Forum

Oliventræ indendørs?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Laila Haugaard Skov, 2. maj 2003 kl. 13.00

Hejsa!

Jeg har altid ønsket mig et rigtigt træ indendørs i en stor potte. Er oliventræ et godt træ at have indendøre eller er der andre sorter der er mere velegnede?

Med venlig hilsen Laila

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. maj 2003 kl. 9.07

Jeg har ikke erfaring med et rigtigt stort oliventræ inden døre, men jeg har to mindre. De kan ikke lide stuevarme om vinteren de skal stå lyst og køligt, så jeg har dem i et nordvendte vindue, der normalt står på klem (undtagen i stærk frost), og det klarer de fint stort set uden bladtab. Om sommeren har jeg dem ude på terrassen. Jeg tror ikke, at oliven er ideelt til dit formål, du skulle måske hellere tænke på en stuebirk.

Venlig hilsen

Merete

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 8. oktober 2003 kl. 23.25

Vi bor I en andelsboligforening med store glastilbygninger hvor vi har en alle af oliventræer på op til et par meter. Vi snakker imidlertid om at købe et rigtig stort træ, er der nogen der ved hvor man kan det?

mvh

Vibeke

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 28. juni 2004 kl. 12.19

Jeg har et lille oliventræ stående i et vestvendt vindue. Træet har i den senere tid fået en del "uld" eller fnok ved bladskuddene, kan det være en cikade eller hvad er det? Og hvordan skal jeg forholde mig til det?

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 28. juni 2004 kl. 23.41

Det er nok uldlus. Prøv at sætte det udenfor, så forsvinder de måske af sig selv. Vi havde en buksbom fuld af uldlus. De kom, de så, men de sejrede ikke, for de var væk igen på et par uger uden vi havde foretaget os noget.

Dit træ har i øvrigt også bedst af at være ude om sommeren. Men væn det lige til udelivet over 3–4 dage ved kun at være ude om dagen i starten. Eller du kan sætte det ud med fiberdug over som beskyttelse i nogle dage.

www.havenyt.dk/soeg/?q=uldlus

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Pedersen, 3. oktober 2004 kl. 10.40

Pas på med stuebirken indendøre, den kan være allergifremkaldende. Især hos børn.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Fjordbak, 17. januar 2009 kl. 15.30

Altså... Min lille oliven taber alle blade om vinteren og så til foråret kommer de alle igen... De har altid vand (en oasisblok i bunden af krukken)... så hvis du ikke vil flytte dit træ og er villig til at se på et grenet træ i en længere periode så vælg en oliven... men var det mig der skulle ha et større træ i huset ville jeg vælge en palme... der er mange slags og er ret hårdføre!

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. januar 2009 kl. 18.05

Man kan undgå bladfald om vinteren ved at stille træet køligt!

Mvh Eivin

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Fjordbak, 17. januar 2009 kl. 19.59

Jamen det er også det jeg mener men har man et stort oliventræ i en tung potte er den nok ikke så nem at flytte... det var det jeg mente... Men så mig omkring og hvis en palme er interessant koster en mellemhøj palme ca. 1500–1700 kr.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. januar 2009 kl. 15.32

Palmer er også flotte, men har nu også en forkærlighed for oliven.

Mvh Eivin

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 18. januar 2009 kl. 20.00

Et oliventræ vil nu helst være udenfor. Det er mit, jeg tager det kun kortvarigt ind ved under 8 graders frost. Det står lige nu ude med fine grønne blade. Sidste år tog jeg det ind og der tabte det blade. Det skal jo også have frost for at sætte olivenfrugter.

Lone

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. januar 2009 kl. 20.22

Mit oliventræ står også ude hele året, lige som min nerie og laurbær gør det.

De står dog i ly under en stor cypress, og nerien har fiberdug omkring.

Kun under 10 graders kulde kommer de ind i udestuen.

En oliven skal i øvrigt helst have frost for at give frugt.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 18. januar 2009 kl. 20.30

Jeg er helt enig og er glad for at høre at de kan stå ude til og med minus 10 grader. Har du haft frugt på din?

Lone

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 18. januar 2009 kl. 20.30

Jeg er helt enig og er glad for at høre at de kan stå ude til og med minus 10 grader. Har du haft frugt på din?

Lone

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. januar 2009 kl. 23.22

Ja, der er frugt på næsten hvert år. Men der er ikke fuld sol på terassen, så de når som regel ikke at blive modne.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 18. januar 2009 kl. 23.33

Ja ok. det kan selvfølgelig være et problem at de ikke når at modnes her i Danmark...Øv.

Lone

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 19. januar 2009 kl. 16.56

Oliventræet har det nu bedst udendørs og står, som sådan, bedst ude. Det er korrekt, at oliventræet gerne vil have let frost for at sætte frugter.

Mvh Eivin

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Bech, 19. maj 2009 kl. 9.43

Hej
Har læst jeres indslag med stor interesse. Vi har/havde et oliven træ som vi sidste vinter lod stå ude...hele vinteren. Op til vinteren kunne man virkelig se hvordan det trives, bladene blev grønnere og grønnere og træet virkede sundt og stærkt men nu efter vinteren er bladene næsten alle faldet af...der sidder vel 2–3 stk. tilbage og træet virker dødt. Burde det ikke på nuværende tidspunkt være begyndt at få flere blade? Tror I det kommer sig eller kan jeg godt tage det op af krukken og smide det ud :0(

Mvh Camilla

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. maj 2009 kl. 14.34

Jeg tror at dit træ er dødt...desværre. Mit har stået ude hele vinteren og er i rigtig god trivsel. Det er frisk og grønt og med mange nye små blade...det er da surt for dig...øv :-)

Lone

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. maj 2009 kl. 20.44

Hej Camilla

Jeg er ikke så pessimistisk, og synes da du skal give træet en chance.

Prøv at beskære det meget hårdt – dvs at de inderste 5 cm af grenene, der udgår fra hovedstammen ikke skæres af – ellers skæres alt andet væk.

Omplant i bladkompost blandet med ler og sand eller køb en posefuld færdigblandet jord til citrusplanter.

Sørg for ved omplantningen, at der kommer god kontakt mellem ny jord og rod. Gennemvand – gerne med "sivevanding" ca 1/2 liter vand pr liter plantejord.

Plan kun i krukke med drænhul i bunden – stående vand ved rødderne er rigtig skidt for oliventræer!

Stil krukken et sted med læ, skygge ved krukken og gerne sol ellers – og vent så tålmodigt.

Oliventræer er noget af det mest hårdføre, man kan forestille sig.

De kan udsættes for tørke – ild – vandoverskud så store dele af rødderne skylles rene for jord – og alligevel komme igen.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Oliventræ indendørs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Oliventræ indendørs?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider