Skrevet af: Hans Jensen-Fangel, 12. juli 2006 kl. 17.53
Hej,
Vi er plaget af en lille larve på ca. 1 cm som skeletterer bladene og efterlader disse som brune ''vinduer''. Bladene er også meget ''fedtede''. Der sidder typisk en 5–10 stykker på et blad.
Plagen startede for et par uger siden og holder på indtil nu.
Ved nogen hvad man gør ved denne plage?
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 13. juli 2006 kl. 8.32
Hvad er det for en hækplante? Liguster? Ribes? Bøg? Buksbom? Andet? Alt efter hvilken type hæk det er vil der være forskellige typer larver som lever af bladene.
Skrevet af: B. Andersen, 26. august 2006 kl. 11.19
Hej jeg har opdaget små sorte larver/snegle på bladene på pæretræet Clara Friis det ribber bladene på samme måde som indlægget 12 juli jeg har prøvet at skylle dem af men er det nok?
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. august 2006 kl. 13.27
Det kunne være bladhvepse, jvf. følgende artikel:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/73.html
Skrevet af: Pernille, 17. oktober 2006 kl. 22.03
Vi købte hus i juni måned og hækkene her har været angrebet præcis på den måde, som Hans beskriver: Små sorte larver i hobetal, blade der spises til skeletter, fedtede blade over hele linien (også de som ikke er blevet spist.) Desuden får de fleste blade også plamager, som på oversiden bobler op og på undersiden af boblerne er belagt med noget gulligt. Der er både blevet gættet på afføring og æg.
Vi har ladet os fortælle, at der er tale om en bille, som graver sig ned i jorden om vinteren og om sommeren kommer frem og avler disse mange larver (eller også laves larverne under jorden).
Nogen har gættet på, at vores hæk er en elmehæk. Den vokser hurtigt og er let at klippe i forhold til bøgehæk, som er mere hårdt.
Larverne går ikke i andre træer eller hække.
Vi endte med at bruge noget gift, som den forrige ejer efterlod til formålet, men jeg ville gerne vide, hvad vi egentlig er oppe imod og om der er andre udveje.
Skrevet af: Jane Juhl Friedrichsen, 17. juni 2018 kl. 17.32
Jeg har også sorte larver på vores hæk - tror det er elm - er der nogen der ved hvad man kan gøre ved det?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2018 kl. 17.46
Hej Jane
Prøv evt at læse svaret her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/1966.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sorte larver ca. 1 cm i tusindvis på vor hæk