Skrevet af: Lind, 9. juli 2005 kl. 11.18
Hvordan får jeg frugter på min vandmelonplante?
Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 21.11
Nu kan man selvfølgelig gå hen og blive stædig og komme i den situation at man VIL dyrke vandmeloner-men -den kræver SÅ meget varme og SÅ meget vand for at trives og den tager SÅ megen plads så en enkelt plante kan brede sig over 10 m2 at jeg har besluttet IKKE at dyrke vandmeloner-brug i stedet pladsen til meloner og køb så de skide vandmeloner billigt i Netto i stedet.
John Lykkegaard Haslev
Skrevet af: Sten Næsted, 9. juli 2006 kl. 12.52
Økologisk orienteret, er Hr.John Lykkegård ikke, Specielt ikke med sit forslag, om frugtkøb (fra Spanien) i Netto!
Til gengæld er han pænt opgivende, overfor,selv små, udfordringer! -Hvilket så stiller undertegnede, i samme sitiuation, som Lind, nemlig: Ubesvart...
Skrevet af: Marlene, 27. marts 2007 kl. 14.29
Hej. det er noget med at du skal plukke alle dine blomster af pånær to så de kan få den optimale opmærksomhed fra planten. så skulle de sidste to give bid. og jeg går ud fra at du har bestøvet hunblomsten fra det pollen fra hanblomsten. ellers så tag en pensel og kør over hanblomsten og dup på hunblomsten. venlig hilsen Marlene
Skrevet af: Lilium, 17. april 2007 kl. 19.16
Ja-ja-der skal jo også være mening med galskaben.
Jeg kunne da også godt tænke mig at dyrke jordnødder på friland, men det er vores klima jo ikke rigtig til-måske om 1015 år hvis vi fortsat kører i bil.
Så vil man have et råd kan man tage det fra mig eller en anden-man kan jo selv vælge!
Nu er jeg jo ikke en nybegynder så mine råd er baseret på erfaring om hvad jeg har dyrket de sidste 25 år -hvis der er noget jeg ikke har prøvet holder jeg min mund.
Vandmeloner er tidsspilde på friland og for den sags skyld også pladsspilde i et drivhus i Danmark.
Netto kan man ikke konkurrere med hvad angår denne afgrøde-prøv i stedet Rucula-120 kr. kiloet -ingen grøntsag er nemmere at dyrke på friland!
Lilium
Lilium
Skrevet af: Helle Bønding, 1. juni 2007 kl. 13.28
Hej. Jeg fik drivhus sidste år og skulle selvfølgelig også prøve at dyrke vandmelon. Det fik jeg succes med. En plante, en melon på størrelse med en honning melon, den smagte rigtig godt. Sommeren var også dejlig lang og varm. Man kan diskuterer om det er besværet vær, men jeg prøver da igen i år.
Helle
Skrevet af: Iben, 3. juni 2007 kl. 21.56
Vi havde også en lille vandmelon fra black mountains.
den smagte dejligt så vi prøver lidt igen.
Har også sået andre typer melon det er nu sjovt og jeg gider ikke de supersprøjtet nogle fra netto!
Skrevet af: Bjarne Højlund, 4. juni 2007 kl. 8.51
Det kan da godt være at det ikke er besværet værd i forhold til prisen men hvad så med kartofler, gulerødder, løg osv... hvis det er det man gør det op i kan man da lige så godt flytte i lejlighed og spare sig besværet med haven...
For os andre (?) er det glæden ved at høste egne friske frugter og grøntsager der udgør glæden ved det...
Jeg har selv sået 12 forskellige (Vand) meloner i år for at se hvad der gør sig bedst... de skla testes både i drivhus og på friland!
Sidste år fik jeg held af vandmelonen Jubilee på friland, 2 meloner på 600 og 800 gram de kan ikke konkurrere med de købte fra spanien osv på størrelse, men de vinder helt klart på fornøjelsen og smagen!
Jeg vender tilbage til efteråret med en opsummering på mit "plads- og tidsspilde" projekt ;o)
Skrevet af: Marlene, 18. juni 2007 kl. 21.17
Har også sået vandmelon men hvor lang tid tager det før der kommer noget? på pakken står 8 uger men nu er det snart 11 uger siden jeg såede dem... Lige nu blomstrer de, hvor lang tid går der så?
Skrevet af: Gitte, 7. juni 2008 kl. 22.50
Hej!
Jeg har to vandmeloner i "løs dressur" i plantekasse af sorten Sugar Baby og det går indtil videre rigtig fint! Mangler viden om hvornår og hvordan den skal beskæres? Der står også den skal udtyndes,men to frugter på hver plante kan vel godt gå.
Skrevet af: Lise D, 8. juni 2008 kl. 20.26
Jeg forsøgte mig med honning melon af typen Sweet Jewel iår forspirede midt marts mv. Planterne kom fint, rigig fint og hurtigt. men de blev noget ranglede...
Da jeg så så i PlantOrama at man kunne købe planterne der 3 for 50 kr blev jeg arrig! Æv nå men det er jo sjovere at dyrke selv fra frø til melon!
Men... der sker intet planterne vokser dog, slynger sig afsted med blomster. Jeg HAR førdigt at bestøve med pensel og det hele meeen... har ikke rigtig fået "taget"...
Jeg har opgivet!
Honning melon skal endvidere beskæres efter 80 cm der skæres toppen af og sideløberne skal vist nok beskæres når de er 1 m.
Skrevet af: Camilla, 16. juli 2009 kl. 11.42
Hej :)
Jeg er også ved at plante mone vandmeloner, og forgårs blev de sat ud i det fri efter at have forspirret.(Art: Sugarbaby)
Den første blomst er allerede kommet! Jeg har mistet posen hvor frøene lå i, så jeg mangler lidt viden.
Hvordan ser man forskel på hun- og hanblomsten?
Kan man godt lade to meloner vokse på samme plante?
Skal de beskæres? Hvis ja, hvornår? Men den må da ikke blive så høj, da melonen er nødt til at ligge på jorden.
Mvh.
Skrevet af: Lise D, 16. juli 2009 kl. 12.25
Jeg har også Suger baby i år, desværre er den noget ranglet og vokser slet ikke som de andre (galia, melon) jeg havd een lille melon på størrelse med en fingerbegl, men den visnede.
der må kun vokse ÉN vandmelon pr. plante!
Hunblomsterne har et svumlelegme, de sidder nærmest på et lille rund bold, hvor hanblomsterne sidder på en fin tynd stilk.
Skrevet af: MO77, 17. juli 2009 kl. 10.43
Hej camilla man kan godt lade flere meloner vokse på en plante bare planten er stor nok til at lave frugterne eller bliver de små.
Jeg dyrker selv en del forskellige meloner du kan følge dem her på min side
www.byttefrø.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.