Forum

Rensning af havebassin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette Bjerregaard, 7. maj 2006 kl. 14.49

Vi har for nyligt købt vores drømmehus. I haven findes et lille havebassin (støbt plastic) MEN det er temmelig snasket og ulækkert, og vandet trænger gevaldigt til udskiftning.

Har nogle en fantastisk ide til hvorn dette gøres bedst?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 8. maj 2006 kl. 22.55

Hej Anette
Sådan gør jeg: (Jeg gjorde det i søndags)

Jeg har købt en pumpe til boremaskinen og så tømmer jeg ca 1/2 delen af vandet ud af bassinet og ud i bedene i haven (Her hos os er jorden rigtig tør)

Dernæst tager jeg planter op i en balje sammen med guldfiskene. Baljen er fyldt med vand fra bassinet.

Så går jeg ellers igang med mit fiskenet, som jeg har købt for 12,50 kr og fjerner blade, mudder, vildfarne nytårsraketter, plasticpotter og hvad der ellers er blæst ned i bassinet i løbet af vinteren... og ikke mindst døde frøer ADDRRR.

Hvis det er meget slemt med snask op af siderne, får de en tur med kosten.

Så er det tid at sætte planter, springvandspumpe osv tilbage i bassinet og fylde op med vand. Til sidst kommer fiskene i igen.

Jeg kan se i bassinet at der er trådalger og jeg skal ha bestilt en dåse SK-60 hos Superkoi. Det prøvede jeg sidste år og havde det klareste vand i havebassinet.

Dog gik vores springvandspumpe død sidste år, efter at jeg brugte midlet. Jeg har en fornemmelse af at det var de døde trådalger, der gik i ''maskineriet'', så i år har jeg købt en pumpe som jeg kan skilde ad og rense. Er der andre, der har erfaringer med det?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayse, 16. maj 2006 kl. 14.28

Jeg har en lille gardena pumpe til havebassinet. Det er af den type hvor selve pumpen sidder inden i en lille kasse på ca. 20 x 15 cm, som kan åbnes. Jeg har gode erfaringer med at skille den ad og rense den.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 16. maj 2006 kl. 20.53

Det var nu brugen af sk-60 og om det er døde trådalger der har taget livet af pumpen, jeg mente, da jeg efterlyste erfaring. Er der andre, der også har prøvet det?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld Torp, 20. marts 2008 kl. 16.26

Vi bruger også SK-60 og det har ikke kostet os ødelagte pumper endnu. Vi har konstant 2 pumter til at køre.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld Torp, 20. marts 2008 kl. 16.27

Pumpter = Pumper – sorry

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Ludvigsen, 6. april 2009 kl. 21.24

Hejsa vi har et havebassin, som er 50 år gammelt. Det er støbt i beton og formet som et hjerte. Den ene bue er fyldt med jord hvor der er vand iris i. Vi har haft bassinnet fyldt op med jord, fordi vores børn var små. Nu har vi taget alt jorden op fra den ene bue men beholdt den anden bue. Vi har renset og vasket og skyllet karet. nu har vi fyldt vand i og vil gerne have fisk og planter og et lille springvand der i. Hvad vil du anbefale. hvilke planter kan holde vandet rent osv.

håber du kan hjælpe os.

Nyt svar til emnet »Rensning af havebassin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rensning af havebassin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider