noget langsomt og fra lille plante til ca. ½ meter går der nok små 5 år :=)

31 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 30. april 2009 kl. 14.44

Min plante har fået skud på selve planten så der er ikke rødder,kan disse skud udnyttes til nye planter? De planter jeg har, har jeg selv avlet af side-baby planter,hvorfor er den ene så begyndt at sætte sideskudene direkte på planten?

32 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 30. april 2009 kl. 22.01

Så skal du måske prøve at skære skuddet af og så sætte det i lidt fugtig jord og håbe på at det kan provokere det til at skyde rødder – Jeg ville mene at hvis du feks sætter det i vand ligesom med et skud fra gummitræ, så vil Aloë'en blive gul og rådne...

33 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 1. maj 2009 kl. 7.33

Ok det vil jeg så prøve,den er så tung at den er ved at vælte,der er 13 skud og planten er ikke så høj,selv om den er bred i bladene.

34 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 1. maj 2009 kl. 9.02

Eller så skal du prøve at beskære den...men der skal man lige udtænke lidt hvordan den kommer til at se ud bagefter :=)

start med at høste bladene helt ved stammen og så cut den ned alt efter hvor høj den er...

man siger jo faktisk at sukkulenter skal blive i potten til de vælter så det er jo fint nok.

35 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Hvid Voldstedlund, 1. juni 2009 kl. 15.35

Hvis i vil vide mere om behandlet aloe veras egenskaber i tandpasta og creme med propolis (biernes forsvar, bestående af forarbejdet harpiks).

Så er der kommet 2 sider hvor man kan læse mere om aloeveras egenskaber:

www.aloeveratandpasta.dk – mere viden om forarbejdet aloe vera i tandpasta.

www.aloeverapropolis.dk – mere viden om forarbejdet aloevera og propolis. Hvad gør sammensætningen af disse to naturstoffer attraktivt og unikt.

36 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. juni 2009 kl. 15.37

Tak! Det er vel nok også en spændende plante, og så er benævnte internethjemmesider jo på dansk, hvilket tager højde for, at vi ældre kan være med.

Mvh Eivin (^_^)

37 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 23. juni 2009 kl. 19.16

Kulturhistorie
Allerede i oldtiden blev AloeVera brugt til skønhedspleje.

Ifølge historiebøgerne kom dronningerne Cleopatras og Nefertitis skønhed af det daglige brug af AloeVera.

AloeVera blev også brugt som sårhelende middel. Grækerne havde nemlig opdaget, at når man skar i et AloeVera-blad, så havde planten efter kort tid helet sine sår. Den erfaring blev med held afprøvet på mennesker.

Den græske filosof Aristoteles overtalte feltherren Alexander den Store til at erobre øen Socotra ud for Afrika's østkyst, alene fordi der var store beplantninger med aloe vera på øen. Alexander den Store blev siden så begejstret for AloeVera, at han fik den dyrket i vogne for at kunne medbringe friske forsyninger til sine soldater på slagmarken.Ægyptiske mahometanere og jøder i Cairo anså AloeVera for at være et religiøst symbol. Den, som havde gennemført en pilgrimsrejse, måtte hænge en aloe vera op over døren. AloeVeraen skulle beskytte husejeren mod dårligdomme.

I 1950'erne fik det danske sundhedssystem også interesse for AloeVera. Planten blev brugt som lindring mod røntgenstråler.

Forskning
AloeVera er i tusindvis af år blevet brugt til skønhedspleje og som sårhelende middel.

I dag er der et internationalt samarbejde blandt forskere om at undersøge de aktive stoffer i AloeVera-planten. Forskerne har fundet ud af, at det er stoffet aloin i AloeVeras bladoverhud, der har en kraftigt afførende effekt.

Forskerne interesserer sig også for virkningsstofferne i geléen inde i AloeVera-bladene. Forsknings-forsøg tyder på, at AloeVera-gelé har en antibakteriel effekt. Det vil især have betydning for landbruget og i sidste ende forbrugerne, hvis AloeVera kan bruges som alternativ til antibiotika. Kan E. coli-bakterier blandt smågrise bekæmpes med AloeVera, så kan forbrugerne få flæskesteg uden rester af antibiotika.

Forskningen har også vist, at AloeVera er god mod forbrændinger. På Odense Universitets Hospital behandler lægerne derfor brandsårspatienter med Aloe Vera-saft.

Aloe Vera er en blomst som tilhører Liljefamilien, og er ikke en kaktus, som den til forveksling ligner! Den findes i subtropiske og ørkenlignende områder over hele verden. Egenskaberne i Aloe vera gelen skyldes den enestående kombination af indholdsstoffer sådan som den er i naturen, og som den har været kendt for i mange år.

Virker Aloe Vera?: Ja! men Aloe Vera opleves forskelligt fra person til person. Fra naturens hånd er denne plante udstyret med mange egenskaber, der har gjort den i stand til også at leve i stuerne, i lande som Danmark. Den tykke, grønne skal beskytter marven i plantens indre (også kaldet gelen). Marven indeholder værdifulde og nyttige indholdsstoffer, som planten skal bruge for at overleve naturens luner. Denne maven bruges i vores produkter for at overføre og bevare de naturlige egenskaber.

Læs her hvordan Aloe Vera Drikken hjælper med mave problemer:

Aloe Vera. Denne gådefulde mystiske plante, som kan gro på en nøgen jord. En plante, som de fleste kender for dens kølende gel på solskoldede skuldre eller som et væsentligt bidrag til at afhjælpe svien i mavesækken. Men som kan så meget andet...

Vi går tæt på den egentlig ikke særligt kønne, men særdeles hjælpsomme plante, som gror så flittigt under de varmere himmelstrøg.

Når tarmene trænger til foder...

Hvis du lider af halsbrand, svien eller trykken i mavesækken og har mærket Aloe Vera drikkens lindrende effekt, skal du vide, at det ikke bare handler om at dæmpe symptomer. Studier viser, at gelen også skaber en reel langsigtet virkning af flere årsager: Gelen hindrer, at ekstraordinær meget syre går til angreb på mavesækkens slimhinde, og den beskyttende effekt giver mavesækken ro til at opbygge sit naturlige værn. Denne effekt fortsætter ned i både tynd – og tyktarme, hvor studier viser, at Aloe Vera fungerer som en prebiotic, altså stoffer, som mælkesyrebakterierne skal have tilført for at trives og overleve trods hårde vilkår fra al den Ikke-Mad, vi spiser.

Både det løse og det træge
At Aloe Vera gel på denne måde skaber gunstigere betingelser for vores mikroflora, har betydning for vores afføringsmønster, og det er begge veje, om jeg så må sige. Har du problemer med for løse og hyppige afføringer, som man bl.a. ser ved kronisk tyktarmsbetændelse, som ulcerøs colitis, skaber drikken mere ro.

Er der derimod problemer med forstoppelse, hjælper udtræk fra plantens gel også. Studier viser, at plantens evne til at hjælpe netop via mikrofloraen med at skabe en bedre nedbrydning af maden, gør, at vi lettere undgår træge og forstoppede tarme.

Ikke kun i de lange tarme
Men der er endnu flere interessante ting ved den grønne saftige plante. For det handler åbenbart ikke kun om beskyttelse af slimhinder og fodring af bakterier, men i høj grad også om at hindre nogle af de immunkomponenter, som ellers kan skabe inflammation i tarmene. Inflammationer, som også kan opstå alle mulige andre steder end i tarmene, og det er måske her, vi finder forklaringen på, at Aloe Vera har gået sin sejrsgang verden over. At vi som behandlere altid har sagt, at al sundhed begynder i tarmen, bliver ikke mindre sandt, men at der også findes andre forklaringer, fordi Aloe Vera virker på inflammationer hvor som helst, når vi blot bruger de allerbedste produkter, er jo en fantastisk mulighed for blot en enkelt plante.

Lettere optagelighed
Når vi nu er i gang med en opremsning af alle herlighederne, skal også studiet vedrørende øget optagelighed af diverse vitaminer nævnes. Man ved, at Aloe Vera gel indeholder en stor mængde antioxidanter, som hjælper på leverens oxidative system, hvilket bl.a. har betydning for udvikling af skaderne ved diabetes 2, men man opdagede også, at B12, C- og E-vitamin blev lettere at optage, når man anvendte gelen. Vel at mærke skulle det være udvundet af den rene gel, som man finder i bl.a. Aloe Vera drikken. At optageligheden af B12 blev forbedret, er måske ikke så underligt, da vi kun danner nok B12 i en sund tarm, men at gelen også skubber andre vitaminer i den rigtige retning, giver håb om, at Aloe Vera drik kan skabe meget sundere mennesker end før antaget. Aloe Vera gel hjælper i øvrigt også med optageligheden af C- og E-vitamin samt B12.

Læs WHO monografiet: Aloe vera gel

Læs mere om de videnskabelige studier på aloe vera (på engelsk) over på Institut for Komplementær Sundheds hjemmeside.

Aloe Vera må ikke sælges for at være medicin, men som et naturligt kosttilskud, så man herefter eventuelt kan undgå medicin. Aloe Vera er et naturligt hudplejeprodukt til udvortes og indvortes brug.

Aloe Vera planten kaldes også ørkenliljen. Der findes 300 forskellige arter af aloe vera planten, men den plante der har den bedste virkning på den menneskelige organisme er Aloe Vera Barbadensis Miller planten. Ekstrakten fra denne plante indeholder ca. 200 rent biologiske indholdsstoffer, herunder enzymer, vitaminer, mineraler, bioflavonioder og essentielle aminosyrer.

Den berømte læge Hippokrates har følgende kloge sætning: "Lægen hjælper, men naturen helbreder".

Aloe vera gelen indeholder et stof der hedder Acemannan (sukkerstof), hvilket er et stof man naturligt har i kroppen, men som falder efter puberteten. Dette stof kan man herefter indtage som tilskud i Aloe Vera Gel. Stoffet lagres i cellemembranerne i hele kroppen, sørger for smørelse af led for at undgå led- og gigtsmerter, stoffet går i fordøjelseskanalen og gennem hele tarmsystemer, hvorved mavesår, diarré m.v. undgås, det optages i vores fordøjelsesorganer, hvorfra allergien stammer. Vores immunforsvar, hvoraf 80% ligger i vores tarmsystem, bliver styrket, hvilket gør at vi er mere modstandsdygtige overfor mange sygdomme. Ved cancer kan gelen ikke helbrede, men styrke vores forsvarsceller, som er med til at hele sygdommen igen. Acemannan øger ligeledes stofskiftet. Acemannan findes også i ginseng, så gelen kan med fordel drikkes i stedet for dette.

Aloe Vera er koldpresset, idet den herved bevarer mere af den helende effekt. Gelen er unik sammensat, og kan med fordel kaldes en vitaminbombe. 100 ml. om dagen svarer til 400 gr. frugt og grønt. Aloe Vera gelen indeholder antiseptiske stoffer, som virker udrensende i kroppen.

Af sygdomme som aloe vera er godt for kan nævnes:

Mund og Hals:
Styrker gummer og tandkød.

Standser blødninger i tandkødet.

Parandontose.

Karies.

Dårlig ånde.

Stor effekt på herpes.

Tandsten.

Blæner i munden.

Hjerte- kredsløb:
(der er foretaget en undersøgelse af 5000 personer)
Mindsker åreforkalkning.

Blodtrykket normaliseres.

Bedre ilt til hjertekamrene.

Hjerterytmen normaliseres.

Udvider kapillærerne i kroppen.

Ved hjertemedicinpatienter skal gelen tages i samråd med lægen, idet medicinen disse patienter i forvejen indtager evt. skal formindskes ved indtagelse af gelen. Kan også her med fordel tages sammen med fiskeoliekapsler.

Hovedpine/Migræne:
Aloe vera drik har vist sig at have meget stor effekt på både den almindelige hovedpine vi alle engang imellem støder på, men ikke mindst også på hyppige migræneanfald. Testpersoner som har lidt af ekstreme migræneanfald i mere end 20 år, og som dagligt i alle disse år har indtaget stærk sløvende medicin for bare at kunne fungere dagen igennem, kan i dag efter indtagelse af 2 x 20 ml aloe vera gel helt undvære medicin, og er faktisk 100% fri for migræneanfald.

