Skrevet af: Jens Malmkjær, 18. januar 2008 kl. 18.23
Hej!
Jeg er en 18 årig studerende der elsker planter! Men jeg ejer hverken have eller en velegnet altan så jeg vokser mine planter i vindueskarmen hvor der er dejligt meget lys ved morgen-middags tid (mit vindue peger vist syd og en lille smule øst og værelset er godt lyst op (store vinduer)).
Jeg kunne godt tænke mig en plante der kan sno sig op langs min vindueskarm (lodret) og senere hænge på hovedet så den vokser vandret langs toppen af vindueskarmen (så plantens vinkel danner 90 grader). Problemet er bare jeg ikke ved hvilken plante der egner sig til sådan et formål (og jeg ved ikke engang om slyngplante er det korrekte ord for sådan en).
Kunne i hjælpe mig?
Den skal også være nogenlunde nem at få fingre i og koste omkring 150, kr og selvfølgelig skal den være smuk at se på og egnet til at gro indendørs!
Mvh! :-)
Skrevet af: Bente, 18. januar 2008 kl. 20.56
Vanille-orkide hvis du vil have en behersket og varig, agurk hvis du vil have en der kan dække HELE vinduet, give et eksotisk look og et rigtigt dejligt køligt indeklima til sommer ;-) generelt kender jeg ingen klatreplanter der vokser både op og ned, de vil alle sammen op, så når de er i toppen vil de søge længre opad.
Jeg har sat fiske-snørre op på tværs af stuevinduet og har et år haft en agurk der dækkede hele vinduet, men vil til sommer forsøge med pragtsnerler
Skrevet af: Jens Malmkjær, 18. januar 2008 kl. 21.00
Tusind tak for svaret! :-)
Kunne du give mig det latinske navn for dem begge? så er de nemmere at finde :)
Skrevet af: Bente, 18. januar 2008 kl. 22.08
Vanille-orkide og agurk er nemmest at finde i butikkerne udfra deres danske navne, pragtsnerler køber jeg i frø Ipomoea (tag en google på det og tjek billederne, de er ret fine)
Skrevet af: Anne Demant, 19. januar 2008 kl. 14.03
Jeg har lidt frø af orange "susanne med det sorte øje" hvis det har nogen interesse for dig.
Skrevet af: Lilium, 19. januar 2008 kl. 14.27
Passiflora er måske mere velegnet.
Se:
www.readytogrow.co.uk/seeds/c_fruits.htm
Skrevet af: Merete Vinje, 21. januar 2008 kl. 15.24
Enig, jeg ville også foreslå passionsblomst. Den er nem at have med at gøre, blomsterne er fantastiske, og så er den meget villig til at slå rod, så hvis den er blevet for stor, er det bare at klippe et par stiklinge og sætte i vand, så den kan startes forfra.
Skrevet af: Lone Brems, 21. januar 2008 kl. 19.24
Hej Jens
Hvis du holder af skygge om sommeren og gerne vil have en masse lys ind i rummet i efterår/vinter kan du prøve at så pralbønner.
De vil også opad men kan listes til at gro i slyngninger langs vandret udspændt nylonline / snor. Så spænd line/snor ud vandret i hele vinduesfeltet med ca 15 cm afstand fra ca 5 cm over urtepottens kant. Så i marts et par pralbønner i en god stor urtepotte. Vælg en plante ud, som gror godt og hjælp den på vej langs den udspændte snor. En plante dækker let et vindue med et areal på 2 kvadratmeter i løbet af et par måneder.
Hele molevitten visner ned om efteråret men det er en billig fornøjelse, så længe det varer.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Martin Møller, 26. januar 2008 kl. 21.27
# 5
Hvor meget tager de for at sende frøene helt til danmark?
Skrevet af: Henrik, 21. april 2009 kl. 17.54
Du kan overveje at så direkte fra passionsfrugt. Den lilla fra supermarkedet er P. Edulis.
Læg frø i et glas vand i køleskabet i 24 dage. Døde frø flyder og levende frø ligger på bunden.
Ud af 8 frø sidste år fik jeg 3 planter. Så så flere end du skal bruge.
Det kan tage lang tid for passion at spire. Her gik der ca 2 mdr. før de spirrede.
Skrevet af: Maria D., 22. juli 2011 kl. 13.11
Tak til alle jer skønne brugere der gør denne side til et fantastisk sted :)
@ Merete,
- du siger at man kan klippe stiklinger af sin passions-plante, hvor skal jeg klippe?
Jeg har en gammel plante der smyger sig op af væggen i min trappe skakt, men den trænger til en kærlig hånd, da den har mistet bladene på den første meter eller så.
Så nu vil jeg se om jeg kan redde den med ny potte, nyt jord og nye planter i bunden..
Alle der har gode råd og input er velkommen :)
mvh. Maria
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.