Forum

Tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 24. maj 2008 kl. 21.22

Jeg er ny i dette fag, og er derfor i tvivl om hvad jeg skal gøre med de skud der kommer nedefra (ca ved jordoverfladen) som ligner et topskud. Dvs anlæg til blomster mm. Nogen af dem vokser meget i højden, så det næsten ligner to planter ved siden af hinanden.

Jeg tænker om de skal fjernes eller de må blive. Jeg har ca. 40–50 cm mellem planterne, og tænker hermed på luftcirkulationen.

Håber nogen kan gennemskue hvad jeg mener, og komme med et bud.

Søren

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. maj 2008 kl. 8.18

De skal fjernes, det er sideskud.

Mvh. Svend Høst

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove, 25. maj 2008 kl. 12.55

Hej er der nogen som kan hjælpe mig, jeg er helt ny mht drivhus.

Mine tomater står i plantesække, hvor meget gødning skal de have, jeg har ikke flydende gødning, men noget andet fra min mands landbrug. Hvad er indholdet i det flydendende (N-P-K) og dosering. Så kan jeg vist selv regne det om til mit gødning.

På forhånd tak

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. maj 2008 kl. 13.47

Man kan godt dosere NPK til tomater i en plantesæk hvis man er øvet, men det er lettere at tilsætte en teskefuld i en 10 L vandkande og bruge dette når man vander. Det giver også mindre fare for svidninger af rodsystemet.

En anden og efter min mening meget bedre løsning var at have blandet et par håndfulde Animix op i jorden før plantningen, alternativt at drysse samme mængde ud ovenpå jorden i plantesækken (for ikke at forstyrre det nuværende rodsystem).

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove, 25. maj 2008 kl. 14.17

Tak for det. Vi har fundet et sted hvor det stod, at der helst skulle være samme værdi af N og K, vores er 14–3–15, der stod et andet sted at 20 ml 4–1–6 pr. 10 ltr/vand til tomater og 30 ml pr agurk, med vores gødning regner jeg med at skulle bruge 1 ml pr 10 ltr/vand, men hvor tit er det mon så, der skal gødskes. Jeg regner med at hælde ca 1 dl i hver plantesæk af ovennævnte blanding.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 25. maj 2008 kl. 17.40

Tak for det Svend.

Dejligt at kunne "trække" på jer erfarne drivhusejere.

Vh
Søren

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. maj 2008 kl. 7.56

Hvis du bruger 14–3–15 er der også mikronæringsstoffer og det er fint.

Du skal gøde et par gange om ugen selvfølgelig med øje for hvordan planterne har det – mere i perioder med kraftig vækst og mindre i kølige perioder.

Hvad angår din udregning tror jeg det er i underkanten at bruge 1 ml gødning i 10 L vand og så give hver plante 100ml af denne blanding. 1ml i 10000ml svarer til 0,1 promille og man anbefaler at gøde med 1–2 promille hvis man bruger drypvandingsanlæg med kontinuerlig gødningstilsætning.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove, 26. maj 2008 kl. 8.17

Tusind tak, jeg går igang i dag ;O)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 29. juni 2008 kl. 18.37

Hej eksperter
Jeg bor i Mexico, tomaternes land. For 1 md. siden, lagde jeg 12 skiver tomater i jorden Planterne er nu meget hoeje og tykke. Aldrig har jeg foer, set saa store tomatplanter.Der er ialt 20 tomater og masser af blomster, paa de nu foreloebige 15 planter. Det ser ud som om, at fler kommer til. Jeg kender ikke navnet paa tomaterne, da jeg tog dem fra koeleskabet. Men jeg ved at der er, to forskellige sorter.

Saa alt lyder jo aabenbart ok.

Men nej. For den ene af de store krukker, den med 1 stor planter i, er de smaa groenne tomater, begyndt at blive brune ude i enden.

Vi har ikke foer haft tomater og det var kun for sjov skyld, at jeg lagde skiverne i jorden.

Er der nogen der kan hjaelpe mig og fortaelle, hvad der muligvis har skylden.

Mine avokadoplanter, trives i bedste velgaaende.

Ligesaa den chilli, hvor jeg tog froene fra.

Venlig hilsen Jane i Mexico

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 29. juni 2008 kl. 20.27

Griffelråd.

Skyldes vandmangel / for lavt calcium tilbud til planten da den blomstrede.

Og så for en ordens skyld-send lige lidt varme herover!

Nyt svar til emnet »Tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider