Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 4. maj 2008 kl. 10.19
Jeg har en bjørneklo i haven – desværre står den inde midt i en busk, jeg ønsker at bevare!
Hvad gør man i sådan en situation?
Med venlig hilsen Niels
PS: kan man undgå gift (round- up)
Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2008 kl. 17.53
Hej Niels Thorup Nielsen
Bjørneklo skal ligesom andre planter bruge den energi, som de grønne blade danner. Hvis du forhindrer planten i at danne blade, så er det sikkert, at planten dør.
Men den kan jo have samlet sig et energi-forråd i roden. Du skal derfor være både viljefast og tålmodig for at "vinde" over planten uden at bruge gift – men du kan med sikkerhed vinde!
Tag et par handsker og en jakke på for at undgå at få plantesaft på huden. Find en gammel kniv, slib den og snit så alle bladstilkene over så tæt på jorden som muligt.
Gentag overskæringen, hver eneste gang et nyt blad skyder frem – det kan godt tage mange uger!
Men det er effektivt...
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2008 kl. 21.54
Og det skal helst foregå i gråvejr. For i tilfælde af, at du får noget af bjørneklo saften i ansigtet giver det udslet pga. UV. strålerne.
Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 5. maj 2008 kl. 19.46
Tak for jeres råd – jeg må i gang med kniven med venlig hilsen: Niels
Skrevet af: Thyge Kristensen, 6. maj 2008 kl. 14.36
Brug ikke bare handsker, men gummihandsker og regntøj, og som en anden nævnte: bekæmp bjørnekloen i gråvejr.
Saften kan transporteres via tekstilfibre.
For en del år siden blev tre af mine gartnerkolleger forgiftet af saften fra bjørneklo på denne måde.
De efterfølgende dage havde de bordtennisboldstore blæner på huden og stærke smerter, der først lindredes efter flere dages behandling.
Det bedste vil være at bruge skuffejern eller kniv monteret på et langt skaft.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.