Skrevet af: Jens Malmkjær, 18. januar 2008 kl. 18.23
Hej!
Jeg er en 18 årig studerende der elsker planter! Men jeg ejer hverken have eller en velegnet altan så jeg vokser mine planter i vindueskarmen hvor der er dejligt meget lys ved morgen-middags tid (mit vindue peger vist syd og en lille smule øst og værelset er godt lyst op (store vinduer)).
Jeg kunne godt tænke mig en plante der kan sno sig op langs min vindueskarm (lodret) og senere hænge på hovedet så den vokser vandret langs toppen af vindueskarmen (så plantens vinkel danner 90 grader). Problemet er bare jeg ikke ved hvilken plante der egner sig til sådan et formål (og jeg ved ikke engang om slyngplante er det korrekte ord for sådan en).
Kunne i hjælpe mig?
Den skal også være nogenlunde nem at få fingre i og koste omkring 150, kr og selvfølgelig skal den være smuk at se på og egnet til at gro indendørs!
Mvh! :-)
Skrevet af: Bente, 18. januar 2008 kl. 20.56
Vanille-orkide hvis du vil have en behersket og varig, agurk hvis du vil have en der kan dække HELE vinduet, give et eksotisk look og et rigtigt dejligt køligt indeklima til sommer ;-) generelt kender jeg ingen klatreplanter der vokser både op og ned, de vil alle sammen op, så når de er i toppen vil de søge længre opad.
Jeg har sat fiske-snørre op på tværs af stuevinduet og har et år haft en agurk der dækkede hele vinduet, men vil til sommer forsøge med pragtsnerler
Skrevet af: Jens Malmkjær, 18. januar 2008 kl. 21.00
Tusind tak for svaret! :-)
Kunne du give mig det latinske navn for dem begge? så er de nemmere at finde :)
Skrevet af: Bente, 18. januar 2008 kl. 22.08
Vanille-orkide og agurk er nemmest at finde i butikkerne udfra deres danske navne, pragtsnerler køber jeg i frø Ipomoea (tag en google på det og tjek billederne, de er ret fine)
Skrevet af: Anne Demant, 19. januar 2008 kl. 14.03
Jeg har lidt frø af orange "susanne med det sorte øje" hvis det har nogen interesse for dig.
Skrevet af: Lilium, 19. januar 2008 kl. 14.27