Allergi/eksem:
Allergi er en meget udbredt sygdom blandt danskere. I løbet af de sidste 30 år er personer med alle mulige former for allergi steget med 2000%!

Dette skyldes bl.a. dårligt immunforsvar. Ved indtagelse af aloe vera forøges fedtsyrerne i maven, og derved skal der mere til for at få en allergi.

Aloe vera hjælper mod udslet ved næsten alle former for eksem. For et opnå en højere effekt kan man indtage fiskeolie i form af kapsler sammen med gelen.

Diabetes/hjertet:
Type 2 (gammelmandssukkersyge). Ud af de 5000 personer der var testpersoner med aloe vera fik 94% normaliseret sygdommen.

Type 1. Denne form for sukkersyge er noget sværere at få bugt med, men aloe vera kan have en virkning på længere sigt.

Husk altid ved indtagelse af aloe vera at få kontrolleret sit blodsukker.

Gigt/ledbetændelse:
Aloe vera smører ledene, så man herved mindsker smerterne ved gigtsmerter, men er også utrolig god som forebyggelse. Gelen kan ikke hjælpe ved slidgigt, hvor knoglen er slidt helt væk, da den ikke kan genopbygge en slidt knogle, men kan evt. også her mindske smerterne.

Svampesygdomme:
God at indtage ved alle former for svampesygdomme. Her kan bl.a. nævnes negle-, fod- eller skedesvamp. For at bekæmpe disse sygdomme skal man drikke aloe vera og samtidig smøre med aloe vera concentraten på de udsatte områder.

HIV (aids):
HIV (aids) – aloe vera kan måske mindske nogle af følgesygdommene, som meget ofte opstår hvis man er smittet med HIV, men kan ikke helbrede for sygdommen.

Kræft (cancer):
Kan forebygge sygdommen, men kan også tages for at genopbygge forsvarscellerne i kroppen efter operation. Øger stofskiftet, styrker immunforsvaret, og gendanner knoglemarv. Gelen må ikke drikkes mens man er i strålebehandling, men efterfølgende for at genopbygge forsvarscellerne. Nogle sygehuse anbefaler ligefrem aloe vera til deres patienter. Faktisk øger gelen cellefornyelsen med op til 80%.

Stråleskader/kemobehandling:
Krops- og hudcellerne styrkes, aloe vera regenererer simpelthen cellerne som er blevet beskadiget, samtidig med at den mildner bivirkningerne efter endt kemobehandling.

Energi:
Fremmer hukommelsen, og tager konstant træthed.

Blodcirkulation:
Forøger blodcirkulationen i kroppen, hvis man f.eks. altid lider af kolde fødder og hænder.

Psoriasis:
Der findes 8–12 typer af denne sygdom, og aloe vera gel virker ikke på alle typerne, men har vist sig at have utrolig stor virkning på de fleste typer. Ved psoriasisgigt tages gelen igen sammen med fiskeoliekapsler for at have den højeste effekt. Samtidig er det en god idé at smøre udslettende med aloe vera propolis cremen.

Brandsår:
Aloe vera concentraten tager smerterne, og giver samtidig en bedre og flottere heling af brandsåret.

Solskader:
Har man været for længe i solen eller evt. været i et solarium med helt nye rør, hvorved der let kan opstå en let forbrænding af huden, kan man helt klart mindske smerterne med vores aloe vera emergency spray.

Vorter:
Bekæmper alle former for vorter, vabler og slidt hud ved at drikke gelen samtidig med at man smører med aloe vera concentrat.

Bivirkninger ved brug af aloe vera kan forekomme de første 5–10 dage, og her kan nævnes:
Let hovedpine.

Fordøjelsesproblemer i form af diarré.

Hudforandringer.

Træthed.

Ved visse sygdomme bør man IKKE indtage aloe vera gel uden at have talt med sin læge om det, og her kan nævnes:
Til patienter der har fået foretaget en transplantation bør gelen IKKE indtages før 3–5 år efter operationen, idet gelen foretager en udrensning af affaldsstofferne i kroppen.

Ved urinsyregigt skal man opstarte med gelen meget langsomt og efter samråd med lægen. Man kan evt. opstarte med en dosis på 20 ml. pr. dag i den 1. måned.

Nyretransplanterede må IKKE indtage gelen, idet disse får medicin for at nedsætte immunforsvaret, og gelen øger immunforsvaret.

Gravide og ammende må IKKE indtage aloe vera drikken, idet gelen går i modermælken.

Aloe vera drikken kan også gives til børn, dog i en mindre dosis. Man skal starte med en dosis på 5 ml dagligt. Det har vist sig at være specielt godt til kolikbørn, men her skal dosis være endnu mindre evt. kan man dyppe sutten i gelen hver gang barnet skal sove.

I kan evt. læse mere på www.aloeverapower.dk

38 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 23. juni 2009 kl. 19.18

Kulturhistorie
Allerede i oldtiden blev AloeVera brugt til skønhedspleje.

Ifølge historiebøgerne kom dronningerne Cleopatras og Nefertitis skønhed af det daglige brug af AloeVera.

AloeVera blev også brugt som sårhelende middel. Grækerne havde nemlig opdaget, at når man skar i et AloeVera-blad, så havde planten efter kort tid helet sine sår. Den erfaring blev med held afprøvet på mennesker.

Den græske filosof Aristoteles overtalte feltherren Alexander den Store til at erobre øen Socotra ud for Afrika's østkyst, alene fordi der var store beplantninger med aloe vera på øen. Alexander den Store blev siden så begejstret for AloeVera, at han fik den dyrket i vogne for at kunne medbringe friske forsyninger til sine soldater på slagmarken.Ægyptiske mahometanere og jøder i Cairo anså AloeVera for at være et religiøst symbol. Den, som havde gennemført en pilgrimsrejse, måtte hænge en aloe vera op over døren. AloeVeraen skulle beskytte husejeren mod dårligdomme.

I 1950'erne fik det danske sundhedssystem også interesse for AloeVera. Planten blev brugt som lindring mod røntgenstråler.

Forskning
AloeVera er i tusindvis af år blevet brugt til skønhedspleje og som sårhelende middel.

I dag er der et internationalt samarbejde blandt forskere om at undersøge de aktive stoffer i AloeVera-planten. Forskerne har fundet ud af, at det er stoffet aloin i AloeVeras bladoverhud, der har en kraftigt afførende effekt.

Forskerne interesserer sig også for virkningsstofferne i geléen inde i AloeVera-bladene. Forsknings-forsøg tyder på, at AloeVera-gelé har en antibakteriel effekt. Det vil især have betydning for landbruget og i sidste ende forbrugerne, hvis AloeVera kan bruges som alternativ til antibiotika. Kan E. coli-bakterier blandt smågrise bekæmpes med AloeVera, så kan forbrugerne få flæskesteg uden rester af antibiotika.

Forskningen har også vist, at AloeVera er god mod forbrændinger. På Odense Universitets Hospital behandler lægerne derfor brandsårspatienter med Aloe Vera-saft.

Aloe Vera er en blomst som tilhører Liljefamilien, og er ikke en kaktus, som den til forveksling ligner! Den findes i subtropiske og ørkenlignende områder over hele verden. Egenskaberne i Aloe vera gelen skyldes den enestående kombination af indholdsstoffer sådan som den er i naturen, og som den har været kendt for i mange år.

Virker Aloe Vera?: Ja! men Aloe Vera opleves forskelligt fra person til person. Fra naturens hånd er denne plante udstyret med mange egenskaber, der har gjort den i stand til også at leve i stuerne, i lande som Danmark. Den tykke, grønne skal beskytter marven i plantens indre (også kaldet gelen). Marven indeholder værdifulde og nyttige indholdsstoffer, som planten skal bruge for at overleve naturens luner. Denne maven bruges i vores produkter for at overføre og bevare de naturlige egenskaber.

Læs her hvordan Aloe Vera Drikken hjælper med mave problemer:

Aloe Vera. Denne gådefulde mystiske plante, som kan gro på en nøgen jord. En plante, som de fleste kender for dens kølende gel på solskoldede skuldre eller som et væsentligt bidrag til at afhjælpe svien i mavesækken. Men som kan så meget andet...

Vi går tæt på den egentlig ikke særligt kønne, men særdeles hjælpsomme plante, som gror så flittigt under de varmere himmelstrøg.

Når tarmene trænger til foder...

Hvis du lider af halsbrand, svien eller trykken i mavesækken og har mærket Aloe Vera drikkens lindrende effekt, skal du vide, at det ikke bare handler om at dæmpe symptomer. Studier viser, at gelen også skaber en reel langsigtet virkning af flere årsager: Gelen hindrer, at ekstraordinær meget syre går til angreb på mavesækkens slimhinde, og den beskyttende effekt giver mavesækken ro til at opbygge sit naturlige værn. Denne effekt fortsætter ned i både tynd – og tyktarme, hvor studier viser, at Aloe Vera fungerer som en prebiotic, altså stoffer, som mælkesyrebakterierne skal have tilført for at trives og overleve trods hårde vilkår fra al den Ikke-Mad, vi spiser.

Både det løse og det træge
At Aloe Vera gel på denne måde skaber gunstigere betingelser for vores mikroflora, har betydning for vores afføringsmønster, og det er begge veje, om jeg så må sige. Har du problemer med for løse og hyppige afføringer, som man bl.a. ser ved kronisk tyktarmsbetændelse, som ulcerøs colitis, skaber drikken mere ro.

Er der derimod problemer med forstoppelse, hjælper udtræk fra plantens gel også. Studier viser, at plantens evne til at hjælpe netop via mikrofloraen med at skabe en bedre nedbrydning af maden, gør, at vi lettere undgår træge og forstoppede tarme.

Ikke kun i de lange tarme
Men der er endnu flere interessante ting ved den grønne saftige plante. For det handler åbenbart ikke kun om beskyttelse af slimhinder og fodring af bakterier, men i høj grad også om at hindre nogle af de immunkomponenter, som ellers kan skabe inflammation i tarmene. Inflammationer, som også kan opstå alle mulige andre steder end i tarmene, og det er måske her, vi finder forklaringen på, at Aloe Vera har gået sin sejrsgang verden over. At vi som behandlere altid har sagt, at al sundhed begynder i tarmen, bliver ikke mindre sandt, men at der også findes andre forklaringer, fordi Aloe Vera virker på inflammationer hvor som helst, når vi blot bruger de allerbedste produkter, er jo en fantastisk mulighed for blot en enkelt plante.

Lettere optagelighed
Når vi nu er i gang med en opremsning af alle herlighederne, skal også studiet vedrørende øget optagelighed af diverse vitaminer nævnes. Man ved, at Aloe Vera gel indeholder en stor mængde antioxidanter, som hjælper på leverens oxidative system, hvilket bl.a. har betydning for udvikling af skaderne ved diabetes 2, men man opdagede også, at B12, C- og E-vitamin blev lettere at optage, når man anvendte gelen. Vel at mærke skulle det være udvundet af den rene gel, som man finder i bl.a. Aloe Vera drikken. At optageligheden af B12 blev forbedret, er måske ikke så underligt, da vi kun danner nok B12 i en sund tarm, men at gelen også skubber andre vitaminer i den rigtige retning, giver håb om, at Aloe Vera drik kan skabe meget sundere mennesker end før antaget. Aloe Vera gel hjælper i øvrigt også med optageligheden af C- og E-vitamin samt B12.

Læs WHO monografiet: Aloe vera gel

Læs mere om de videnskabelige studier på aloe vera (på engelsk) over på Institut for Komplementær Sundheds hjemmeside.

Aloe Vera må ikke sælges for at være medicin, men som et naturligt kosttilskud, så man herefter eventuelt kan undgå medicin. Aloe Vera er et naturligt hudplejeprodukt til udvortes og indvortes brug.

Aloe Vera planten kaldes også ørkenliljen. Der findes 300 forskellige arter af aloe vera planten, men den plante der har den bedste virkning på den menneskelige organisme er Aloe Vera Barbadensis Miller planten. Ekstrakten fra denne plante indeholder ca. 200 rent biologiske indholdsstoffer, herunder enzymer, vitaminer, mineraler, bioflavonioder og essentielle aminosyrer.

Den berømte læge Hippokrates har følgende kloge sætning: "Lægen hjælper, men naturen helbreder".

Aloe vera gelen indeholder et stof der hedder Acemannan (sukkerstof), hvilket er et stof man naturligt har i kroppen, men som falder efter puberteten. Dette stof kan man herefter indtage som tilskud i Aloe Vera Gel. Stoffet lagres i cellemembranerne i hele kroppen, sørger for smørelse af led for at undgå led- og gigtsmerter, stoffet går i fordøjelseskanalen og gennem hele tarmsystemer, hvorved mavesår, diarré m.v. undgås, det optages i vores fordøjelsesorganer, hvorfra allergien stammer. Vores immunforsvar, hvoraf 80% ligger i vores tarmsystem, bliver styrket, hvilket gør at vi er mere modstandsdygtige overfor mange sygdomme. Ved cancer kan gelen ikke helbrede, men styrke vores forsvarsceller, som er med til at hele sygdommen igen. Acemannan øger ligeledes stofskiftet. Acemannan findes også i ginseng, så gelen kan med fordel drikkes i stedet for dette.

Aloe Vera er koldpresset, idet den herved bevarer mere af den helende effekt. Gelen er unik sammensat, og kan med fordel kaldes en vitaminbombe. 100 ml. om dagen svarer til 400 gr. frugt og grønt. Aloe Vera gelen indeholder antiseptiske stoffer, som virker udrensende i kroppen.

Af sygdomme som aloe vera er godt for kan nævnes:

Mund og Hals:
Styrker gummer og tandkød.

Standser blødninger i tandkødet.

Parandontose.

Karies.

Dårlig ånde.

Stor effekt på herpes.

Tandsten.

Blæner i munden.

Hjerte- kredsløb:
(der er foretaget en undersøgelse af 5000 personer)
Mindsker åreforkalkning.

Blodtrykket normaliseres.

Bedre ilt til hjertekamrene.

Hjerterytmen normaliseres.

Udvider kapillærerne i kroppen.

Ved hjertemedicinpatienter skal gelen tages i samråd med lægen, idet medicinen disse patienter i forvejen indtager evt. skal formindskes ved indtagelse af gelen. Kan også her med fordel tages sammen med fiskeoliekapsler.

Hovedpine/Migræne:
Aloe vera drik har vist sig at have meget stor effekt på både den almindelige hovedpine vi alle engang imellem støder på, men ikke mindst også på hyppige migræneanfald. Testpersoner som har lidt af ekstreme migræneanfald i mere end 20 år, og som dagligt i alle disse år har indtaget stærk sløvende medicin for bare at kunne fungere dagen igennem, kan i dag efter indtagelse af 2 x 20 ml aloe vera gel helt undvære medicin, og er faktisk 100% fri for migræneanfald.

Allergi/eksem:
Allergi er en meget udbredt sygdom blandt danskere. I løbet af de sidste 30 år er personer med alle mulige former for allergi steget med 2000%!

Dette skyldes bl.a. dårligt immunforsvar. Ved indtagelse af aloe vera forøges fedtsyrerne i maven, og derved skal der mere til for at få en allergi.

Aloe vera hjælper mod udslet ved næsten alle former for eksem. For et opnå en højere effekt kan man indtage fiskeolie i form af kapsler sammen med gelen.

Diabetes/hjertet:
Type 2 (gammelmandssukkersyge). Ud af de 5000 personer der var testpersoner med aloe vera fik 94% normaliseret sygdommen.

Type 1. Denne form for sukkersyge er noget sværere at få bugt med, men aloe vera kan have en virkning på længere sigt.

Husk altid ved indtagelse af aloe vera at få kontrolleret sit blodsukker.

Gigt/ledbetændelse:
Aloe vera smører ledene, så man herved mindsker smerterne ved gigtsmerter, men er også utrolig god som forebyggelse. Gelen kan ikke hjælpe ved slidgigt, hvor knoglen er slidt helt væk, da den ikke kan genopbygge en slidt knogle, men kan evt. også her mindske smerterne.

Svampesygdomme:
God at indtage ved alle former for svampesygdomme. Her kan bl.a. nævnes negle-, fod- eller skedesvamp. For at bekæmpe disse sygdomme skal man drikke aloe vera og samtidig smøre med aloe vera concentraten på de udsatte områder.

HIV (aids):
HIV (aids) – aloe vera kan måske mindske nogle af følgesygdommene, som meget ofte opstår hvis man er smittet med HIV, men kan ikke helbrede for sygdommen.

Kræft (cancer):
Kan forebygge sygdommen, men kan også tages for at genopbygge forsvarscellerne i kroppen efter operation. Øger stofskiftet, styrker immunforsvaret, og gendanner knoglemarv. Gelen må ikke drikkes mens man er i strålebehandling, men efterfølgende for at genopbygge forsvarscellerne. Nogle sygehuse anbefaler ligefrem aloe vera til deres patienter. Faktisk øger gelen cellefornyelsen med op til 80%.

Stråleskader/kemobehandling:
Krops- og hudcellerne styrkes, aloe vera regenererer simpelthen cellerne som er blevet beskadiget, samtidig med at den mildner bivirkningerne efter endt kemobehandling.

Energi:
Fremmer hukommelsen, og tager konstant træthed.

Blodcirkulation:
Forøger blodcirkulationen i kroppen, hvis man f.eks. altid lider af kolde fødder og hænder.

Psoriasis:
Der findes 8–12 typer af denne sygdom, og aloe vera gel virker ikke på alle typerne, men har vist sig at have utrolig stor virkning på de fleste typer. Ved psoriasisgigt tages gelen igen sammen med fiskeoliekapsler for at have den højeste effekt. Samtidig er det en god idé at smøre udslettende med aloe vera propolis cremen.

Brandsår:
Aloe vera concentraten tager smerterne, og giver samtidig en bedre og flottere heling af brandsåret.

Solskader:
Har man været for længe i solen eller evt. været i et solarium med helt nye rør, hvorved der let kan opstå en let forbrænding af huden, kan man helt klart mindske smerterne med vores aloe vera emergency spray.

Vorter:
Bekæmper alle former for vorter, vabler og slidt hud ved at drikke gelen samtidig med at man smører med aloe vera concentrat.

Bivirkninger ved brug af aloe vera kan forekomme de første 5–10 dage, og her kan nævnes:
Let hovedpine.

Fordøjelsesproblemer i form af diarré.

Hudforandringer.

Træthed.

Ved visse sygdomme bør man IKKE indtage aloe vera gel uden at have talt med sin læge om det, og her kan nævnes:
Til patienter der har fået foretaget en transplantation bør gelen IKKE indtages før 3–5 år efter operationen, idet gelen foretager en udrensning af affaldsstofferne i kroppen.

Ved urinsyregigt skal man opstarte med gelen meget langsomt og efter samråd med lægen. Man kan evt. opstarte med en dosis på 20 ml. pr. dag i den 1. måned.

Nyretransplanterede må IKKE indtage gelen, idet disse får medicin for at nedsætte immunforsvaret, og gelen øger immunforsvaret.

Gravide og ammende må IKKE indtage aloe vera drikken, idet gelen går i modermælken.

Aloe vera drikken kan også gives til børn, dog i en mindre dosis. Man skal starte med en dosis på 5 ml dagligt. Det har vist sig at være specielt godt til kolikbørn, men her skal dosis være endnu mindre evt. kan man dyppe sutten i gelen hver gang barnet skal sove.

I kan evt. læse mere på www.aloeverapower.dk

39 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 23. juni 2009 kl. 22.00

Hold da op hele 2 helt ens og meget lange indlæg.

Der skal da vist lidt vand til den plante...

Ja, der er meget spændende information at finde.

se også mere her: www.plejeprodukter.dk/aloevera.php

Så er planten vist dækket godt ind her i dette forum :-)

40 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Olsen., 23. juni 2009 kl. 22.03

Ja, der er blevet brugt noget tryksværte.

41 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.26

Man bruger vist ej tryksværte her på internettet, eller det tror jeg da ikke. Faktisk ved jeg ikke så meget om det, men reelt papir som i en bog, ja det støder man jo da ikke på. Derfor ingen tryksværte! Man lærer kun tingene ved at gøre dem, herinde har jeg for eksempel fået at vide, hvad det betyder at "linke til billeder" hvilket jeg måske selv vil forsøge mig med en dage. tage springet så at sige.

Thomas tak for den megen fine information!

Mvh Eivin (^_^)

42 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 24. juni 2009 kl. 14.19

Godt opslags værk, må huske at slå det op når jeg møder nogle med de sygdomme der er nævnt,kan selv bruge nogle af dem.TAK et godt indlæg,eller skal vi sige to.mvh Annette

43 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 24. juni 2009 kl. 22.45

Ja ja fed reklame for de pågældende sider der tilfældigvis sælger produkter med Aloe vera...det skal dog siges at finten med at skrive at det ikke indeholder allergifremkaldende midler skal tages med et gran salt da Aloe i sig selv kan fremkalde allergi...:=)

44 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 25. juni 2009 kl. 6.57

Hej J,

Jeg har nu ikke lagt skjul på at jeg forhandler produkter med aloe vera – det skriver jeg også i mit første indlæg i denne tråd.

Du har ret i at der er folk der er allergiske over for aloe vera, denne del skal da også med.

Jeg mindes ikke at have skrevet at produkterne ikke indeholder allergifremkaldende midler... Men alt i alt der er personer der ikke kan tåle Aloe Vera – det er ikke pga. tilsætningsstoffer eller andet – det er udelukkende aloe vera planten de ikke kan tåle.

Det skal også siges at plantens yderste lag indeholder Aloin som er giftigt (kan give diarre). Dette er der taget højde for i den drik jeg sælger, da den som den eneste på markedet er aloinfri.

45 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens;, 25. juni 2009 kl. 9.22

Det skal også lige tilføjes at Aloe vera kan forstærke virkning af medicin mod forhøjet blodtryk. Saften kan give diarre, nyreskader og saltmangel. Så spørg din læge inden du bruger produktet.

46 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 25. juni 2009 kl. 14.20

Hej Mogens. Du skriver at A forstærker virkningen ved for højt blodtryk,er det også ved udvortes brug?fek.s sår,stik,solskoldning.

47 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 25. juni 2009 kl. 20.38

Hej Kasper...det var mere møntet på power siden...men efter at have kastet et kort blik på den du linkede til så kan jeg se der er flere produkter der indeholder feks. limonene, citronellol, parfume, geraniol og alle 5 parabener + at smøre Aloe vera saft på huden kan i sig selv udvikle allergi. Spørg en dermatist og de vil fraråde at smøre cremer med plantesaft på huden...især til børn med børneeksem...iøvrigt lidt bekymrende at der ingen ingrediens liste er på børneprodukterne på din side Kasper – der er også en ting jeg ikke forstår helt...et sol produkt med Aloe og de 5 "bener" men desuden er der alkohol i? Parabener er ment som konserveringsmiddel men er ikke nødvendigt i produkter med Denat. Alkohol? men det er et andet forum det hører til men ingen tvivl om at ren aloe saft er godt til forbrændinger men der er en hage ved alting...

48 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 25. juni 2009 kl. 22.59

Hej J,

Enig i at alt ikke er fryd og gammen – og jeg skal da have fået lagt indholdsstofferne på børneserien op på siden – det er jeg bestemt enig i. (det har nu aldrig været hensigten af skjule indhold).

Det lader tilgengæld til at du har større viden på parabener og konserveringsmidler generelt og i forbindelse med Alkohol end jeg har – Tror derfor nærmere det er producenten der skal have disse spørgsmål. :-)

Jeg er også enig i at hvis man vil finde en hage er det altid mulig. Jeg fokuserer nu mest på det positive.

49 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 26. juni 2009 kl. 18.40

Hej der Kasper...

Jeg er helt overbevist om at du ikke vil skjule noget :-)
Det har ikke noget at gøre med at se negativt på tingene men som forældre og børneeksem inde på livet så er alting ikke rosenrødt selvom der står Aloe på etiketten...Og så er det lidt bedre at stole på det "kemiske" hvor man stort set kender effekten...Nu er parabener kun under anklage for at være hormonforstyrrende men hvorfor tage chancen?

Du burde selv være interesseret som sælger i at dine produkter indeholder mindst muligt som kunne være et problem...

50 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Www.Aloeverapower.Dk, 26. juni 2009 kl. 23.43

Aloe Vera og dens egenskaber samt historie, alt dette og meget mere kan man læse om på www.aloeverapower.dk, her finder i links til andre sider om aloe vera også, og samtidig har man muligheden for at køber bearbejdet aloe vera produkter, så som cremer og drikke gel

51 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 28. juni 2009 kl. 21.23

Jamen det er da flot...så tag du og drik dig noget gel og så lad os andre få lov at diskutere planten herinde i stedet sømand.

52 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicki, 14. juli 2009 kl. 22.17

Hej

er der nogen som der ved hvor man kan købe en aloe vera plante henne gerne fra nettet

mvh nicki

ps på forhånd tak

53 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Www.Aloeverapower.Dk, 17. juli 2009 kl. 22.59

Nyt om aloe vera og solskader.

Solskader og rynket hud samt nogle former for kræft forårsaget af solen kan måske forhindres

Om sommeren er der mange UV varslinger på over 2. Når UV indekset er over 2 skal man beskytte sig rigtig godt mod solens farlige stråler.

Kræftens Bekæmpelse og stort set alle medier skriver at vi er flere og flere, der om ganske få år vil kunne risikerer at være ramt af kræft, og hvem ønsker at dø før man har set sine børn vokse op, se dem få børn, blive gift eller før sin egen mor eller far?

Men hvad kan man så selv gøre? PASSE PÅ!

Det er dejligt at være ude når solen skinner, men det er vigtigt at man beskytter sig mod solens stråler. Strålerne giver nemlig rynket

hud og kan give hudkræft, og det er ikke nok at tænke på kroppen armene og ansigtet, de fleste glemmer nemlig: HOVEDBUNDEN & LÆBERNE.

Når solen står højest og på en skyfri himmel, er det ekstremt vigtigt at beskytte sig. Normalt er dette i tidsrummet fra klokken 12:00 -

15:00 og det er også her at UV strålingen er størst, her bør man holde sig inde, eller smører sig med en GOD solcreme med mindst faktor 30+, og med en læbepomade på mindst faktor 15 evt. med aloe vera.

HUSK AT MAN OGSÅ KAN FÅ SOLSKADER I SKYGGEN, og derfor skal bruge solcreme, selvom man er i skyggen.

Man skal også huske på at sand og vand reflektere solstrålerne. Er du på stranden eller ude på vandet, så får du meget mere stråling end du ville få på græsplænen i haven.

Man kan sagtens blive brun, i skyggen af et træ eller under en parasol, og her får man ca halvt så meget solstråling som i det direkte sollys.

Hvad mange også glemmer er at man også på en skyet sommerdag, kan blive forbrændt, fordi skyerne slipper op mod 70% af solstrålerne igennem, afhængig af skylagets tykkelse.

For uden solcreme og læbepomade med solfaktor, kan det være godt at bruge en T-shirt og en hat.

Smør rigeligt med solcreme i ansigtet, nakken, armene, benene, læberne, på næsen, øverst på ørene, i nakken og oven på fødderne m.m.

Husk at børn er meget sarte i deres hud, og smør altid dine børn ind ca. 20 minutter, inden de skal ud – og at de skal smørres ind hver 3 time hvis de går på land og til vands oftere.

En voksen skal bruge en hel håndfuld (ca. 40 ml) til at dække hele kroppen.

Børn skal bruge en børnehåndfuld (ca. 20 ml).

Mange sommer og sol hilsner
www.aloevera-velvære.dk & www.Aloeverapower.dk

54 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 3. august 2009 kl. 19.14

Min aloe vera plantes blade hinger ud og der er knækket et af, er der nogen der ved om man kan gøre noget.

Der er nogen der siger at, man kan formere aloe vera planter med et blad er det sandt?

55 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 3. august 2009 kl. 20.27

De knækker vel af i ny og næ...

du kan ikke formere den med et blade...kun frø og stiklinger...

56 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 3. august 2009 kl. 21.05

Men alle baladene henger, har prøvet at plante den om.

57 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 3. august 2009 kl. 22.30

Stil den i noget vand og lad den suge det til sig den kan men lad den dryppe helt af så den ikke står og søber i vand og så vent og se hvad der sker... hvilken jord bruger du?

58 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 4. august 2009 kl. 6.48

Vi har en Aloe Vera som efterhånden er meget gammel, vel en 20 år eller mere.

Den står i en lerpotte med alm. potteplantejord. Dog er den efterhånden blevet så stor, at den kun bliver pottet om hver 3–4. år. Om vinteren står den i glemt hjørne af stuen hvor der ikke er direkte sol. Hvis den får sol, bliver bladene helt brune, men i løbet af efteråret bliver de grønne igen. Den bliver vandet meget sparsomt – får måske ½ liter vand en gang om måneden.

Når der ikke længere er fare for nattefrost, kommer den ud i gården, hvor den står i skyggesiden, dog i læ. Der bliver den vandet næsten hver dag samtidig med alle de andre krukker.

Den har det fint, og nu har den fået en blomst. Eller er ved det – en lang stængel på næsten halvanden meter er skudt op i midten, og der er masser af knopper på, som nok springer ud snart.

Aloe Veraen er iøvrigt taget med hjem fra Spanien, som en lille bitte stikling.

59 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 7. august 2009 kl. 15.29

Det den sto i og så er den lige plantet om med potte muld

60 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 7. august 2009 kl. 16.41

Tag den stille og roligt ud af potten og ryst jorden af forsigtig...bland derefter en blanding af 45% groft sand og 45% grus og 10% leca sten eller lavasten fra dyrehandleren af model "spica" (bruges til bundgrus i akvarier)
bland det hele i en spand og lav en fordybning og sæt planten deri, tryk forsigtig blandingen omkring roden og vent til den sætter rod i det...så får du en plante der er rigtig sund samtidig med at du får "jord" der virkelig dræner...

Denne blanding er rigtig god til Aloe Vera...

61 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vinnie, 12. august 2009 kl. 17.37

Hej Kasper.

Har læst nogle af dine indlæg.

Jeg har 6 kæmpe aloe vera,alle ca 75–100 cm høje.

De 2 blomstrer, blomsten er også ca 75cm høje udgående fra toppen.

Måske ved du om der skal gøres noget efter blomstringen?

Evt klippe blomsten af eller?.

Alle mine planter står i haven fra maj til oktober, vokser fint og giver mange aflægger.

Vil være glad hvis du kan give nogle tip.

Hilsen vinnie

62 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 4. december 2009 kl. 21.22

Jeg har psoriasis i hovedbunnen. Vidste ikke, at aloa vera er lindrende mod nogle typer soriasis. Det vil jeg da lige skrive lidt mere om på mit site www.hovedbund.dk/psoriasis.htm

Tak for informationen. Ja, man lærer hver dag noget nyt, hvis man ser på indlæg i fora.

63 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anas Aljayousi, 24. juli 2014 kl. 15.50

Hej, jeg har købt to aleo vera planter.
kan man spise aleo vera bladet, altså det der er inde i bladet.
hvis man kan, hvordan gøre man?

Og hvordan dyrker man en ny aleo vera plante?

Send gerne svaret til aann@live.dk hvis det er muligt.
Med vinlig hilsen Anas. :)

64 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2014 kl. 16.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

65 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2014 kl. 16.31

66 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anas Aljayousi, 24. juli 2014 kl. 17.13

Hvad kan man ellers bruge Aleo Vera planten til?

67 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2014 kl. 17.39

68 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2014 kl. 22.50

Aloe vera er en tropisk succulent som elsker varme og masser af sol (sydafrika) , vand om sommeren efter behov , om vinteren koldt (frostfrit) og ingen vand.
Planten bruges kun til udvortes brug og kun i små mængder da der kan komme ubehagelige bivirkninger.

69 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2014 kl. 8.51

Hvilke bivirkninger har du erfaret?
Fra gelen eller plantens "hud"?

70 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2014 kl. 21.25

Jeg kan ikke finde noget om bivirkninger på Google - har du noget mere om det, Svend?

71 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2014 kl. 22.09

72 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2014 kl. 22.24

Hvis jeg bare kunne huske hvor jeg læste det indlæg angående aloe vera , kort og godt det var en der havde brugt alt for meget af det tyktflydende stof og fik en allergisk reaktion som næsten var livstruende.
Men hvis i har en halv time i overskud så er der et indlæg her nr 37-38 de er ens , som fortæller "alt" om aloe vera på en meget religiøs måde , det er utroligt at der er er syge mennesker her i landet når vi har sådant et vidundermiddel.
Aloe vera er godt til mindre brandsår , udslet , og andre hudirreterende hudlidelser men kun på mindre områder.

73 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2014 kl. 23.02

Frank - jeg kan stadig ikke finde noget, der siger noget om bivirkninger...

Men det er vel det samme som med alt muligt andet - man skal ikke overdrive :)

Frisk Aloe Vera er i hvert fald genialt til at stoppe kløen i myggestik og den slags, som det vrimler med lige nu.

74 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2014 kl. 23.27

75 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2014 kl. 23.31

76 af 80 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2014 kl. 23.34

77 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juli 2014 kl. 10.25

Men det er aloin som koncentreret udtræk - det har jo ikke noget at gøre med, at man tager et blad og bruger det :)

Der står jo netop, at det ikke er et problem på den måde, og jeg går ud fra, at det er brugen af planten, vi taler om her - det gør jeg i hvert fald.

78 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juli 2014 kl. 11.08

Ja, planten og så erfaringer eller viden - ikke Google søgeresultater, som vi alle vel har forsøgt inden vi spørger her.

79 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juli 2014 kl. 11.41

Nu har jeg fundet det indlæg angående aloe vera bivirkninger
Skrevet af: Nitor, 21. december 2007 kl. 10.09

ALOE VERA FORGIFTNING:

Ligeså gavnlig AV gel kan være, ligeså giftigt kan det også være. Jeg smurte frisk AV gel på et udslæt på skinnebenet, lige fra planten i mit køkken. Det virkede SUPER. Tog kløen hurtigere end man kan stave til det, og derfor brugte jeg det så begejstret en måneds tid, læste om det, surfede på nettet og var totalt i aloe vera land. Mit udslæt blev til et sår og holdt op med at klø. Super, tænkte jeg. Og fortsatte med gelen. Så fik jeg pludslig super kløende udslæt over HELE kroppen, slog ud overalt, mit ansigt lignede hakkekød – babuu, op til lægen, som sendte mig videre til en dermatolog – i.e. ph.d i hudsygdomme. Hendes diagnose var: Akut aloe vera forgiftning – Ikke just noget man læser meget om på internetets myriader af AV rosende, og AV sælgende hjemmesider.

Men sådan var det. Sårene på mine ben var NEKROSER – lig med dødt væv! Så havde jeg fortsat AV uden læge havde de været nødt til at klippe mine ben af!

Der er stærke stoffer i Aloe Vera, så prøv det lige på øreflippen først! Og hav hovedet med!

Jeg efterlyser mere info og forskning omkring forgiftnings symptomer. hudlægen havde set masser, så det kan ikke være så ualmindeligt.

Hermed er i advaret!

80 af 80 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juli 2014 kl. 15.18

Allergi kan opstå overfor alt og af alle...

Hvis du søger oplysninger hos valide kilder om aloe vera og brug af plantens gel på huden, så finder du ingen eller meget få advarsler.

Der er derimod mange advarsler om oral indtagelse af både planten og diverse kommercielle produkter. Det samme gælder mange andre "helseprodukter".

Generelt skal man sætte sig ordentligt ind i tingene, hvis man vil bruge medicinplanter - og det er ikke det samme, som at google i 10 minutter og sluge alle røverhistorierne fra diverse landsbytosser! Brug nu nogle seriøse kilder Svend :)

Nyt svar til emnet »Aloe Vera«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Aloe Vera

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider