Forum

Nyt Kirsebærtræ, hvilken sort skal jeg vælge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Madsen, 1. oktober 2007 kl. 9.19

Hej. Jeg er på bar bund i hvilken sort jeg skal vælge,medhensyn til smag og udbytte?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 1. oktober 2007 kl. 9.55

Til Peter.

Er det sødekirsebær (moreller) eller surkirsebær du ønsker?

Af sødekirsebær sorter kan jeg anbefale dig ''Lapins'', ''Sunburst'', og ''Stella'', de er alle tre selvbefrugtende. Andre gode sødekirsebærsorter er ''Van'' og ''Merton Late''

Af surkirsebær kan ''Stevnsbær'' anbefales.

hilsen John.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. oktober 2007 kl. 20.58

Hej John
Du skal vælge sorter, der revner mindst muligt i modningstiden – så der ikke går fluer i bærrene. De sorter er følgende:
Lapins, Sweetheart som de selvbestøvende og Regina, Early Rivers, Ulster som de, der er fremmedbefrugtere.

Bemærk at vælger du 3 træer – er en god sammensætning, Early Rivers, Lapins og Sweetheart, fordi de modner med ca. 3 ugers interval – begyndende med Early Rivers omkring 26.6.

Husk også at kirsebær altid vil have ler i undergrunden, så har du sand, bør du tilføre en trillebørfuld ler, om muligt. Så lykkes projektet nemlig meget bedre.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 1. oktober 2007 kl. 22.39

Til Boi.

Hej Boi, jeg står nu ikke lige for at skulle vælge kirsebærtræer, mit indlæg var et svar til Peter Madsen, som efterlyser egnede sorter.

Men nu kan Peter Madsen så se dine anbefalinger også.

Hilsen fra John.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 2. oktober 2007 kl. 23.21

Af de selvbestøvende sorter, kan jeg på frugten anbefale lapins, stella og sunburst. mine erfaringer siger mig at sunburst revner mindst.-i år revnede de alle sammen... men alligevel
lapins har de største mørkerøde frugter og er meget frugtbar-, men har en lidt underlig uregelmæssig vækst.

af de fremmedbestøvende, synes jeg regina er rigtig god.

Nyt svar til emnet »Nyt Kirsebærtræ, hvilken sort skal jeg vælge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nyt Kirsebærtræ, hvilken sort skal jeg vælge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider