Forum

Beskæring af træpæon?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 19. september 2007 kl. 15.46

En flere år gammel træpæon stod i sommer med 3 smukke blomster.

Den har en ca 1 meter høj tynd stamme. Vil den forgrene sig hvis jeg skærer den ned?

Hvis ja – hvor langt ned og hvornår?

For jeg kan vel ikke forvente at den kommer med flere skud nedefra?

Venlig hilsen
Kirsten

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. september 2007 kl. 16.39

Hej Kirsten
Det er ikke til at finde noget om beskæring af træpæon. Derfor vil jeg hellere foreslå en hel anden løsning, som virker.

Træpæoner skal normalt plantes meget dybt af hensyn til at de sætter rod på stammen og dermed får egen rod. Normalt er de podet på en rod af staudepæon og roden derfra er ikke stærk nok til at gøre træpæonen til en plante med en vis alder, hvis den ikke også får rødder på stammen.

Derfor ville jeg grave planten op når den har smidt bladene og derefter uddybe hullet med en halv meter, så planten kommer den halve meter dybere i hullet, læg forsigtig planten i hullet og fyld jorden tilbage – og så venter du bare til foråret og planten passer i højden.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 3. juli 2008 kl. 11.20

Ja jeg fik ikke gjort noget ved min træpæon sidste år!

I år stod den så med 2 (to!) blomster – og da de faldt bestemte jeg mig for at nu måtte det briste eller bære.

Jeg klippede stammen ned til ca en halv meter, gav den et drys NKP og et par spande vand.

Og nu ca 3 uger senere kan jeg se at alle de tilsyneladende tørre knopper der sad på stammen er begyndt at røre på sig. De er lysegrønne og ser meget levende ud.

Jeg vil vende tilbage til emnet når jeg er mere sikker på resultatet.

Venlig hilsen
Kirsten

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 27. maj 2009 kl. 16.57

Hej Kirsten, jeg hører meget gerne, hvordan det så gik med din træpæon.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 27. maj 2009 kl. 19.08

Hej Bente,
Den ser egentlig ud til at have det rigtig godt – tak!

Den har fået pæne store blade ca 10 forskellige steder op ad stængelen.

Der er dog ikke tegn på, at den vil komme til at blomstre i år.

Men der er afgjort liv i den, så forhåbentlig kvitterer den til næste år med nogle blomster.

venlig hilsen
Kirsten

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luriel, 15. juni 2009 kl. 9.13

Hej Kirsten
Dejligt at se at du eksperimenterer med dine planter, og skriver om det så vi andre kan lære af det.

Jeg har dyrket træpæoner i 11 år nu, men de trives ikke alle i min have, og jeg har undersøgt emnet og mange har som du fået resultater, det er dem jeg vil skrive om her.

Der er mange typer af træpæoner, og det er derfor de ikke kan behandles ens, dem der er fra Kina, og det er dem der som regel kan købes på planteskoler, er en type der ikke vil lave nye skud fra den stamme man skærer ned, istedet vil den lave nye fra grunden, men dem ser du først næste år – der er andre typer, dem man kalder p.lutea delavaii, de laver selv flere grene i toppen af sidste års skud og blomstrer derfra året efter.

Men det er en god ide at skære sin træpæon ned, hvis den får lange og ranglede grene, da det forynger planten, og godt som du skriver, hvis man samtidigt giver den en ordenlig omgang gødning samtidigt.

Vh
Luriel
Regnbue Pæoner
Danmark

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 3. september 2009 kl. 14.09

Hej.

Jeg har en fantastisk flot træpæon som har stået på samme sted i snart 14–15 år, i år har der været mindst 80–90 blomster. Den er nu både meget bred og høj den virker lidt tung og "åben" og jeg vil derfor spørge om den tåler kraftig beskæring her i efteråret, jeg kender ikke arten, men kan se den skyder i både bund og top hvert år.

Mvh
Lotte

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Tinson, 19. juli 2012 kl. 9.51

Jeg har i mange år dyrket kinesiske træpæoner, en enkelt moderplante samt en mængde planter lavet af frø fra den,som jeg selv har sået. Jeg har nu en del ret høje planter, der skyder fra både stængel og bund.
Problemet er at jeg synes de er blevet for høje og gerne vil forkorte dem, fx beskære med 1/3 til 1/2. Kan jeg det? Hvis ja: Hvornår, hvor på planten?
Jeg vil også gerne give nogle væk men har læst at det kan være problematisk. Hvordan og hvornår gør man det bedst, hvis man prøver alligevel?

Venter spændt på svar.

Lis T

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 19. juli 2012 kl. 11.18

Nu er det efterhånden et par år siden jeg sidst skrev om min træpæon kan jeg se - og jeg har desværre ikke noget godt nyt at berette.
De sidste 2 år har den slet ingen blomster haft, og jeg må sige at den nu er i overhængende risiko for at blive opgivet.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Tinson, 20. juli 2012 kl. 6.51

Jeg spurgte i går om man kan beskære Kinesiske træpæoner, som er blevet for høje, og hvornår og hvordan man i så fald kan gøre det. Har ikke brugt dette forum før og beder om hjælp og vejledning hvis ikke dette er nok.

Venlig hilsen
Lis Tinson

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 20. juli 2012 kl. 10.19

Hej Lis,
Velkommen til, jeg håber jeg med nedenstående kan hjælpe dig:

jeg har 3 træpæoner, (kender ikke navnet på dem, de 2 er kinesiske) de er alle 3 blevet skåret ned, delt over et par gange (år). De har blomstret i år også. Om det så lige er den korrekte måde ved jeg ikke :-)
Jeg har klippet i de gamle skud, altså hvor der er "træ", men også nogen af de nye skud der kommer nede fra bunden. klippet sådan lidt hist og pist i planten. så der har været 10-15 cm tilbage på de klippede og ca halvdelen af planten med ikke klippede grene. Da det er gået godt og der næste år er dannet knopper, så har resten af planten fået en tur i september.
Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde ud af hvorfor det skulle være problematisk at sende nogen planter, hvilket jeg ikke helt kan forstå, der er da faktisk firmaer der lever (set fra min synsvinkel, ganske godt) af det. Hvis du vil af med en plante kan du klikke på mit grønne navn og sende en besked så vi kan udveksle adresse mm.
Hilsen Anne

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 20. juli 2012 kl. 16.15

Hej Kirsten, den beskæringsform vil jeg prøve til efteråret. Sidste år delte jeg en plante, men ... den ene del gik ud, og den anden fortsatte bare med at vokse i højden, og ingen blomster i år. Aner ikke hvilket sprog den taler!
Hilsen Bente

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 20. juli 2012 kl. 16.32

Hej Bente,
ja som du kan se havde jeg ikke held med mig.
Men måske står den et forkert sted eller der er noget helt andet i vejen.
I hvert fald er livet for kort til at ærgre sig over en træpæon der ikke vil blomstre.
Så den må nok lade livet og give plads for noget der vil vise lidt taknemmelighed for min omsorg :-)
Hilsen
Kirsten

Nyt svar til emnet »Beskæring af træpæon?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af træpæon?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider