Skrevet af: Alexandra Moysey, 23. august 2007 kl. 11.14
Hej! Jeg er den glade ejer af en kolonihave, har haft den i 1½ måned, og aner INTET om haver, men elsker at lære nyt og nyder helt enormt at arbejde i haven. Men har jo mange spørgsmål. Dét, som presser mest på lige nu er: kan jeg flytte hindbærbuske på denne tid af året? Den 2. september får jeg et hold hjælpere i haven, og dette er én af de ting, jeg gerne vil have gjort.
Skrevet af: Lone Brems, 23. august 2007 kl. 15.47
Hej Alexandra Moysey
Tillykke med din have – og med alle de glæder og udfordringer du får, hver gang du er i haven!
Hindbærbuskene kan du flytte med nu eller senere – men læg mærke til, at erfarne havedyrkere flytter deres buske rundt, når buskene er i hviletilstand – (dvs de har tabt bladene og er i en periode uden fotosyntese og med meget begrænset vandomsætning).
Hvis du alligevel vælger at flytte buskene i begyndelsen af september er det vigtigt, at rødderne hurtigt dækkes med god muldrig, løs og fugtig jord (men der skulle vel næppe være et problem med fugtigheden efter de seneste ugers regn?).
Hvilken slags hindbær har du?
Giver de frugt i juli/ august (sommerbærende) eller om det er den slags, som giver frugt om efteråret helt indtil der kommer frost?
Det betyder meget for frugtbæringen i 2008 at du får dem beskåret korrekt.
Hvis det er sommerbærende hindbær, skal de grene, som har givet frugt i år, fjernes helt ned ved jorden, når sidste bær er høstet – resten af skuddene bevares.
Hvis det er efterårsbærende hindbær, skal ALLE grene fjernes 5 cm over jorden i november (det er også ca der bladene falder af)
God arbejdslyst til dig og hjælperne!
Venlig hilsen
Lone Brems
Skrevet af: Michael, 24. august 2007 kl. 7.05
Og så skal du nok lige være opmærksom på, at der hvor dine hindbær står nu, vil der højst sansynligt komme nye hindbærskud frem igen til foråret. De kan være lidt genstridige at komme helt af med, med mindre der skal være græs.
Skrevet af: Alexandra Moysey, 24. august 2007 kl. 15.26
Tusind tak for udførligt svar! Men jeg er så ny indenfor haveverdenen, at jeg ikke en gang aner, hvad slags hindbær, jeg har! Mit indtryk er dog, at det er sommerhindbær, selv om jeg har plukket et par store, flotte i dag, men mon ikke én af mine venner kan fortælle mig mere om det? I hvert fald, tak for de gode råd.
Venlig hilsen Alexandra
Skrevet af: Michael, 24. august 2007 kl. 21.18
Det er lidt nemt her. Hvis der er mange stængler, der ser lidt småvisne ud, og en masse helt uden bær elelr blomster, så er det sommerbær.
Er der en masse blomster eller små bitte bær, der er helt lyse, så må det være efterårsbær.
Skrevet af: Linda L., 13. juli 2011 kl. 6.06
Hej Michael
Jeg har sommerbærende som jeg også skal have flyttet og klippet ned. Skal jeg klippe dem helt ned ligeså snart der er ikke er flere bær? Og kan jeg så flytte buskene bagefter?
VH Linda
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2011 kl. 7.57
Hej Linda -
tråden er 4 år gammel, så måske skal du ikke regne med svar fra Michael...
Men jeg kan da give et bud, selv om jeg ikke lige har prøvet det.
Jeg ville ikke klippe alle de nye skud ned, for det er dem, der bærer frugt til næste år...
Som ved al omplantning gælder det om at få en god rod med, vande grundigt med det samme og sørge for vand hele den første sæson - så vil det meste lykkes.
Og hindbærplanter er ret hårdføre, så jeg kan ikke forestille mig, at det ikke vil lykkes med dem!
Mvh
Anja
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juli 2011 kl. 11.29
-de nye skud på sommerhindbær må ikke klippes ned - du må ikke flytte dem før de har tabt løvet -
MM fhv erhvervsgartner.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af hindbærbuske