Skrevet af: Diana Drejr, 8. maj 2005 kl. 13.21
Skal der være æbler af samme sort eller andre i nærheden af et æbletræ med "rød ananas". Jeg troede det var selv bestøvende, men er kommet der til at det ikke er tilfældet.
Diana
Skrevet af: T.Rasmussen, 10. maj 2005 kl. 10.43
Til Diana.
Korrekt, Rød Ananas æble skal bestøves af andre æblesorter, det kan f.eks. være af Guldborg, Filippa, Ingrid-Marie eller Summerred.
m.v.h.
Peter.
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.59
Hej Diana – og Peter
Ingen æbler er selvbestøvere – og en god bestøvning er forudsætning for at der bliver noget frugtkød på æblerne. Prøv at snit et æble igennem, hvis I findet et, der er skævt i den ene side. I vil finde ud af at der heller ingen kerner er udviklet i samme side, d.v.s. ingen bestøvning.
Desværre kan Ingrid Marie ikke bestøve Rød Ananas, men Filippa er bestøversorten til alle andre end sig selv.
Skrevet af: Anne-Marie, 2. juni 2007 kl. 23.32
Hej
Er der nogen der kender den latinske eller engelske betegnelse for ananas aeblet?
m.v.h.
Anne
Skrevet af: Minna Kirkegaard, 15. august 2007 kl. 8.48
Jeg har lige købt et træ af sorten " Rød Ananas" der står det botaniske navn er
Malus domestica
m.v.h. Minna
Skrevet af: Rikke B., 1. oktober 2007 kl. 15.44
Malus domestica er blot latinsk for dyrkede æbletræer i almindelighed – jeg mener ikke at der er noget latinsk navn for sorterne. Så Rød Ananas vil hedde Malus Domestica Rød Ananas på "latin" ligesom Filippa f.eks. vil hedde Malus Domestica Filippa.
Skrevet af: Helene Dremstrup, 17. august 2008 kl. 15.31
Jeg har et 2 års ananas æbletræ som har lidt æbler på her i august 08 og samtidig blomstre det, hvilken forklaring er der på det?
Skrevet af: Erik Fog-Morrissette, 20. september 2009 kl. 17.04
Jeg har et ananas og et ingrid marie træ med 3 meters afstand i min have. begge har givet rigtig mange æbler i år
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 20. september 2009 kl. 19.48
RØD Ananas hører vi altid beskrevet, dem der ikke er fuld rød ved jeg ikke hvad er. Mine er næsten mere grøn med lidt rødme, hvilket de så med den ydmighed må leve med.
Hvad er forskellen? "Os med "evt. smagsforskel hygger os alligevel med den evt. farveforstyrrelse.
Nå – men med bestøvningen, hvilket jeg tidligere har skrevet lidt om? Og VI nok her har rimeligt langt med biavlere og påhæng -? Måtte jeg selv forsøgsvis selv ud med radiator-penslen og selv bestøve. Det gik eksempeltvis tilfredsstillende godt. Grenene fik virkeligt motion, de er nærmest overbebyrdet af frugtmængden og jeg strutter af vitaminer. håp
Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2009 kl. 21.19
Hej Rikke
Du har hel ret...
Hej Helene
Det med at de blomster er ikke en sjældenthed. Jeg mener at sidste år var der også æbler og andre træer/buske som blomstret. Jeg tror ikke at man kan komme det nærmere ud over at man mener, at vejret også spiller en rolle. Muligvis sker der noget hormonel i planterne.
Skrevet af: Erik Hansen, 20. oktober 2009 kl. 12.27
Anne-Marie :
Jeg tror ikke at der er et engelsk navn for Rød ananas. Tror slet ikke sorten dyrkes i England. Derimod kan du finde den beskrevet som "Roter ananas" i flere tyske bøger. Sorten har også sin oprindelse i Tyskland.
–
Podemesteren :
Det er altså ikke rigtigt, at der ikke findes selvbestøvende æblesorter. Der er ikke mange af dem, så det er nok i en størrelsesorden, som kan kaldes "undtagelser".
Af selvbestøvende sorter jeg kender til akn nævnes : James Grieve, moderne kloner af Cox Orange og den gamle svenske "Alfa 68".
Skrevet af: Trine Heller, 30. august 2015 kl. 17.22
Jeg fik et "rødt ananas" æbletræ i gave i August 2014, det har nu stået 1 år, men der har hverken været blomster eller er æbler på pt.
Jeg var ikke klar over alt dette med bestøvning og alligevel har jeg et gammelt "mad" æbletræ (kender ikke sorten) ca. 7 m. fra det nye træ- mit "mad" æbletræ har ikke givet frugt de sidste 2 år- har det noget at sige?
Hvad skal jeg gøre nu for at få lækre "Ananas" æbler i min have/mave? :-)
Mvh. Trine
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. august 2015 kl. 22.28
Hej Trine. Der er ingen grund til at være bekymret over at et nyplantet træ ikke blomster. Jeg vil tro du får blomster og nogle få æbler til næste år men det kan variere. Hvis du er heldig vil problemet med det gamle træ også løse sig. Det kan jo være at det bare mangler en et træ at krydsbestøve med.
Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2015 kl. 16.54
Belle de Booskop er tetraploid, dvs den har sine gener firdoblet, den er "selvbestøvende". Dvs naboen behøver ikke at have et æbletræ- eller flere.
Ellers er det fint, at man anskaffer sig, de frugtsorter, man gerne vil have, og så en bestøver.
Jeg har selv Conferencepærer, de behøver ikke fremmedbestøver, min røde Aroma (æble) gør, men der har jeg så lige en Filiippa, og mine Grønne Reine Clauder (blomme- lækker!) har jeg en Opalblomme som bestøver. (Opal er også lækker!).
Men hvad de gule æbler i hegnet er, har jeg ingen idé om. Der må jeg jo bare vente og se!
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rød ananas