Skrevet af: Thomas, 1. oktober 2005 kl. 18.38
Hejsa.
Hvor kan man finde en oversigt over hvad Jordtemperaturen er fra overfladen og ca. 2 meter ned.
Jeg vil ne,lig gerne vide hvor langt nede jorden har en konstant temperatur på 10–12 grader året rundt...?
Skrevet af: Brian Krause, 2. oktober 2005 kl. 10.22
Hvis jeg husker rigtigt, bliver de fleste jordvarmeanlæg etableret med slanger i omkring 1 meters dybde, så det er nok deromkring.
På www.planteinfo.dk/ kan du se temperaturen i 10 cm. dybde.
På Forskningscenter Foulum måler de temperaturen med til 1 meters dybde. Du kan måske søge information der.
Skrevet af: Allan Falkenström, 17. december 2006 kl. 14.06
Hej du er icke ensam och vil ha reda på temperaturen i marken jag er i samma sits, jag har kommit på jag ska borra et hål på ca. 120 cm och hänge ned en digital termometer så får jag den korekt på min plats, då där skillnad på tempen om det er sand ell. jord och om den er torr eller bött om man kommer i grundvattenlager. Lycka till
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. december 2006 kl. 20.30
Gør som, jeg, pragtisk økologisk havebruger gør i min egen have. Jeg har flere steder gravet rør ned forskellige steder og dér kan måle jordtemperaturen. Men nøjes du kun med eet rør, et væsentlig (frit?) sted i haven. Så dybt/langt som temperaturen kan være spændende for dig/I/os.
Bind snor i, et (henhognings, f.ex.-)termometer (fra genbrug) og mål hvilken dybte du fik temperaturen fra. Det er ret spændende – men temmeligt ensformigt – efterhånden.
Du kan også bare slå, et (rustfrit) jernrør i jorden, lidt af gangen, hiv det op, tøm det for jord og slå det ned igen, indtil du får din ønskede dybde. Det er ret spændende, et stykke tid, at få den erfaring/oplevelse. Men ret meget ændre det sig ikke i forhold til overfladetemperaturen, året rundt.
Ved byggeri anses frostfri dybde til 90 cm. Jeg har selv oplevet den dybere.
Det er een af utallige gratis glæder jeg morer mig over, fordi (I) andre bringer det frem til mig igen.
Jeg slet ikke expert, kun interesseret og elsker at blamere mig. håp
Skrevet af: Allan, 12. januar 2008 kl. 22.28
Jeg tror 10–12 grader året rundt bliver svært at nå. Jeg arbejder med grundvand, og mener normal temperaturen for grundvand ligger omkring 8 grader, stigende med én grad per 100 meter i dybden. Hvis jord og vand holder samme temperatur, skal du dybt ned for at nå 10–12 grader.
Skrevet af: Svend Høst, 13. januar 2008 kl. 9.14
Jeg lader vandet løbe ved den første hane som sidder tæt på vandstikket og måler vandets tem. som i øjeblikket er omkring ca 5 Gr. da vandledningen ligger de lovbefalede 1.2m nede som er frostfrit dybde, så pt er tem. ca 5Gr 1.2m nede.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Daniel G., 30. marts 2014 kl. 19.09
landbrugsinfo.dk har en side hvor man kan se jordtemperatur, men der er en fejl "Server Error in '/VEJRMODELLER' Application."
der er næsten en fejl hver gang jeg er inde på landbrugsinfo , men der er ellers god information om mange ting når det da virker..
er jeg den eneste der får disse fejl meddelser?
Skrevet af: Peter A., 31. marts 2014 kl. 15.23
Lige nu er jordtemperaturen i 50cm dybde 10.5 gr. C........
Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2014 kl. 16.17
Nu virker denne:
www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Vejret/Sider/PL_Jordtemperatur.aspx
Skrevet af: Daniel G., 31. marts 2014 kl. 17.51
det var dejligt
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.