Forum

Alger i havebassinet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 13. juni 2005 kl. 18.39

Vi har rigtig meget trådalger i vores havebassiner. Vi har prøvet med halm i sække, vi har prøvet med planteskolens algemiddel og lige lidt hjælper det.

I bassinet har vi krebsekløer og nykkerosen er plantet i vandplantejord. Langs kanten har vi klyner.

Vi har to guldfisk i bassinet, som ser ud til at have det ok.

Håber der er nogle, der har et godt råd til, hvad vi kan gøre, ud over at fjerne det manuelt.

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette, 16. juni 2005 kl. 11.56

Det havde vi også – og prøvede alverdens ting.

til sidste krøb vi til korset og købte et biologisk filter med UV-lys.

Det hjælper – nu er vandet krystalklart, og uden alger.

M.v.h.

Nette

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 23. juli 2006 kl. 11.31

Prøv med nogle energipil i en net kurv i vandet.

klip nogle grene og sæt dem i en plante kurv med sten, pilen vil så sætte blade og derved bruge næring fra vandet så der ikke er så meget til algerne at leve af.

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 24. juli 2006 kl. 8.17

Superkoi forhandler midlet SK-60 – det virker!

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 24. juli 2006 kl. 15.20

Hej Bjarne
tja, det kan godt være at det virker så man ikke kan se algerne, men havepumpen fandt dem og døde i løbet af ret kort tid så trods af at vi rensede den hver anden dag i en kort periode indtil det var helt ovre med den. Og aldrig har jeg haft sådan et mudret bassin som året efter at jeg brugte det. Så hvis der findes alternativer, så vil jeg prøve dem før jeg putter det i mit bassin igen.

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 25. juli 2006 kl. 13.27

Et biologisk filter med UV-lys er måske en lidt dyrere løsning, men, som også nette skriver, den virker! For mig har problemer med alger normalt været et tålmodighedsspørgsmål, før vandplanterne har fået skabt balance og klart vand igen. I år blev det kun værre og værre! Vi købte et filteranlæg i juni med UV-lys og pumpe, beregnet til et bassin på 6000 l. vand, for 2.200 kr. Efter 2 dage begyndte vi at kunne se en virkning, efter en uge var vandet klart -og har været det siden. I begyndelsen kørte anlægget i døgndrift, nu kun i dagtimerne.

Pumpen (apropos Winnies problem) har jeg anbragt på en fundablok, for at den ikke skal suge døde
alger eller bladmuld på bunden af bassinet til sig – og
jeg har ikke haft behov for at rense den endnu.

Vh. Knud

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 2. august 2006 kl. 13.46

Hej Winnie

Jeg har ikke fået alger i år så jeg vil råde dig til at sætte de energipil i vandet hurtigt så de kommer til at virke i år. Samtidig kan i lede jeres regnvand fra huset over i have bassinet (husk at sætte et filter på så blade og andet samles op en plastik grydesvamp åbnes og sættes på slangen) det sætter også ph. værdien ned og holde jer fra alt det gift samt dyre pumper (det må sige at være billig og godt for fisk, naturen og tegnebog)

mvh. Lars

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 2. august 2006 kl. 23.32

Hej Lars
Jeg er glad for rådet. Jeg har ikke så store bassiner og jeg tror at det vil give en kolosal oversvømmelse i haven, hvis jeg ledte vand fra taget ned i bassinet. Det er enorme mængder sådan et tag kan samle op, men energipilen er sat i en gl plastik urtepotte med huller i, så håber jeg det er nok til at få dem til at slå rødder? Ved du om rødderne vil gå gennem folien hvis de får lov at blive stående flere sæsoner eller er det bedst at starte med nye hver år og så bare plante pilene fra sidste år et sted hvor de kan skabe læ?

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Larsen, 3. august 2006 kl. 10.16

Hej Winnie.

Nå du vil beskære energi pilen kan du jo lige kikke til rødderne jeg ved ikke om de går gennem foliet for jeg har fået mine i år, jeg ved heller ikke om de kan ovre vinter i have bassinet. man kan evt. tage dem op til efterår og plante dem i jorden og så sætte dem ud igen til forår i en plantekurv med sten
Regnvand er altid godt til efter fyldning så en regnvands tønde er også god, der skal ikke så meget til for at sænke ph værdien i vandet.

Jeg har opdaget at fiskene er blevet mere sulten efter at vandet er blevet klart.

Jeg har haft bassinet i 15 år og det er først i år at vandet er blevet klart efter at jeg satte energipile ud i Maj.

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. august 2006 kl. 12.15

Hej Lars

Jeg vil gerne tro, at energipil kan være effektivt. Men der findes jo også vandplanter, der virker på samme måde, fx. krebseklo, som jeg foretrækker. Den har etableret sig rigtig flot i mit bassin i år. Problemet med alger har normalt været begrænset til foråret. Det var min hustru, der mistede tålmodigheden og købte et filteranlæg som en fødselsdagsgave til mig. Jeg var lidt skeptisk, men blev overrasket over den meget hurtige virkning det havde. Fremover har jeg tænkt mig kun at lade anlægget køre i en periode om foråret, indtil vandplanterne kommer "i arbejde".

Jeg har to mindre vandbassiner,der vedligeholdes med regnvand fra taget. Det ene har hverken planter eller fisk, og det er nemt at holde fri for nedfaldne blade- i modsætning til mit store bassin – og jeg har en lille pumpe der ilter vandet over en møllesten. Alligevel er vandet grumsegrønt. I det andet vandbassin gror vandspir på lavt vand med en større dybde i midten. Her er vandet ALTID krystal klart. Jeg er enig med dig, planter og ikke kemikalier er sagen, men der findes altså gode alternativer til energipil.

Venlig hilsen, Knud

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 3. august 2006 kl. 21.24

Hos mig er alger IKKE begrænset til foråret. Der er lige nu en tyk tyk suppe af trådalger som jeg renser op i hver dag og jeg har altså også krebseklo i mine bassiner. I foråret havde jeg alle planter oppe af bassinet og fik tømt det nederste bassin ud i bedene. Da det var rent, tømte jeg det øverste bassin ned i det nederste, så det ikke var rent vandhanevand der blev fyldt i. Da det øverste også var renset op, kom planterne tilbage og ved hjælp af pumpen fik vi blandet det gamle sø-vand med postevand. Det har ikke hjulpet en pind. Der er stadig mange alger og vandet lugter ikke specielt godt når pumpen bliver tændt.

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 4. august 2006 kl. 0.01

Hej Knud
jeg ved ikke noget om uv-lys virker men har i går set et have bassin hvor der var alle de planter og uv-lys / filter som man kan tænke sig, der var tråd alger over alt i et tykt lag både på sider og bund han så mit bassin og fik det samme råd som Winni og så vil jeg håbe at de får lige så klart vand som jeg har.

Det eneste minus der er ved klart vand er Fiske hajren de kan se fiskene på lang afstand, men der er også råd for det købe en attrap og stil den op så den kikker ned i vandet så holder de levende Fiske hajre sig fra have bassinet jeg har ikke mistet siden jeg købte den

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper Bach, 12. september 2006 kl. 20.10

Hej. Jeg kunde godt tænke mig at prøve det her med "enegipil", men hvor finder jeg den, der går lang tid før den kommer på den lokale planteskole. nogen dom kender et sted tæt på Hobro (Nordjylland)? Jeg tænkte oggså på hvad i har plantet dem i.

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 13. september 2006 kl. 7.47

Hej Casper.

Du kan læse hvordan du skal plante energipilen i dit have bassin under problemer i havedammen og de hedder energipil. Der er mange som har energipil som læhegn i sær på landet.

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lindhard, 4. juni 2007 kl. 8.27

Hejsa. Hvad gør man mod alger når det udelukkende er et lille vandløb. altså et lukket kredsløb hvor der ikke er mulighed for at plante noget i? Jeg har prøvet med dyrt algemiddel fra planteskolen men det gjorde det kun værre!

Det er virkelige slemt nu og har virkelig brug for et råd.

Mvh Martin

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Lolk, 14. august 2007 kl. 11.06

Hvis I har problemer med aljer i bassinet så prøv med Zinkoxid 2–3 gr. pr. 10000 liter vand.

Kan købes hos www.sliklageret.dk 100 gr. koster 26 kr.

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Hansen, 20. august 2007 kl. 15.13

Hej

UV lys hjælper mest på flydealger og ikke så meget på trådalger, her er det bedst at få lavet en PH test, og derud fra afgøre hvad der skal ske, er PH værdien for høj eller lav?

Vedr. pumpe der stopper til, kan jeg anbefale OASE Aquamax serie, jeg har to af dem i en dam på 25000 liter og jeg renser dem kun om foråret.

mvh Kim

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ANNA MARIE BUNDGAARD Solbjerghedevej 27 Solbjerg, 22. marts 2009 kl. 23.50

Vi har kæmpeproblemer med trådaljer. Har købt sk60 sidste sommer men måske'' brugte jeg ikke nok, den er jo dyrt. Har hørt at det næsten er det samme som zinksioid.

Måske'kan nogen hjælpe. I den første Øverste lille bassin er bunden fyldt op med ''klyner og derpå grus vandstanden i denne bassin er kun 20 cm. dernæst er der flere vandfald med marksten og derefter kommer den store bassin med 10.000 l vand og en vanddybde på 1 m på det dybeste. Kan det tænkes at det ikke er en god ide'med de klyner. De blev i sin tid lagt der for at holde vandet surt og evnt holde algerne væk. Har i øvrigt også prøvet med halmballer som jo godtnok har er vis virkkning men det er jo besværligt at skifte hver 14 dag.

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. marts 2009 kl. 20.32

Hej Anne Marie
Prøv at udskifte de gamle klyner med nogle nye og så ikke noget grus hen over. Halmen skal ligge på bunden meget længere, det er først når den begynder at forrådne, renseprocessen begynder. I nogle Put and Take søer ligger der halmballer på bunden, det meste af året.

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niki, 30. marts 2009 kl. 16.57

Hej har godt nok aldrig haft en havedam. men har haft akv i flere år, og jeg har fundet ''lavagrus'' meget godt... det har en kæmpe overflade, til bakterier. dem jeg kender i akv miljøet,og bruger lava og en Ordenlig pumpe, har ALTID rent vand...

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jensen, 8. april 2009 kl. 22.29

Jeg har et lille aflangt spejlbassin på ½ x 2meter med sort bassinfolie i bunden. I den ene ende, hvor dybden 50 cm, står en lille springvandspumpe. I den anden ende er dybden kun 20 cm. Der ligger et lag som ligner fint lyst strandsand på bunden og hvis jeg "fejer" det væk, hvirvles det op, men lægger sig hurtigt igen. Kan en pumpe/filter fjerne det?Jeg vil være ked af at skulle tømme vandet af. Jeg har hverken fisk eller planter i bassinet.

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Http:///Www.AQ-3.Dk, 22. april 2009 kl. 18.40

Hej Alle!

Mit råd til vandrensning i havebassiner / damme er at bruge Danmarks mest effektive algebekæmpelse i bassiner, AQ-3, som er et 100% biologisk algemiddel.

AQ-3 midlerne er ugiftige for fisk og planter samt dyr som drikker vandet og for børn som leger i / med vandet.

Se evt., www.AQ-3.dk eller www.bundtrade.dk eller ring
TLF: 45 85 84 04.

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Ingerslev, 4. maj 2009 kl. 12.58

Vi har en ret stor dam i haven og og store problemer med alger

23 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. maj 2009 kl. 19.41

Jeg kan ikke huske hvad slags halm type man kan komme i en sæk og kaste i have dammen men det skulle kunne fjerne alger...men søg på google hvis du har en computer...har selv havedam men ikke problemet da der er fuld af åkander som skygger i vandet.

erik

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. maj 2009 kl. 19.45

Det er byghalm da det er bedst...fik lige kikket i bogen og havedamme.

erik

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2009 kl. 19.50

Halmtypen er ligegyldig, for det er først når halmen begynder at forrådne at rense processen går igang. Det bruges i nogle "Put and take" fiskesøer.

26 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 6. maj 2009 kl. 22.18

Jeg har dam med filter og uv-lys, men mange trådalger, hvad kan der være galt? jeg har kigget på uv pæren, og kan ikke se den lyse... kan man se uv pæren lyse hvis den virker? i såfald er den nok bare sprunget...hjælp

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. maj 2009 kl. 12.02

Ja det kan du har selv haft filter med uv lys men det hjalp ikke på alger det der hjalp var at ikke at fodre hver dag men springe et par dage over og det skader ikke fiskene tværtimod.

erik

28 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 9. maj 2009 kl. 11.14

Hej jeg har et problem med min havedam den er beskidt og ulækker men det ligger bare på bunden hvad kan jeg gøre så vandet bliver klart så jeg kan se mine fisk... søen er rimelig stor så jeg ved ikke helt om det kan lade sig gøre... den er 7,5*10 meter...

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 9. maj 2009 kl. 11.15

Skrevet af: rasmus – i dag kl. 11.14

Hej jeg har et problem med min havedam den er beskidt og ulækker men det ligger bare på bunden hvad kan jeg gøre så vandet bliver klart så jeg kan se mine fisk... søen er rimelig stor så jeg ved ikke helt om det kan lade sig gøre... den er 7,5*10 meter...

30 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 10. maj 2009 kl. 21.37

Hej Lars

Du skal skifte dit lysstofrør, for selvfølgelig har det en virkning.

Det er som regel galt med algedannelse hvert forår i mit bassin, men det er forholdsvis kortvarigt. Sidst i april var vandet blevet fint. Lige inden vi skulle være bortrejst i 3 dage først i maj, rensede jeg pumpen, men glemte at tænde den igen. Da vi kom hjem var vandet grønt og uklart. Nu er det fint igen!

Trådalger er ikke det værste, for de er forholdsvis nemme at samle op, synes jeg. De hænger sammen som filtret hår, og du skal bare hive forsigtigt i dem. Men det er vigtigt at få dem op nu.

Hilsen Knud

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Winther, 12. maj 2009 kl. 15.27

Hej Lars

Du skriver ikke om hvordan dit bassin er bygget eller om du filter efter din pumpe, det skal renses jævnt ligt. Jeg har selv købt et lille net til 20 kr. som jeg har monteret på en 5 m lang træ stage, så fanger jeg alger og blade med nettet, skal forsøge at sænke min PH værdi i dag den skal være mellem 6,5–7,5

32 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 12. maj 2009 kl. 23.06

Det er en lille dam på 2 x 2,5 med en lille "å" fra mit vandløb og jeg har lige renset filteret og lige derefter kom der meget trådalger... nu prøver jeg at skifte pære i uv filteret og så håber jeg på det går over

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Skovbjerg, 4. juni 2009 kl. 19.46

Nu har jeg købt zinkoxid er der nogen der ved hvordan det virker optimalt mod alger i have bassin?

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Møller, 11. juni 2009 kl. 9.01

Jeg har købt på apoteket zinkoxid 80%. 5gram til 1000l. Opløses godt i 10l vand og hældes uden om planterne. Fiskene overlever plus planterne.Men trådalgerne forsvinder

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Møller, 11. juni 2009 kl. 9.01

Jeg har købt på apoteket zinkoxid 80%. 5gram til 1000l. Opløses godt i 10l vand og hældes uden om planterne. Fiskene overlever plus planterne.Men trådalgerne forsvinder

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jensen, 12. juni 2009 kl. 19.32

Til Hanne Møller

Jeg var på apoteket i dag for at købe zinkoxid 80%. Apoteket sagde, at det kun kunne fås som 100% (altså ren) og at det var meget vanskeligt at opløse. Gør du noget specielt med hensyn til opløsningen? Apoteket sagde også, at det var noget tandlægerne bruger.

mvh. Hanne Jensen

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Vink, 27. maj 2011 kl. 23.30

Jeg har altid været helt vild med AQ 3. AQ 3 er et helt giftrit algemiddel som virkelig hjælper. Jeg har brugt det hvert år i en årrække og alle andre midler jeg har prøvet virker ikke - men Aq 3 virker. Det kan let søges på nettet og er tiolmed ikke særlig dyrt. Jeg har endda et stort bassin hvor man skulle tro det var svært at få noget til at virke

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christoffer Nielsen, 9. juni 2013 kl. 21.11

Hej.
Jeg har et storthavebassin på omkring 20000liter.
Har en pumpe der kører 24/7 og renser igennem et bunddræn og over i et velfungerende hjemmelavet filter, og derudover har jeg 68 dammuslinger i vandet. Har et par enkle åkander som planter og thats it. Det skal siges at pumpen tager 10000 liter i timen.

Har 12 guldfisk, 4 græskarper og 2 stør/sterlet i vandet.
Og det fuldstændig grønt af alger, og det er kun blevet værre og værre de sidste par uger. Og der er begyndt og komme sådan noget grøn snader som ligger på folien oppe ved overfladen hvor der er lidt fladt.

Nu har jeg læst rigtig mange forskellige forslag herinde og har fået afvide af folk jeg kender at jeg skal tage løsningen med UV filter. Men det er ret dyrt med den størrelse bassin.

Så vil hører, HVAD HJÆLPER? :)

På forhånd tak.

39 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Rasmussen, 23. februar 2014 kl. 23.46

Vi har på 6. År havedam på ca 9000L. og havde ikke erfaring fra start. Vi undersøgte og spurgte omkring os og lyttede til andres erfaringer så på denne baggrund installerede fra start oase filter med uv lys og dimentioneret over det anbefalede helt op til 16.000 L. Vi har først sidste år (13) haft trådalger ellers total klart vand. Vi kapitulerede og købte SK60 og efter kort tid atter klart vand. Vi har 7 koi og 7 subunki guldfisk.
Ønsker jer alt godt
Mvh Lone

Nyt svar til emnet »Alger i havebassinet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Alger i havebassinet

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider