Skrevet af: Jesper Jensen, 19. februar 2008 kl. 8.47
Hej. Vi har et havebassin på 2,5 x 3 m x ca. 50 cm. dybde, som jeg vil fylde op med sand/grus/jord pga. småbørn, som skal kunne lege i haven uden at vi skal være over dem 100%.
Mit spørgsmål er om nogen har erfaringer med hvad der er bedst at fylde op med? Er det rent sand? Er det rent grus? Skal man blande jord med sand? Andre forslag? Hører meget gerne fra jer, da det snart skal til at være.
kan man godt prikke huller i folien i bassinet eller skal den fjernes helt?
Planen er at der skal plantes blomster på toppen så under alle omstændigheder skal der afsluttes med et lag jord på x antal cm.
På forhånd tak for svar :-=)
Jesper Jensen
Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2008 kl. 11.54
Hej Jesper.
Nogen kan beskrive rigtig gode erfaringer med at bruge gennemhullet bassinfolie som underlag under 3550 cm sphagnumlag i surbundsbede.
To forhold kan tale imod den løsning:
Sphagnum er en begrænset (= YDERST langsomt fornyelig) ressource, som mennesker skal
tænke sig om, før de køber hjem og anvender i haven.
Planterne i surbundsbede vokser naturligt i områder med ja: sur bund. Og det er jo der, de hører hjemme...
Hvis du vælger ikke at dyrke surbundskrævende planter og du iøvrigt gerne vil passe på en ren natur på det sted, hvor du nu har indflydelse på det, så vil det være bedst at fjerne folien (som jo er MEGET længe årtier mindst! om at blive nedbrudt).
Du kan kun genoprette en god jordstruktur, når folien er fjernet. Din gevinst er et godt udgangspunkt for dyrkning af blomster og andre planter (og du kan jo ikke vide, hvilke planer dine efterfølgere i haven kunne have om mange, mange år...)
Det kan næppe lade sig gøre at fjerne folien uden først at fjerne vandet og har du ikke en pumpe, kan du i stedet for suge vandet væk fra bassinet med hjælp af det gammelkendte hævert-princip:
Fyld en (lang nok) vandslange med vand fra hanen og giv den et skarpt knæk i hver ende- få en anden til at hjælpe dig. Vandet skal holdes inde i slangen, indtil du kan starte sugningen. Den ene ende af slangen anbringes så lavt som muligt i bassinet. Det kan sikres ved at binde slangen til en mursten. Bor evt hul til en tynd snor i den ene side af slangen for at få en stabil tilbinding. Bind en ekstra snor om mursten, så det kan lade sig gøre at rykke lidt rundt med stenen og dermed slangeenden. Ombind evt slangens åbning med et tyndt klæde, hvis bunden er meget mudret.
Hold HELE tiden fast i knækket i den anden ende af slangen, indtil du står lige ved det afløb/lavtliggende område, som skal modtage bassinvandet. Ret knækket ud på slangens ende og SUG alt hvad du kan du får højst nogle mundfulde af det vand, du har fyldt i slangen, inden du mærker, at vandet begynder at løbe af sig selv. Anbring hurtigt slangens udløb LAVERE end det laveste punkt i bassinet og DER skal det blive indtil mest muligt vand et fjernet!
Det kan være nødvendigt at suge nogle gange for at få gang i processen (der kan jo være bobler af luft i slangen). Det er vigtigt, at udløbet af slangen HURTIGT (faktisk helst mens du suger) anbringes lavere end indløbet.
Måske er det nødvendigt at rykke lidt rundt med indløbet (= murstene i bassinet), så det ikke stopper til undervejs. Brug ekstra-snoren til det.
Efter nogen tid står du med et (næsten) tømt bassin og kan så (måske med lidt hjælp) fjerne folien ved at hive den op. Ellers må du have gang i en skovl for først at fjerne mudder og planterødder.
Folien kan afleveres på genbrugsstationen.
Grav lidt i kanten af hullet og se efter, hvad jorden der består af.
Er det sand så start med at fylde et passende lag sand i hullet. Bakkesand fås hos større byggemarkeder / i en grusgrav i nærheden af hvor du bor.
Er det muld hele vejen ned til de ca 50 cm så vælg at fylde muld i i stedet for.
Slut af med at lægge muld på ihvertfald de øverste ca 15 cm sådan som du allerede har planlagt det.
Måske er der under folien lagt et lag stenfrit grus det kan du bare rode lidt op i med en greb og så starte opfyldningen.
Det lyder måske lidt omstændeligt men hvis du fjerner folien og fylder hullet op som beskrevet, så har du gjort dit til at genoprette et lille stykke natur.
Den dag arbejdet skal gøres: Lad det være en solskin-forårsdag og gi' så børnene godt med gummistøvler på og spande med de vil huske sådan en særlig dag meget længe (og den ekstra bunke mudrede overtøj må I så tage med godt humør) og I er der jo den dag til at holde øje med, at der ikke sker ungerne noget ud over våde sokker måske :-)
God arbejdslyst!
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Jesper Jensen, 19. februar 2008 kl. 12.12
Hej Lone,
Mange tak for dit udførlige svar. Jeg har stadig pumpen, så det er ikke noget problem at få den tømt. Det var den allerede i efteråret da jeg solgte fiskene. Men tak for dine ord jeg vil fjerne folien som du foreslår det er no også bedst for samvittigheden.
Men mener du at det er underordnet hvad underlaget, så længe det passer til det eksisterende rundt om bassinet og at man slutter med muldjorden på top for at kunne plante alm. blomster og en lille busk måske?
Skrevet af: Line Mathiesen, 19. februar 2008 kl. 15.56
Hej Jesper
Jeg vil give Lone ret i at du skal fjerne bassinfolien. Ellers vil der altid stå vand der. Alternativt kan du anlægge et sumpbed.
Hvad der er bedst at fylde op med, kommer naturligvis an på hvad du skal have på arealet efterfølgende.
Hvis du skal have belægning eller bygge på det, SKAL du fylde med sandfyld og komprimere ordentligt.
Men ellers er det ikke nødvendigt med sand. Nu ved jeg jo ikke hvor stor din sø er, men afhængig af afstand til grusgrav og de geologiske forekomster i området, så er sand som regel væsentlig dyrere end fyldjord.
Hvis det var mig, så ville jeg få den lokale vognmand til at komme med et læs ren råjord, og så toppe det af med minimum 20 cm muld, gerne mere.
Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2008 kl. 17.00
Hej Jesper
Nej ligegyldigt er underlaget ikke hvis der under et sandlag (det under under bassinfolien) f. eks ligger masser af murbrokker eller måske et hårdt sammenpresset lerlag (traktosejord) så kan det være vanskeligt at få planter med dybtgående rødder til at trives, fordi de kan få svært ved at få adgang til den mængde vand, de har brug for (og ikke mere end det).
Skulle du finde den slags, må du se tungt knokle-arbejde i øjnene for at rette op på forholdene.
Men forhåbentlig har dine forgængere i haven tænkt sig om :-)!
Jeg tænker, at målet må være at genskabe nogenlunde samme fordeling af sandlag / lerlag / muldlag, som der er i området udenom bassinet og her går jeg ud fra, at det er havejord med et større eller mindre indhold af sand / ler / småsten og et (tyndere eller tykkere) muldlag øverst.
Når jeg foreslår et muldlag på ca 15 cm, er det fordi det er i de øverste ca 15 cm af jorden størstedelen af al biologisk aktivitet i jorden finder sted. Rødder, regnorm og muldvarpe går meget dybere end det men det er iltkrævende bakterier og svampe, der har centrale rolle i stofomsætningen. Disse organismer er afhængige af ilttilførsel de kan ikke trives ved f. eks 35 cm dybde.
Hvis du er nysgerrig efter at vide mere om muldens betydning for planternes trivsel, kan du i de få lange mørke aftner, der er tilbage i denne vinter, gå på opdagelse i "Økologisk planteavl" Teori og praksis". Det er en ældre sag af G. Preuschen m fl, oversat af H. Drescher og Troels V. Østergaard Forlaget Skarv 1983.
Du kan finde god viden her på siden kig under "Spørg eksperterne" og start med søgeordet muld.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Mogens; E., 20. februar 2008 kl. 0.00
Jeg har været i tilsvarende situation med opfyldning af et bassin, pga. børn. Væk med plasticbunden. Dæk så bunden i et tykt lag med alt godt fra haven og naboens i form af have affald, visne stauder, masser af blade og alt hvad der kan omdannes til muld. Brug dit bassin som kompostbunke i længere tid og slut så af med jord eller spagnum øverst. Så kan der gro alt i den gamle pøl.
Skrevet af: Lone Brems, 20. februar 2008 kl. 8.00
Hej Mogens
Jeg er ikke enig med dig i at det er godt at fylde et hul på ca 50 cm dybde (som Jesper's) med materiale til kompostering, dække det med jord og så plante bedet til.
Der er mindst to problemer indbygget i løsningen:
Jordoverfladen vil synke efterhånden som en del af materialet i bunken omsættes.
Der vil let kunne opstå forrådnelse i stedet for iltbaseret omsætning i dele af bunken. De stoffer som produceres ved forrådnelse er ikke gavnlige for planter, der foretrækker en muldbund de vil trives mindre godt end de ellers havde udsigt til.
Det er en rigtig god idé at anvende alle slags haveaffald bare på en anden måde end den, du foreslår.
Visne staudetoppe, blade, det der kan rives sammen fra græsplæne af tørt græs, kviste, småblade fra græsplænen og lignende lægges som jorddækning OVENPÅ muldlaget
(der jo så at sige er "øverste lag i kagen" der udgør opfyldningen af hullet med sand / råjord sluttende med et passende muldlag øverst).
Der vil det gøre gavn på flere måder:
Det vil nedsætte vandfordampningen fra overfladen.
Det vil forhindre sammenklistring af det øverste jordlag i våde perioder.
Det vil være en fremragende "madpakke" for regnorm og småorganismer ligesom fuglene ikke er længe om at finde frem til lækkerierne.
Det vil være et godt skjul for rovbiller, bænkebidere, skolopendre osv osv, som alle har deres plads i stofomsætningen i haven.
Med venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Mogens; E., 20. februar 2008 kl. 19.19
Til Lone... jeg etablerede det omtalte opfyldte bed for 2½ år siden uden for mange spekulationer, og det er idag et mønster bed, hvor alt gror godt. Selvfølgelig sank det lidt sammen i begyndelsen men det fik så lidt jord ovenpå.
Skrevet af: Maria Stochholm, 26. juli 2008 kl. 23.31
Vi har samme problem med et bassin vi ønsker at sløjfe. Vi vil gerne beholde bunden, hvis vi evt. senere får lyst til at fylde vand i igen, så vi har overvejet, om man kan fylde det med sten, fx granitskarv? Eller vil der så hele tiden stå vand i, når det regner?
Skrevet af: Lone Brems, 27. juli 2008 kl. 11.42
Hej Maria Stockholm
Ja, hvis bassinet ellers er tæt nu (og I ikke gør noget for at det skal blive utæt), så vil regnvand og smeltevand fra sne samle sig i bassinet.
Hvis I fylder bassinet med skærver sker der jo ikke noget ved, at der står vand mellem dem, ud over at nedfaldne blade mv. langsomt omsættes og kan give anledning til forrådnelsesprocesser. Det vil nok kunne "hørme" på varme sommerdage.
Hvis I vælger at fylde jord i bassinet, skal I forvente en forsuring af den jord, som en god del af tiden vil være vandfyldt. Det kan være en fordel, hvis I vil dyrke forskellige sumpplanter, der kan tåle iltfattige forhold ved rødderne men søg faglig rådgivning om, hvilke der vil kunne tåle stående vand.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Susanne Skov, 4. maj 2009 kl. 10.22
HVORDAN AFSLUTTER JEG MIN BASSINKANT?
Vi har nu lavet et pragfuldt bassin i haven. Men ved nu ikke hvordan vi afslutter kanten. Hvor der nu kun er en græskant. Folien er endnu ikke skåret til. Vi vil gerne have firkantede små fliser omkring bassinet. Men hvad med det folie som nu ligger på græsset.? Og hvordan undgår vi at der ryger sand ned i bassinnet? Stenene skal vel ligge på sand?
Nogle som har gode ideer? Vi lytter meget gerne.
Desværre har min husbon glemt at lave forhøjninger i bassinnnet. Men kan vi så ikke blot bygge op med nogle stpre sten, til at sætte vandplanter i kanterne på? Nænner ikke at han skal lave det om. Han har virkeligt knoklet. Og det er så smukt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.