Forum

Studenternellike

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. april 2003 kl. 22.57

Forleden så jeg, hvorfor studenternellike kan fortsætte gennem flere år, selvom de regnes for 2-årige.

Stilke fra sidste år ligger nu ned langs jorden. Det midterste af disse stilkes yderste dusk er stadig grøn, mens det yderste er vissent.- Et knæ med god jordkontakt på denne stilk kan slå rod ligesom en nedkroget gren. Jeg fandt en sådan.- Derved kan der altså skabes en lille ny plante. Med andre ord må man kunne nedkroge en stilk af en bestemt farve, man gerne vil fremavle!

I et tidligere indlæg, skrev jeg, at de vandrer mod syd, og det er jo nok fordi stænglerne helst vender sig mod solen. Da vidste jeg ikke, at stænglen kunne slå rod.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Hansen, 31. maj 2003 kl. 16.39

Ang. Studenternellike
Jeg har nogle fotte planter, men nu er der på undersiden af en stor del af bladene kommet små sorte klatter, der får planten til at visne og det spreder sig hurtigt.

Hvad er det og hvad kan jeg gøre?

m.v.h.

Jørgen

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juni 2003 kl. 23.36

Aner ikke, hvad disse sorte klatter er. Men de stængler, der gav blomst sidste år, visner jo stort set ned i april. Fjern de udgåede stilke eller pil bladene af, hvis spidsen stadig er grøn. Hvis det ikke er en sygdom, vil der være skudt nye små skud op, som giver blomster næste år. I år fjernede jeg med hård hånd alt, der ikke var grønt. Der er færre ansatser til knopper end før, men måske kommer de senere på sommeren, måske først næste år.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Høck, 12. august 2008 kl. 19.31

Kan jeg så studenter nellike frø i min have nu

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. august 2008 kl. 17.36

Planten selvsår sig nu, så det kan du godt gøre den efter.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Judi Nielsen, 13. april 2009 kl. 18.12

Kan jeg have studenternelliker i potter på terrassen?

og vil de komme igen næste år

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 23. juni 2009 kl. 12.02

Hvordan passer man studenternelliker bedst under blomstring. skal man lade de afblomstret knopper sidde eller fjerne dem – og hvor grov skal jeg være – bare hovedet eller hele stænglen?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marit Heegaard, 12. august 2012 kl. 20.18

Hvornår er det bedste tidspunkt for såning af studenternillkefrø

Nyt svar til emnet »Studenternellike«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Studenternellike

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider