Skrevet af: Vivi, 6. oktober 2004 kl. 11.07
Hvilket tidspunkt på året er bedst, man vil flytte et Akacietræ?
Skrevet af: Oskar, 29. november 2004 kl. 11.57
Kan man godt lave saften på et akacietræ om til sirup?
Skrevet af: Johs. Hansen Petersen, 23. juli 2006 kl. 16.30
Min bagbo har fældet et over 30 år gammelt akacietræ i sin have. Det har medført, at jeg nu oplever et sandt fyrværkeri af nye rodskud spredt ud over min have. Efter 45 dage er der nye planter.
Hvordan udrydder man et gammelt rodnet?
Skrevet af: Jørgen Berskov, 4. november 2006 kl. 15.08
Jeg har fået nogle frø til akacietræer. Jeg vil gerne have nogle i store potter på terrassen. Hvornår kan jeg plante dem? Skal jeg først drive dem frem inde før udplantning?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 4. november 2006 kl. 16.03
Du kan godt så dem nu indendørs, men de kan godt være lang tid om at komme i gro, ellers vent til april, og du kan godt sætte dem ud så snart de er begyndt at spire, altså hvis du såer dem i april.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Ellen Obel, 9. juni 2007 kl. 17.29
Jeg har fået et frø til at spire, men de to første hold blade ligner slet ikke akacieblade er det rigtigt m.V.H.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. juni 2007 kl. 19.12
Ja, det første sæt blade er kimplanter, derefter skulle de komme til at ligen. Husk at små nye træ skal være inde den første vinter, derefter skulle de kunne tåle at være ude.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Maiken Nielsen, 10. juli 2007 kl. 11.40
Hej, Jeg har ent stort acasietræ i min have ca. 7 meter højt. I forbindelse med planlægning af terasse har vi skåret nogle rødder over. Rødder som lå knap 20 cm nede. Nu er min mand bange for at træet er ved at dø. Kan træet dø af at man skærer 610 rødder over? De rødder vi har haft fat i er ca. 68 cm i diameter. Hjælp det ender i en skildsmisse!
Skrevet af: Frederik, 20. september 2007 kl. 10.39
Vi skal finde info om det træ fordi vi har om Somalia i skolen... kan i hjælpe?...
Skrevet af: Troels, 11. oktober 2007 kl. 11.02
Hej. Jeg har et afrikans acacietræ stående derhjemme i vindueskarmen. Træet er ca ½ år gammelt. Er der nogen som har nogle gode tips og tricks til hvordan man bedst får det gennem den første vinter? Skal det stå i drivhus/ indenfor, lyst/mørk/kunstigt lys, meget eller lidt vand og skal man forvente det bevarer sine blade?
Håber meget der er nogle som kan hjælpe mig ville så nødigt have at træet gik til.
Skrevet af: Inge Schmidt-Rasmussen, 6. februar 2009 kl. 12.11
Kan I fortælle mig, hvordan man kan se om et akacietræ er syg?
Skrevet af: Finn Eskildsen, 26. juni 2009 kl. 15.07
Hej.
Kan I fortælle mig niget om Akacietræe.
Jeg hae et kugle-akacie, Men det kaldes "falsk akacie " Hvorfor?
Og jeg har sået frø af "Pink Akacie", (ca. 15 cm nu) er dette så en ægte akacie? Og kan denne stå ude om vinteren.
Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2009 kl. 22.21
Robinia pseudoacacia Nyirsegi.
"Robinia" er dannet til ære for den franske hofgartner Jean Robin, der omkring år 1700 plantede de første planter i Europa (indført fra Amerika)
Navnet "pseudoacacia" falsk acacie refererer til at planten, ligesom mange "ægte" acacier har torne. Også bælge og de uligefinnede blade kan ligne f.eks. de afrikanske acacier.
De hvide blomsterklaser i maj kan bruges i salaten. Smagen er en anelse bitter-sød, med en let kålsmag.
Skrevet af: Flemming Thisted, 16. juli 2009 kl. 8.37
Jeg ønsker at få oplyst hvor højt et have-akacietræ kan blive.
Skrevet af: Erik Laugesen, 17. juli 2009 kl. 1.01
Dem som står her i byen er ca 1014 m...Robinia
Skrevet af: Janne Nielsen, 8. september 2009 kl. 8.26
Er der nogle der ved om noget på et akacietræ er giftigt? Det er i vores børnehave de spørger. De ville gerne have sådan et træ dernede.
Skrevet af: Boi Jensen, 8. september 2009 kl. 9.06
Hej Janne
Gå øverst på siden og tast giftige planter i søgeord så får du en lang liste.
Skrevet af: Janne Nielsen, 8. september 2009 kl. 9.16
Ok Tak!
Skrevet af: Kate Poulsen, 4. august 2018 kl. 12.15
Vi har købt et hus, og hvor tidligere ejer har fældet et acasie træ de havde taget med hjem fra Ungarn. Problemet er at der vælter op med rodskud overalt i haven, og ja selv hos naboerne titter de ubudne bæster op. Er der nogen der har et bud på hvad vi skal gøre.
Mvh Kate
Skrevet af: James F., 5. august 2018 kl. 7.51
Træet gør alt hvad det kan for at overleve. Men det må bukke under, hvis I er flittige til at fjerne ALLE små nye skud, NÅR de viser sig. Der er mange glæder ved akasie, når man har det, - og mange sorger, når man vil af med det ... :(
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.