Skrevet af: Rikke Beckermann, 22. juli 2005 kl. 20.08
Min mand og jeg ønsker at fjerne en gammel Berberis tjørnehæk, da vi har en lille søn på 5 mdr. som gerne skulle kunne færdes frit i haven. Er der nogen som har idéer til hvordan dette gøres?
Mvh. Rikke
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 14.52
Hej Rikke
Sikke noget forfærdelig giftigt stads.
Se et få det skåret til jordhøjde og fjern hver en stump uden at falde ned i kvaset.
Dernæst fjernes ethvert nyt skud, der måtte komme og eventuelle frøplanter, der viser sig på grunden det næste år så kan der plantes ny hæk næste efterår måske skal der hegn op, så junior ikke stikker af undervejs.
Plant bøg i stedet den er ikke hverken giftig eller stikkende
Skrevet af: Knud Halskov, 17. september 2005 kl. 9.13
Kære Rikke.
På min vej til arbejde kommer jeg forbi en umådelig flot berberishæk. Jeg har selv en meget flot berberis busk i haven. Derfor synes jeg ikke "podemesterens" forskrækkede reaktion på dit spørgsmål,skal stå alene. Hans forslag med en bøgehæk, kan jeg ganske vist godt tilslutte mig. Den er også min foretrukne hæk. Men når det kommer til giftige og "farlige" planter, så vil en lang række af vores smukkeste planter skulle udryddes. En rose har vel også stikkende
torne(?). Endelig ville jeg ikke vente et år på at plante ny hæk. Hvorfor ikke fjerne det hele med det samme, så kan du få plantet din bøgehæk i dette efterår. Okt./nov. er et godt tidspunkt, når det gælder bøg.
Med venlig hilsen
Knud
Skrevet af: Jakob, 2. april 2007 kl. 21.51
Skal man ikke grave stubbe og rødder op? Eller planterer man bare imellem dem, det kan jo være svært at grave ned igennem rødderne.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. april 2007 kl. 8.28
Hej Rikke.
For det første:Berberis er ikke giftige. De smukke bær kan bruges til snaps og marmelade og fuglene elsker dem.
For det andet er rødderne slet ikke svære at grave op, når i først har savet toppen af og fjernet den. Vi surrer toppen sammen med et reb,saver den af og går til næste plante. Prøv at rive de gamle torne sammen inden i begynder at rode i jorden.
Berberis har trævlerødder og ikke dybtgående.
Vi fjernede selv vores, da børnene var små på ovennævnte måde.
Nogle mennesker kan reagere på stik fra buske med betændelse og hævelse, så brug kraftige handsker. Og vask rifter med en god sæbevand(sæbespåner)
Havearbejde er hårdt arbejde.
God arbejdslyst.
Anne Marie
Skrevet af: Lau Bjerno, 3. juni 2012 kl. 18.16
Beskyld mig bare for at være en krakiler, men en "Berberis tjørnehæk" er da vist en selvmodsigelse. En tjørnehæk består af tjørn - ikke berberis.
Men jeg håber, I fik hækken væk uden uheld: Min mor kendte en, der faldt ned i en berberis, og de blev aldrig færdige med at pille torne ud af ham!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.