Skrevet af: Jens Kloch Bengtson, 24. juni 2007 kl. 21.24
Hej.
Jeg har et træ, vistkok en taks, som pludselig ser ud til at være ved at gå ud. Jeg har en nabo, der før har været inde på min grund og klippe i andre træer, og kunne godt tænke mig at få afkræftet en nagende mistanke om at han har givet mit træ gift. Jeg kan desværre kun sende billeder til redaktionen, men hvis nogen vil se dem, kan de maile til jekbe@tiscali.dk.
Spørgsmålene er:
1: Kan man få testet sit træ for gift?
2: Hvad kan det ellers være?
På forhånd tak.
Skrevet af: Lilium, 25. juni 2007 kl. 14.43
Hvis dit træ har fået gift vil også vækster omkring træet være skadet. Er de det?
Hvis ikke er det næppe tilfældet.
Lyder iøvrigt som en rigtig hyggelig nabo du har!
Skrevet af: Jens Kloch Bengtson, 25. juni 2007 kl. 16.36
Hej lilium.
Tak for dit input.
Der er ingen vækster i en radius af 34m. Kun græs.
Det er bekræftet at det er en taks.
Den forgrener sig fra lidt over roden i 34 forgreninger, og det er én af dem, det er helt galt med.
Venligst
Jens
Skrevet af: Svend Høst, 25. juni 2007 kl. 17.39
Du kan jo undersøge om der er banket et eller flere kobbersøm ind i stammen forneden, det skulle slå træer ihjel.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Jens Kloch Bengtson, 25. juni 2007 kl. 18.08
Hej Svent.
Tro mig jeg har kravlet rundt om træet for at se efter søm, men jeg kan ikke finde noget.
/Jens
Skrevet af: Lise, 26. juni 2007 kl. 20.40
Hej jeg er løbet ind i for mig et problem. Langs den ene side af min have har jeg 2 naboer. For 10 år siden var disse naboer udsædvanlig dejlige naboer. De klippede endda toppen på vores fælles Naurhæk. Så flyttede først et ungt par ind i det nederste af husene de rørte aldrig hækken lod den gro op i ca. 4 m. de solgte igen og de nye rørte heller ikke hækken men et hysterisk kvindfolk kom farende ud og spurgte hvad jeg bildte mig ind at klippe hækken ned. Nu var det altså min egen side jeg klippede og der var selvfølgelig grene der var vokset ind imod dem. Jeg havde ikke i sinde at stoppe med at klippe ned til 1.80 m for det nederste af hækken var der ingen blade på. Hun røg ind og sendte manden ud til mig. Han truede med både det ene og andet jeg tog kontakt til Hæk og hegns synet og der blev afholdt et møde hvor vi begge skrev under på at hækken skulle ned i 1.60 for at der kunne komme bløde grene at klippe foroven og komme blade forneden. Nu har jeg blade forneden men OM noboen har klippet sin side af hækken nej. Han sagde til mig hvorfor jeg ikke bare havde sagt det i stedet for at blande myndighederne ind i det men jeg ville ikke overfuses på den facon igen. Sjovt nok har han 3 andre hække og dem klipper han fint. Den øverste af grundene var der af naboen lavet en jordvold i skellet og min far plantede så sin hæk inde på sin egen grund så naboen kunne komme forbi sit udhus. Det var de glade for. Jordvolden var der da en stedlig tømrer købte hus med have. Han ryddede haven for alt hvad der var i den og kørte jord ind så grunden kunne blive mere plan dvs. grunden er blevet måske 30 cm højere og hækken står stadig i samme højde da jeg ikke har mulighed for at fylde jord på. Den nederste nabo jeg ved ikke hvem af dem de sidste 2 der har boet der har læsset jord på men den er blevet 2 stentrappetrin højere der var høns inde i det ene rum derfor kan jeg helt fra barn huske at hønsene gik op ad trinene. Normalt siger vi jo at skellet max må være 1.80 m med mindre man er enige om den skal være højere. Den nederste nabo ham med hegnssynet fik besked på at der max måtte lægges ½ delen af "hans forhøjelse til" det skulle jo være så jeg også kunne nå at klippe hækken. Vi blev enige om at den måtte være 1.65 når den blev klippet til den færdige højde. Så kom nabokonen til manden og sagde til mig at det samme jo kom til at gælde for dem for deres grund var jo blevet hævet betragteligt. Ja det må siges og samtidig havde tømreren der købte det med videresalg for øje fjernet jordvolden der var skel. Jeg henvendte mig til en landmåler dem samme som min kommune bruger han kom og satte træpæle i der hvor skilpælene står i forvejen bare ikke for begge ender af min kampestensmur, her havde altid været tjørnehæk også over der hvor jordvolden var blevet lavet. Naboen og min far rykkekede tjørnehækken op så naboen kunne få en ny indkørsel til sin bil, dvs. han også rykkede en del af sin egen tjørn op. Jeg vil gerne have min hæk til at stå i skel da naboen med den fjernede jordvold går helt ind i min have og fjerner mine nøddebuske og mine syrener. Jeg har flere gange snakket med dem om hvor skellet er fordi de er i tvivl og jeg har hver gang sagt den går lige ned der hvor udhuset rager ud med hjørnet. Der er en skelpæl forneden ved min nederste nabo og så ikke mellem de to og landmåleren sagde at skellet var for enden af min kampestenmur. Dvs. at der skal være plads til at plante en hæk efter murens afslutning. Nå det var de indledende øvelser så kommer jeg til noget jeg har fået at vide og ikke ved om det er rigtigt at man ikke må fylde ekstra jord på sin grund, der i forvejen er højere placeret pga en lille bakke nu triller jorden ned til mig gennem hækken der står lavt, som da den blev plantet.
Jeg har heller ikke noget imod at de 2 børn spiller bold og den kommer over i min have en gang imellem- den ligger brak pga dræbersnegle næste da, jeg har lavet 2 kartoffelrækker langs hækken for at holde ukrudtet borte det vokser jo fint inde i hækken når ingen andre end jeg fjerner det. Så en aften ser jeg 4 voksne mandfolk spille fodbold og skyde den ene fodbold efter den anden over i min have hvor de skyder lige midt i mine frugttræer og for at det ikke skal være løgn braser de bare igennem naurhækken der nu har 4 store gennemgange. Jeg er ikke god til at brokke mig over for naboerne og vil gerne leve i fred og fordragelighed som med de mennesker der boede i de 2 huse da jeg flyttede hjem og overtog mine forældres hus da min mor var blevet alene. Er det fordi jeg er pige at de er så ubehøvlede eller hvad. Er der nogen der vil give mig et godt råd om hvad jeg gør. Nabokonen der bor tættest ved min kampestensmur har brugt min jord til at plante roser og løgvækster, dem kunne hun jo lige så godt have plantet i nogle bede foran sit hus hvor der nu er en græsplæne som ikke bliver brugt til noget. Fra kampestensmuren har de sat armeringsjern op og ladet det gå den halve meter ind til der hvor hækken står inde i min have. Jeg har en rimelig stor have og da jeg er ved at være oppe i årene (62½) vil det ikke være umuligt at jeg på et tidspunkt vil sælge noget jord fra og da vil jeg få brug for den jord hvor MIN hæk står da det er det eneste sted der kan blive adgang ud til offentlig vej. Er der en landmåler imellem jer der kan fortælle mig hvordan jeg griber sagen bedst an? Jeg vil ikke komme til at snakke med de naboer nogensinde jeg passer mig selv og sørger for at klippe alle mine hække og selvfølgelig i pyramideform hvor den ene nabo bare lader sin gå lige op jeg ved ikke hvad den ligner men den er selvfølgelig højere fra deres side når de ikke klipper den ind i toppen. Har andre lignnende problemer? dem vil jeg gerne høre om.
Mange hilsner Lise
NB: Det sidste har været at de har sagt til min svigersøn som de stødte på ude på min gårdsplads- at de ikke ville finde sig i at der dryssede blade ned i deres have. Jeg tror de skulle have købt et sted ude på landet hvor de kunne fælde alt omkring dem og ingen naboer havde. De hører i hvert fald ikke hjemme i et villakvarter
Skrevet af: Birgit Nielsen, 23. oktober 2007 kl. 2.21
Vi har fået problemer m vores baghavenabo. I skellet findes en gammel hæk af diverse planter. Vi har sat dyrehegn op inde på vores side da vi har en hund. Dette var ikke stærkt nok og vi valgte af hensyn til hækkeklipning og lys og luft til hækken at opsætte et armeringsjern i 1,8m højde m runde stokke som de stolper. Nu har naboen klaget til hegnsynet der mener at vi skal pille det armeringhegn ned. Mit spørgsmål er skader et sådant hegn hækken? Maskerne er meget store.
Skrevet af: Charlotte, 22. juni 2008 kl. 22.30
Hej
Jeg har to dejlige smukke bøgetræer i min baghave, store og flotte + det smukkeste kirsebærtræ midt i haven. Alle tre træer er begyndt at visne, både hele grene og store dele af det ene træ. Min nabo i baghaven har længe ville have dem skåret ned i 1,8 men indtil videre er jeg ikke gået med til det, da det giver dem fuldt udsyn til min have. Nå men nu er træerne altså begyndt at gå ud, og jeg har fundet borehuller i alle tre træer.
Skal jeg så gå ud fra at de er blevet forgiftet?
Hvem kan hjælpe mig med at finde ud af det?
Og kan de evt. reddes?
Jeg har billeder af dem til at ligge hvis det kan hjælpe... men jeg ved ikke mit levende råd... og jeg vil nødigt miste træerne de er så smukke :-)
Skrevet af: Lilium, 22. juni 2008 kl. 23.13
Hvad med lige at sende et billede af de formodede borehuller!
Hvis det er rigtigt har du en virkelig god sag.
Skrevet af: Charlotte, 23. juni 2008 kl. 9.42
Hvor skal jeg sende billeder hen? :-)
Skrevet af: Lilium, 23. juni 2008 kl. 11.54
Du kan f.eks. bruge
www.flickr.com/
Du kan lægge dine billeder der og linke til dem.
Det er ret simpelt.
Skrevet af: Charlotte, 24. juni 2008 kl. 21.55
Så skulle der være lidt at se på ser frem til at høre nærmere :-)
www.flickr.com/photos/28025581@N08/
Skrevet af: Mogens; E., 24. juni 2008 kl. 23.26
Ved kraftig forstørelse af dine fotos, 20x, ses følgende:
Dit kirsebærtræ foto 005 er nok faldet for alders grænsen, og det ligner ikke et borehul. 001 er et gammelt hul som er sort helt ud til kanten. 002 kan måske være boret. 003 er lidt mistænkelig, da sollyset falder skævt (kl. 21). Findes der bore smulder ved foden af træerne. Er hullerne boret skråt nedaf, hvis de er boret vandret ind, vil evt. giftstof løbe ud.
Hvis jeg var nabo til så høje træer i skellet ville jeg ikke være begejstret, og slet ikke i stormvejr.
Skrevet af: Charlotte, 25. juni 2008 kl. 11.44
Det er boret nedad og fra de to af hullerne, er den grønne algefarve gået af, som også kan ses på det ene af billederne.
Umiddelbart er der ikke savsmuld, men de huller kan jo være lavet for 2 mdr. siden uden jeg har lagt mærke til det. Det er jo først i det øjeblik at tre træer's store grene begynder at visne at jeg lægger mærke til det.
Men kan jeg gøde dem, så de får det godt igen?
Eller findes der nogle som har forstand på om de kan reddes?måske der skal en ud og se på dem eller?
Men det er da mystisk at det er tre træer inden for samme mdr. der begynder at gå ud det er vel ikke bare tilfældigt... :-)
Skrevet af: Mogens; E., 25. juni 2008 kl. 20.53
Ja, du skal nok have en fagmand (gartner eller skovarbejder) ud og besigtige træerne, og høre hans vurdering om de kan redes.
Skrevet af: Lilium, 26. juni 2008 kl. 18.05
Jeg tror ikke at den smule hul du har i dine træer kan få dem til at gå ud.
Til gengæld ser det ud som om du har glemt en snor rundt om stammen (billede 2).
Bøgetræer er temmelig hårdføre i den alder de synes at have også selv om de har svamp (revner i barken). De heler op med tiden og giver lidt karakter.
Om alt er tror jeg ikke dine naboer har været på spil.
fjern de døde grene og beskær dem så de igen er harmoniske.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.