Skrevet af: Karen, 27. september 2004 kl. 8.24
Jeg knipsede frøstandende af en valmue, men de er stadig meget grønne og ikke særlig store – er det for tidligt at tage dem? Og hvordan og hvornår sår jeg dem?
Rigtig god mandag!
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 28. september 2004 kl. 12.55
Du skal først tage frøstad, når de er brune og har åbnet "sluserne" for oven i standen. Først da er de modne...
Du kan bare smide dem hvor du vil have dem nu – ihvertfald hvis det er almindelige valmuer – men du kan også gør det i det tidlige forår.
Skrevet af: Lis, 13. juli 2005 kl. 20.00
Hej
Kan man bruge frø af alle slags valmuer til birkes?
Er der nogen slags valmuer der er giftige?
Skrevet af: Martin, 10. august 2005 kl. 17.59
Kornvalmue og OPiumsvalmue bruges til Birkes. Opiumsvalmuens tørrede saft bruges som en euforiserende middel (opium), og er ulovlig herhjemme. Kornvalmuen her et lavt indhold af Opium og andre alkoholider, og virker let bedøvende. Er blevet anvendt mod hoste før i tiden. Af Opium kan man fremstille Heroin, der i starten af 1800-tallet blev brugt mod hoste, indtil det blev forbudt pga. den stærke afhængighed folk fik af stoffet. I dag regnes Heroin for et af de mest farlige eurofiserende stoffer, der efter få ganges brug skaber dyb afhængighed.
Skrevet af: Louise, 20. september 2005 kl. 13.41
Har I nogle links til kornvalmuer?
Jeg er i gang med en biologiraport, om kornvalmuer. Kan I hjælpe mig?
Fortsæt god dag.
KH. Louise
Skrevet af: Hanne I Glostrup, 21. september 2005 kl. 0.04
Hej.
Hvis du søger på Google under Papaver rhoeas får du masser af links.
Held og lykke med rapporten.
Venlig hilsen,
Hanne
Skrevet af: Malou, 9. juni 2007 kl. 17.47
Hvordan får jeg fat i frø til valmuer? Kan jeg bare tage fra dem der står på marken og hvor er frøene? Eller skal de købes i en butik?
HAr tænkt mig at plante dem iet sten bed hvor jeg vil have dem til at gro op imellem nogle tilfældige steder. Er det muligt?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. juni 2007 kl. 19.16
Du skal samle frøene når de står med deres store frøstande, det er ikke endnu. Søg evt. på google, for at se hvordan en frøstand ser ud. Så dem direkte i jorden i oktober eller i det tidlige forår. Valmuer skal ikke forspires, de fleste kan slet ikke lide at blive flyttet.
Skrevet af: Hanne, 6. juni 2008 kl. 17.15
I sensommer / efterår 2007 dryssede jeg en masse valmuefrø fra indsamlede kapsler ud i min have på et begrænset areal. Stor er min skuffelse nu sommer 2008, for jeg har ikke set skyggen af valmuer. Hvad kan være gået galt?
En valmue-fan
Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2008 kl. 14.27
Det har jeg også prøvet, og intet kom op. jeg tog frø fra flotte vilde valmuer og såede dem i min have+ i et par urtepotter og intet skete, naturplanter har åbenbart sine egne regler.
Hvad vi gør forkert er et åbent spørgsmål.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Lennart, 25. september 2009 kl. 12.09
Dyrkning af valmuer er spændende, fordyrkning kan ske i små jordpotter og så skånsomt plantes ud.
Det ville ikke være passende at fortælle om hvordan man høster de mere sjældne arter, men kan jo som sagt få disse i mange frøfirmaer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.