Skrevet af: Eva Stryhn, 26. maj 2007 kl. 18.38
I 2005 købte vi 2 store flotte haveyucca/palmeliljer af kr 600,.
Vi havde fået at vide når den var afblomstret skulle vi klippe den lange stængel af -som sagt så gjort.
sidste år blomstrede den ikke men begyndte at danne nye grupper i toppen.
I år er grupperne ved at være ret store men det ser desværre ikke ud som om den havde tænkt sig, at danne nogen form for stængler.
Er vi bare blevet misinformeret så det basker vil den overhovedet komme til at blomstre igen?
Skrevet af: Lilium, 27. maj 2007 kl. 9.36
Hovedskuddet dør efter blomstring, men sætter som du selv har observeret nye skud der senere blomstrer efter et år eller to.
Blomsterstænglerne er først synlige lidt senere på sæsonen, så du må have lidt tålmodighed.
Iøvrigt får planten sjældent frø da den bestøves af en møl vi ikke har-jeg har dog en gang på 25 år set en frøkapsel med modne frø.
Lilium
Skrevet af: Eva Stryhn, 29. maj 2007 kl. 10.23
Hej Lilium.
1000 tak for dit svar... jeg vil prøve at væbne mig med tålmodighed det kan være det går lidt nemmere, når jeg nu ved der nok skal komme flere smukke blomsterstængler :-))
Eva
Skrevet af: Ronald Larsen., 14. august 2007 kl. 15.48
Jeg har 3 store flotte palmeliljer,når de er afblomster venter jeg til uge 36 med at klippe og tage de små sideskud fra og planter dem ud,
de blomster så 2år efter, men husk at de skal stå i sandjord,og have gødning en gang,en startpakke som roser så skal det nok gå,
hilsen ronald larsen.
Skrevet af: Eva Stryhn, 14. august 2007 kl. 16.06
Hej Ronald.
Mange tak for god info om palmeliljen.
En ældre mand der bor tæt på os har også en palmelilje spurgte ham en dag hvad han gjore ved den ikke noget sagde han hverken vand gødning eller speciel jord. Nu har han boet der i 11 år -og den har blomstret hvert eneste år. Så kommer jeg hjem til mine egne og de er "kun" grønne og har stadig ingen intentioner om at sætte en blomsterstængel af :-(
Hilsen Eva Stryhn
Skrevet af: Ronald Larsen., 14. august 2007 kl. 16.32
Folk spørger også mig hvad jeg gør,jeg siger som ham ingenting,jeg vander ikke kun gødningen gang så må de klare sig selv,der er mange der har taget foto af dem,det er lidt sjov.
hilsen ronald.
Skrevet af: Else EGHOLT, 4. august 2008 kl. 9.35
Min flotte haveyucca/palmelilje er netop afblomstret, og efterladt 2 frøkapsler? af ca. 2½ cm længde. (DE sad inde i hver sin blomst). Hvis det er frøkapsler, kan jeg så dem og evt. forvente at de vil blive til noget? Og skal de så hele eller deles?
Skrevet af: Winnie Pedersen, 23. august 2008 kl. 12.43
Hej til jer. Vi har flere palmelliljer. Den ene af dem har haft 10 stængler med de smukkeste blomster. Vi gør faktisk ikke noget særligt ud af dem. De blomster hvert eneste år. En gang imellem deler vi dem og forærer til familie og venner, hvor de fortsætter med at blomstre. Vi er lidt i tviv om hvornår vi kan fjerne de lange stritter, blomsterne har siddet på, da de ikke er særligt kønne at se på.
Skrevet af: Lilium, 23. august 2008 kl. 14.29
Du skal lade blomsterstæglerne sidde til de er visne.
Planten trækker energi fra denne samt de resterende blade til vækst af nye skud.
Når rosetten er visnet kan man trække de visne blade af og afskære blomsterstængelen.
Skrevet af: Winnie Pedersen, 23. august 2008 kl. 16.41
Hej og tak for svaret. Vi kan bare ikke fiinde ud af, hvad det med rosetten betyder. Er det den, hvor blomsterstænglen kommer fra. Jeg syntes ikke der er ret meget der visner på vores palmeliljer, bortset fra nogle blade ude i siderne og nederst på planten.
Skrevet af: Lilium, 23. august 2008 kl. 16.58
Omkring blomsterstængelen er der en række blade
(bladroset) de visner også langsomt ned og kan efterhånden trækkes af. Helt nede ved basis kommer de nye skud frem (de udvikler en ny bladroset der blomstrer et par år efter).
Den gamle roset er et års tid om at dø helt.
Skrevet af: Kristine Ziegler Hørlyk, 5. april 2009 kl. 12.24
Jeg har haft en masse palmeliljer som efterhånden ikke kunne være i mit bed, så ville jeg dele dem, nu ser de ikke ud til, at have det godt, er der nogen der har erfaring med deling af palmeliljer? De ser "slappe ud" og er ikke helt grønne som de plejer
Skrevet af: Karina G Andresen, 17. april 2009 kl. 13.27
Vi har flere palmeliljer, men ved ikke hvordan man deler dem. Skal den dele under jorden eller kan bare tage en af rosetterne og plante den i nyt jord.
Med venlig hilsen Karina Grønbech Andresen
Skrevet af: Winnie Pedersen, 17. april 2009 kl. 16.33
Jeg vil også rigtig gerne vide, hvordan man deler palmelilien. Vi har 3 pænt store men vil gerne dele den ene af dem.
Skrevet af: Gitte Nielsen, 8. juli 2009 kl. 15.13
Vi har efterhånden mange palmeliljer, da de formerer sig villigt. De blomstrer også næsten allesammen. I år har vi 20 stk, som blomster ud af 22.
Jeg ærgrer mig bare over, at der hele tiden kommer visne blade, som skal fjernes. På nogle kommer der pletter på bladene. Ofte får blomsterne lus, mens de står allerflottest. Ærgerligt, jeg spuler dem, men synes ikke, det hjælper nok.
Vi er ikke flinke til at vande dem, er det en fejl?
På forhånd tak for svarene.
Med venlig hilsen
Birgitte Nielsen
Skrevet af: Erik Laugesen, 8. juli 2009 kl. 22.37
Har selv to slags yucca arter...den ene er den alm yucca filimentosa...og en der hedder yucca recurvifolia den blomster nu med en mega blomst på 3.50 m og hver blomst er på størrelse som en alm tulipan og hvidgrønne...mine yucca får vand som alle andre planter i haven i den varme tid...hver 2nd...3nd dag.
Skrevet af: L. Rasmussen, 21. juli 2009 kl. 15.01
Jeg har en Palmelilje der stod i haven da vi flyttede ind for 34 år siden, den er ved at skal til at blomstre nu(for 3 gang på alle de år).
Jeg var selv ved at købe en før den tid, men fik at vide på en palnteskole, at den kun blomstrede hver -7- år og opgav det så.
Min har altid stået i meget skygge, men jeg ser her at den skal være i sol, så jeg vil gerne give den en chance, da jeg synes den er utrolig smuk (når den blomstre)
Nu skal bedet nedlægges, så er det jeg vil høre om den kan trives i en krukke, eller om den kræver meget mere jord.
Skrevet af: Lilium, 21. juli 2009 kl. 18.12
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at dyrke dem i krukker-men den skal være stor! Iøvrigt synes de at trives i al jord, men da den bliver høj vil jeg foreslå masser af alm. havejord og ikke sphagnum-ellers vælter den.
Hvad angår indlæg 14 er det nu sådan at gamle rosetter visner -det er måden den vokser på.
Hvis man synes det er grimt kan de ældste blade trækkes af stammen efterhånden. Så får sideskuddene der opstår også bedre betingelser.
Iøvrigt har jeg gennem 10 år haft en pindsvinerede under en af mine grupper.
Den er temmelig trofast med værestedet som består af en masse bøgeblade under en større formation. Hvis jeg kommer for tæt på under oprydningen bliver jeg straks advaret af "grynt". Jeg har kun set den et par gange i alle årene trippe rundt med sit afkom.
Skrevet af: Hanne Mandrup-Møller, 2. august 2009 kl. 16.56
Jeg har 4 palmeliljer forskellige steder i haven. Kun den der står i fuld sol blomstrer. Det gør den til gengæld også meget smukt. I år er der 2 kæmpe stammer ved siden af hinanden, fyldt med store klokker.
Planten er 1520 år gammel. Blomstrer nu hvert år. Men det tog nogle år, inden den kom rigtigt igang.
Jeg skærer altid først stokken af om foråret, april/maj.
Vander og gøder aldrig.
venligst
Hanne Mandrup.
Skrevet af: Hanne Mandrup-Møller, 2. august 2009 kl. 16.56
Jeg har 4 palmeliljer forskellige steder i haven. Kun den der står i fuld sol blomstrer. Det gør den til gengæld også meget smukt. I år er der 2 kæmpe stammer ved siden af hinanden, fyldt med store klokker.
Planten er 1520 år gammel. Blomstrer nu hvert år. Men det tog nogle år, inden den kom rigtigt igang.
Jeg skærer altid først stokken af om foråret, april/maj.
Vander og gøder aldrig.
venligst
Hanne Mandrup.
Skrevet af: Hanne Therkildsen, 26. april 2010 kl. 16.54
Jeg har i de sidste 10 år arbejdet på at gøre min have vintergrøn,
bl.a. ved at plante palmeliljer overalt, ca. 100 bliver det til med ca 30
i blomst om sommeren.
Men nu er der problemer! - Der er brune pletter på dem alle, og en del
af dem rådner.
Er der nogen, der ved, hvad problemet er?
Skrevet af: Martin Løber, 5. august 2011 kl. 22.03
Nogen som ligger inde med men en palmeliljer man kan købe ?
mvh
martin
Skrevet af: Lis P., 6. august 2011 kl. 7.35
Martin send en mail privat til mig jeg har palmeliljer som der sagtens kan tages af.
MVH
Lis
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. august 2011 kl. 8.47
til martin - jeg har en del forskellige yucca arter b. andre yucca filamentosa v. viktor emmanuel som danner stamme op til 1,5 m -jeg bor på sjælland - send en mail hvis det har interresse -
M.M.
Skrevet af: Jens Mogensen, 10. august 2014 kl. 17.28
Hej
Jeg har for et par dage siden anskaffet mig en Y. filamentosa.
På diverse hjemmesider er der en del forvirring: Nogle skriver, at de fleste Y. filamentosa, der sælges herhjemme, i virkeligheden er Y. flaccida, mens andre skriver at flaccida er synonym for filamentose.
Hvad er hoved og hale på det?
Jens
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. august 2014 kl. 8.27
y.filamentosa er mere trevlet i bladkanterne end flaccida
Skrevet af: Anna-Margrethe Christensen, 27. september 2015 kl. 13.44
Palmelilje når man klipper den visne blomsterstand af, skal det så være helt nede i bunden, eller helt oppe hvor der er nogle små grønne blade på blomsterstanden?
Venligs
A-M Christensen
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. september 2015 kl. 10.44
helt ned
Skrevet af: Anna-Margrethe Christensen, 28. september 2015 kl. 11.04
Mange tak.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.