Forum

Havevanding i tørken.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juni 2008 kl. 22.29

Det er kedeligt at se hvor mange haveejere som vander med automatvander, eller andre mekaniske ting, midt på dagen hvor solen bager. Den står i timevis og bruger en masse vand, hvoraf det halve fordamper i solen. Vand istedet for morgen eller aften, så får planterne ikke kuldechok, og vandet udnyttes meget bedre.

Det er vores rene drikkevand, så brug det med omtanke.

1 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 4. juni 2008 kl. 15.45

Jeg ved godt ikke alle haveejere har en sø eller bor i nærheden af en å eller andet, men for dem som har muligheden kan det med fordel anbefales at købe i en dykpumpe til ca. 1200.- kr. Husk at købe en stor slange (alm. haveslange giver for lidt vand). Pumpen "skubber" vandet ud, derfor er der for lidt pres på til at kunne vande med en alm. vandspreder. I hvert fald hos os.

Jeg vandede med vandsprederen i 7 timer en aften. Uha... kunne på vandmåleren se vi havde brugt det som vi ellers bruger på en uge til hele husstanden. Vores nye dykpumpe kan skubbe ca 20 liter op i min. Ganske gratis fra søen. Strømforbruges kan ikke ses på måleren. Og endnu kan vi heller ike se på søen vi "låner" vandet.

Håber nogle af jer derude kan bruge ideen. Rigtig god fornøjelse og tak for i vil hjælpe med at spare på vores dyrebare drikkevand.

2 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 4. juni 2008 kl. 18.24

Tja... jeg vander IKKE græsset og jeg forstår vitterligt ikke dem der gør. Med mindre det er en nysået/ung plæne!

Ja græsset er gult og tørt men plænen skal nok komme igen!

Jeg vander KUN min køkkenhave og mine krukker – det foregår helst om morgenen kl. 6 når jeg står op eller efter solnedgang ved 22 tiden...

Hilsen Lise

3 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. juni 2008 kl. 22.14

I dagens avis (d.4 juni 08.) skrives der om flere vandværker i DK. som er løbet tør for vand pga. havevanding.

Et vandværk skriver: Hvis du ikke har tryk på vandet og det er brunt, er det ikke pga. kaffebønner, men fordi du ikke har sparet på vandet.

4 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 5. juni 2008 kl. 9.34

Hvor er det dejligt at se der er andre som er lige så ''tossede'' (en nærboende haveejers mening) som mig! Jeg vander nemlig kun med regnvand, og det kom jeg i voldsom diskussion med ovennævnte herre om i går hvor han for jeg ved ikke hvilken gang i år havde gang i havevanderen.

For at bevise at han var rigtig på den viste han mig juni nummeret af Haveselskabets blad ''Haven'' hvor der, i en ellers velskrevet artikel af et par dygtige gartnerdamer, omhandlende drivhusplanter står om sure problemer ved brug af regnvand og deraf følgende misvækst på grund af kalkmangel. Ikke et ord om at man jo bare kan tilføre ekstra havekalk!

Derfor mener min ellers veluddannede ''nærbo'' at det gælder i hele haven så regnvand kan kun bruges i surbundsbedet! Han vander videre!

Desværre er der nok mange andre der når de læser eller hører om sådan en artikel vil gøre det samme.

5 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 5. juni 2008 kl. 22.26

Hverken min nabo eller undertegnede vander græsset. Min nabo har i foråret plantet en temmelig stor og forhåbentlig flot hæk + plantet mange nye træer. For mit vedkommende vander jeg kun mit flettepil, hvilket jeg nu også har temmelig meget af. Så søvand eller ej. Vi vander stadig med omtanke :-)

Vedr. regnvand. Vi havde problemer med det ville rådne i tankene. Vi samlede regnvandet fra tagrenderne. Løste problemet med en gammel nylonstrømpe som blev bundet på det nederste stykke inden vandet løb ned i tanken. Undgik derved at få blade osv ned i vandet. Udbyttet af tomater/agurker osv i drivhuset fejlede bestemt ikke noget.

6 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. juni 2008 kl. 23.40

Det var en god ide med den nylonstrømpe. De åbne regnvands tønder er tit fyldt med myggelarver som hurtigt udklækkes. Hvis du vil undgå mygstik, drypper du 2–3 dråber tynd olie på overfladen, så kan myggelarverne ikke få luft, og familien bliver ikke stukket.

7 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Klitgaard, 6. juni 2008 kl. 20.27

Hej
Jeg er i tvivl om hvad der er bedst at vande med, slange med spreder eller en vandkande hvor du kun vander omkring roden

8 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. juni 2008 kl. 22.42

Vandslangen er det letteste, man den bruger masser af vand og ukrudtet får lige så meget af de dyre dråber, og det giver så ekstra arbejde til dig. Derfor bør du snuppe vandkanden så der kun vandes på det der trænger til vand.

Dit vandværk har sikkert forbudt vanding med slange.

9 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. juni 2008 kl. 23.28

Det kommer vist an på, hvor i landet man bor.

Mvh Eivin

10 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2008 kl. 0.12

Til Solveig... alle planter på vores klode lever af regnvand, har din nærbo en anden mening om det, eller tror han de leve af postevand. Postevand til havevanding indholder calcium og magnesium som gøder haven uendelig lidt. Jo mere der af c + m des hårere er vandet. I det sydlige jylland er der områder med blødt vand = 4–8 dH. På sydsjælland er det hårdt = 18–24 dH.

11 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 7. juni 2008 kl. 13.05

Hej Mogens og alle I andre.

Ja, min mening er at alle planter nu engang har bedst af regnvand! Og som du netop så rigtigt skriver, lever de jo af regnvand i naturen. Min nærbo lod sig dog ikke overbevise, selv om jeg viste ham det der var skrevet her på siden. Vanderen skal sikkert igang igen derhenne i aften!

Ligesom Britta har jeg i mange år vandet alle mine drivhusplanter med regnvand og har ingen problemer haft – heller ikke det år de stod i plantesække.

Det var en rigtig fin ide med lidt olie oven på vandet i regnvandstønderne Mogens, tak for det.

Sammen med de regnvandstønder som står ved nedløbsrørene fra tagrenderne købte vi nogle filtrer, de penge er givet godt ud, for vi har aldrig haft problemer med råddent vand, selv om der bliver samlet vand i 10 tønder.

12 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2008 kl. 21.16

Solveig, kan du huske hvor du købte de filtre, og hvad var prisen, sådan ca. Mit regnvand bliver ret hurtigt til grønkålsuppe.

13 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 7. juni 2008 kl. 23.57

Det er ved at være nogle år siden men jeg er ret sikker på vi købte det hele i Silvan. Prisen på filtrene var dengang knap 100 kr. pr. stk.

Jeg mener at have set dem et andet sted, men er i tvivl om det var hos Harald Nyborg eller Bauhaus.

Det er de ganske almindelige grønne regnvandstønder vi har, og filtrene ser ud til at være lavet af den samme plastik.

Vi købte dengang ekstra materiale til at fylde i filtrene, men har kun skiftet det en enkelt gang.

Vi har aldrig haft problemer med alger i vandet, heller ikke hvis det har stået flere måneder, men vi har også altid låg på tønderne.

14 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 8. juni 2008 kl. 8.03

Har også filtre med småsten i til regntønderne.

I løbet af 3 måneder blev det en meget ubehagelig suppe af råden pollen.

Så filtrene blev blev sat ud af funktion. Det er nemmere bare at fjerne pollen-skummet med en spand, ogellers acceptere at regnvandet lugter lidt.

15 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. juni 2008 kl. 21.50

Til Solveig og green...tak for råd og vejledning.

16 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Jørgensen, 26. juli 2008 kl. 9.55

Her i foråret købte jeg en vandspreder hos Harald Nyborg, en vippevander, der kan indstilles til 16 jetdyser, eller 5 sprinklere der forstøver, det er den 2 jeg har nu, der ikke vil vippe. er der nogen der kan sige mig hvad årsagen kan være. der er ikke sand i vandet, og filteret er gjordt rent.

17 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 26. juli 2008 kl. 10.13

Vippevandere er noget af det dårligste du kan bruge, der skal vandes direkte i jordniveau, med en vipper ryger vandet op i luften først (fordamper) og hvis du så oveni bruger den i dagtimerne er det under 20% af vandet der rent faktisk ryger ned hvor der skal

18 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj, 28. juli 2008 kl. 11.36

Jeg har en 1000 l beholder der er tilsluttet et nedløbsrør. Vi renser tanken grundigt inden tilslutning, alligevel har vi problemer med at vandet bliver råddent.

f.eks agurker i kapilarkasser gror godt i starten, men går så i stå.

Normalt gror plantens rod ud i vandet, men når jeg bruger regnvand bliver rødderne i plantesækken og jeg får ingen glæde af drivhuset.

Gode råd søges

19 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. juli 2008 kl. 19.25

Hej Kaj

Hvis vandtanken er lavet af et materiale, der tillader sollys at passere vil der blive algevækst og derefter forrådnelse, fordi vandet i tanken ikke iltes ret godt (selv om der løber regnvand ind i den).

Har du mulighed for at dække af for sollys?

Hvis vandet er surt trives agurk ikke særlig godt, så jeg vil foreslå, at du undersøger vandets surhedsgrad. Du kan købe lakmuspapir enten hos Matas eller på apoteket.

Hvis det er nødvendigt, så prøv at tilsætte kalk i små mængder til jorden i plantesækken – eller forsøg dig frem med at ændre surhedsgraden i vandet ved hjælp af kalktilsætning i vandbeholderen.

Venlig hilsen
Lone

20 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj, 28. juli 2008 kl. 22.42

Hej Lone
Tak for dit svar. Jeg vil afdække beholderen med sort plastik. Der er ca 800l i beholderen. Hvad skal surhedsgraden være for at vand og jord er ok
Venlig hilsen
Kaj

21 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 29. juli 2008 kl. 1.21

7 – det samme som almindeligt vand, men lidt fra eller til er også ok

22 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj, 29. juli 2008 kl. 13.09

Hej Lone
Tusind tak for dine råd
Venlig hilsen

23 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 29. juli 2008 kl. 21.22

Tanken om at mit drikkevand pludselig bliver brunt pga mit alt for store vandforbrug er ret skræmmende og jeg vil endnu en gang her på siden anbefale min vandingsmetode i de værste tørkeperioder.

Vi samler plastdunke med hank, f.eks. fra eddike og på dem laver vi et lille hul foran på dunken ca. 2–3 cm fra bunden.

Vi stiller den vandfyldte dunk lige ved stammen eller stænglen og vandet pibler direkte ned til rødderne. Der bliver ingen sø som ligger på jorden og der er ingen fordampning.

Vi bruger naturligvis også denne metode på nye planter/træer.

24 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj, 4. august 2008 kl. 22.08

Hej Lone
Min vandbeholder er tildækket.

PH værdien i vandet var mellem 4 og 5.

En håndfuld kalk i 10 liter vand fik lakmusparpiret blåt!

Dette vand blev blandet i kapilar kasserne så surhedsgraden blev ca 7.

Jeg er nu spændt på resultatet.

De 800 liter blev hældt ud.

I nat fik vi 50 mm regn så der er ny fuld tank at holde øje med.

Mvh
Kaj

25 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. august 2008 kl. 22.19

Nu der skrives om blødt vand, så prøv lige at brygge kaffe af rent regnvand, det fremmer aromaen.

26 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2008 kl. 8.06

Hej Kaj

Det er vildt spændende om dine agurker begynder at trives bedre!

Hvis nu din fremgangsmåde viser sig at være god, så lyder det som overkommeligt både i indsats og udgifter at ændre vækstbetingelserne for planter dyrket i kapillærkasser (som jo også er anvendt i mange drivhuse).

Jeg håber, du vil skrive lidt om det om nogen uger her!

Venlig hilsen fra Lone

27 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 6. august 2008 kl. 15.01

Æhe... Vil nogen fortælle mig hvad er en kapillær
kasse?

28 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. august 2008 kl. 18.21

Ja da Britta – det tænkte jeg ikke lige over at forklare ordentligt!

Undskyld – og her kommer en forklaring:

En kapillærkasse består af en beholder (kan f. eks være af flamingo med indvendig plastforing) med låg.

I beholderens låg er der monteret to eller tre lodrette rør, som sænkes ned i vandbeholderen. Rørene fyldes med spaghnum.

Ovenpå låget lægges en plantesæk, fyldt med spaghnum og med huller i bunden, så der er forbindelse mellem plantesækkens indhold og spaghnum i rørene. Det er vigtigt, at der er tilpas fugtighed i både sæk og rør for at systemet kan virke! Rørenes indhold vil nu suge vand op efterhånden som planterne i sækken ovenover bruger af vandindholdet i den jord, som er i sækken – dvs at planterne i sækken er sikret stabil vandforsyning lige så længe som de gror og lige så længesom der er vand i vandbeholderen.

Jeg kiggede lige efter under rubrikken Tips og Ideer i bjælken herover. Hvis man klikker videre derfra til drivhuset og videre med ordet kapillærkasse kommer man frem til et indlæg, der udmærket beskriver, hvordan man helt enkelt og let selv kan fremstille sådan en.

Egentlig er min holdning, at man ikke bør bruge
spaghnumprodukter, fordi højmoserne, som tørvejorden = spaghnummen bliver gravet op fra er sjældne og meget sårbare naturområder, der er hundredevis af år om at komme sig efter afgravning af tørvejorden.

Men det er jo en realitet, at masser af mennesker køber spaghnum og anvender det som dyrkningsmedie i stedet for bladkompost og forskellige muldblandinger.

Og sådan er verden jo – ikke ideel, men et fantastisk spændende at leve!

Med venlig hilsen
Lone

29 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 7. august 2008 kl. 13.17

Herligt. Tak for info Lone.

Nu behøver jeg ikke føle mig – for gammel -, når jeg ikke ved hvad i skriver om :-)

Fortsat god dag.

Hej fra Britta

30 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max J., 11. august 2008 kl. 11.48

Spar på vandet – hent det fra grundvandet:
www.gaardpumper.dk.

Har selv en...

31 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 11. august 2008 kl. 19.50

Er der ikke noget om, hvis man ville bore efter grundvand, så skal der søges hos Teknisk Forvaltning i den kommune hvor man bor.

Hvad koster det at få boret ned i 7 m. dybde.

Jeg har kendskab til en landmand som har fået afslag mht boring efter grundvand. Tænker derfor der måske også skal søges som privat bruger.

32 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2008 kl. 21.00

Nu bruger en landmand nok en hel del mere vand end der bruges i en have, så din ansøgning til øvrigheden går måske lettere igennem. Men der er mange ting som spiller ind, bla. utilsigtet forurening af grundvandet fra din side, det kan blive katastrofalt. Precedens, hvis du får lov, må alle de andre også, osv. de har garanteret mange gode argumenter.

33 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. august 2008 kl. 8.20

Hej Britta

Enhver der ønsker at indvinde vand skal søge om tilladelse til prøveboring, endelig boring og vandinvinding i den kommune som indvindingen er beliggende i.

Den enkelte Tekniske forvaltning skal træffe afgørelser, der stemmer overens med kravene i Lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale beskyttelsesområder (Lovbekendtgørelse 22.12.2006).

Hvis der er tale om drikkevand (samme kvalitet skal være opfyldt, hvis der er tale om vanding af gartneriafgrøder eller rengøring af afgrøder) skal EU-direktiv om kvaliteten af drikkevand (03.11.1998) følges.

Så Mogens har ret – der er mange gode argumenter for at myndighederne træffer afgørelser, der bedst muligt sikrer både drikkevandsforsyning og vandøkonomien i økosystemerne.

Derfor er Mogens's indlæg (som startede denne tråd) fuldstændig på sin plads: Ingen af os er noget som helst, hvis vi ikke kan få rent drikkevand hver dag...

Med venlig hilsen fra
Lone

34 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. august 2008 kl. 21.21

Til Lone Brems...tak for de pæne ord. Vi danskere har meget fint drikkevand i hanerne, og det hælder vi ud i haven. I sjældne tilfælde kan der forekomme forurening i en boring, og så opdager man hurtigt hvor svært det er at undvære rent vand. Derfor vil jeg nok en gang opfordre haveejere til at anskaffe en regnvands beholder. Det er store mængder blødt regnvand der opsamles i en regnvands beholder til havevanding, bilvask og rudevask osv.

35 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Riber, 5. april 2017 kl. 11.15

Jeg skulle lige til at svare på det her gamle indlæg som jeg fandt i forbindelse med noget andet, indtil jeg opdagede det var fra 2008.....

Men det kan da være det kan få nyt liv, det er stadig relevant at spare på grundvandet og bruge regnvand til havevanding, det er bæredygtighed.

36 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2017 kl. 11.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2017 kl. 11.56

Vi har en række palletanke (1000 m3), som vi samler regnvand i. Vi har nu i to år undladt at lukke dem om vinteren, og til vores glæde er de fyldte uden at være frostsprængt når vi når foråret, og det er i foråret, vi har mest brug for vand til køkkenhaven.
Vi bruger en kombination af hævertprincippet og dykpumpe, når vi skal vande eller flytte vandet til en anden tank.

Nyt svar til emnet »Havevanding i tørken.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Havevanding i tørken.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider