Skrevet af: I. Thomsen, 11. august 2004 kl. 18.31
Er det rigtigt, at når roserne er afblomstrede, så skal man kun nippe den visne del af. Jeg har altid troet, at man skulle klippe ned til et blad med 5, der vender udad. Grunden til at man kun skal nippe roserne, er den at man fjerner de anlæg, der giver nye roser tl næste år?
Skrevet af: J. H., 12. august 2004 kl. 6.46
I perioden med masser af regn, der bl.a. resulterede i at roserne lagde sig ned, tog jeg rosensaksen og klippede alle roserne ned til en passende størrelse.
Idag blomstre den flot påny, for anden gang iår.
Jeg vil vove og påstå, at min nedklipning ikke var særlig struktureret, men mere hvad mit øje kunne holde ud at se på.
Og det har roserne bestemt ikke taget skade af.
Gjorde forresten det samme sidste år efter første afblomstring, men lod dog begge gange nogle nye knopper blive siddende.
Såhhh... klip du bare :-)
Skrevet af: Karin, 13. august 2004 kl. 11.54
Jeg har altid klippet ned til nærmeste blad uanset hvilken vej det vendte og hvor mange blade det havde og det er aldrig gået ud over næste års blomstring.
MVH
Karin
Skrevet af: Helle-Sofie, 14. august 2004 kl. 17.18
Det er afhænging af hvilken slags rose man har. Er den remonterende skal man klippe de visne/afblomstrede roser af, så den ikke bruger energien til at sætte hyben.
Helle-Sofie
Skrevet af: Birthe Mikkelsen, 23. marts 2006 kl. 21.55
Hvordan er det nu lige med hensyn til Roser Træflis og Gødning?
Mener at huske :
1 eller 2 spsk? kunstgødning under træflisen ved hver rose?
3 gange (april, juni og august)?
Skrevet af: Harry Saabye, 5. april 2006 kl. 23.49
Når rosen er visnet så går du ned af stilken og ved det sideskud hvor knoppen vender den vej du gerne vil have rosen til at vokse henad der klipper du skrot oven over knoppenså skal det nok gå, men du må ikke begynde før du er helt sikker på at der ikke kommer mere frost.
Skrevet af: Nancy R, 24. juni 2006 kl. 18.12
Hjælp. min flotte slyngrose har fået mel dug, hvad gør jeg? M:V:H Nancy
Skrevet af: Winnie, 25. juni 2006 kl. 23.40
Hej Nancy
Prøv at skrive meldug i søgefeltet øverst på denne side, så får du en masse links frem. Også nogle der omhandler meldug på roser.
Skrevet af: Helle-Sofie, 27. juni 2006 kl. 19.48
Meldug på roser skyldes, at de i foråret ikke fik nok vand. Så der er synderen...
Men hvad man gør når skaden er sket, det ved jeg ikke. Jeg lader det bare være og så husker jeg at vande næste år. Men det skader nok ikke at fjerne bladene, måske virker det så det ikke forværres...?
Men når årsagen er mangel på vand i en tidliger periode, er der jo ikke så meget at gøre ved det...
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Frank Svenningsen, 27. juni 2006 kl. 20.27
Mine roser har hvidlige blad som også har krøllede kanter. Hvad kan det være og hvordan behandles dette symptom.
Skrevet af: Helle-Sofie, 28. juni 2006 kl. 23.48
Det lyder som meldug!
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Inge Juhler-Olsen, 6. august 2006 kl. 11.09
På mine roser sidder små grønne larver som spiser alle bladene så kun stilkene står tilbage. Hvordan bekæmper jeg dem? Er de skadelige?
Skrevet af: Helle-Sofie, 7. august 2006 kl. 10.07
De er kun skadelige for de blade de sidder på...he he. Men de vil selvfølgelig spise til de er store nok.
Hvis du vil af med dem skal du bare tage de blade der er befængt med larverne.
Skrevet af: Bente Hansen, 15. september 2007 kl. 15.47
Min mand og jeg er uenige om hvor mange blade der skal være på en ægte rosengren.
Min mand mener 7, jeg mener 5.
Hvem har ret? Samtidig vil jeg gerne spørge hvorfor mine roser får blade, der bliver sort og gulplettede. hvad mangler de? Jorden er ikke god selv om vi har fyldt mange gode ting i den.
Skrevet af: T.Rasmussen, 16. september 2007 kl. 10.18
Til Bente.
En ædel rose har 5 blade, vildskud har 7 blade! Så du har ret.
De gullige og sorte pletter på rosenbladene er rust og nok også stråleplet.
Disse sygdomme kommer især på grund af fugtigt og køligt vejr, som vi jo har haft meget af i år.
Fjern, om muligt, alle de sygdomsramte blade, også dem på jorden, og undgå ved vanding at ramme bladene, vand nedefra.
Forebyggelse / behandling af disse rosensygdomme kan være, at sprøjte roserne med skummetmælk i det tidlige forår og evt. sprøjte igen i juli / august med morgenfruevand ell. brændenælde.
Som sagt har roserne i år haft et meget fugtigt og regnfuldt år, derfor er mange roser desværre hårdt angrebne, både af rosenrust og af stråleplet.
hilsen
John.
Skrevet af: Boi Jensen, 16. september 2007 kl. 15.16
Hej Bente, Bentes mand og John
Ingen af Jer har ret, for ægte rosenblade kan sagtens være både med 5 eller 7 blade for en sikkerheds skyld var jeg lige ude at kontrollere både mine klatreroser og mine engelske Heritage og der er blade med såvel 5 som 7 blade og jeg har ingen vildskud.
Kender også godt historien om at nogle tror man kan se forskel, men sådan er det bare ikke i praksis og i planteskolen hvor det er særdeles vigtigt at fjerne vildskuddene er vi specielt opmærksomme på, hvordan grundstammernes blade og grene ser ud og de fjernes alle sammen, derimod er ædelskuddene meget forskellige og det lærer vi så at leve med, men tælle blade på hver stilk det gør vi aldrig for at finde ud af om det er ægte eller grundstamme skud.
www.podemesteren.dk
Skrevet af: T.Rasmussen, 16. september 2007 kl. 21.00
Hej Boi Jensen.
5 eller 7 blade?
På alle mine roser er der 5 blade!
Det gælder både mine engelske roser, og mine Peace roser. Men nu har jeg også været ude i haven og talt -
og sørme min rosa ''Ghislaine de Féligonde'' har 7 blade. Men hvad er så "ægte" rosenblade? som jeg ser det har mine gamle roser 7 blade, mine gamle buskroser også 7 blade, og alle mine andre mere "moderne" roser kun 5 blade. Vil det så sige, at de nye roser-ædle roser har 5 blade? og de vilde og de botaniske roser har 7 blade?
Tja nu er jeg da selv kommet lidt i tvivl herom.
Så Bente Hansen: Måske har du ikke vundet vædemålet med din mand endnu?
Er der andre, der kan løse / fortælle fakta herm?
hilsen John.
Skrevet af: Boi Jensen, 17. september 2007 kl. 14.05
Hej John godt at du også fik checket men som jeg skrev har både min slyngrose og engelske Heritage blade med 5 og 7 enkeltblade på stilken.
Jeg tror simpelthen det har noget at gøre med hvor meget vand og gødning, de får i den periode, bladet gror frem. Har før hørt denne diskussion og vi, der laver planter tænker ikke så meget på det, for vi finder andre metoder at se forskel på ægte og vildskud.
Skrevet af: T.Rasmussen, 17. september 2007 kl. 14.58
Hej Boi Jensen.
I Politikens bog om gamle roser af Hugo Lykke står der på side 150, under vildskud:
Citat: I bøger og artikler har man gang på gang læst, at et vildskud kendes på, at det har 7 grønne småblade i modsætning til den ædle roses 5 småblade. Det har også i mange år været en ret brugbar regel, når det drejede sig om de storblomstrede roser og buketroser. Men visse typer af de nye roser har flere småblade. Og mange af de gamle roser kan have blade med 7, 9 eller endnu flere småblade, som så absolut er ægte, citat slut.
Ok der er altså ingen helt fast regel om antallet af blade på roserne.
Og til Bente: så har i jo nok ret begge to.
hilsen fra John.
Skrevet af: Anne Klindt, 20. marts 2008 kl. 14.42
Hvordan beskærer man rosenbuske, som allerede er vokset alt for høje? Hvis jeg skulle beskære dem ned i den ønskede højde, så er der jo slet ingen knopper dér, så det kan man vel ikke...eller hvad?
Skrevet af: Helle-Sofie, 20. marts 2008 kl. 17.55
Du kan sagtens beskærer dem til den ønskede højde, eller lidt lavere.
De vil begynde at spirer fra "øjnene". Beskær en smule skrådt 1cm over et "øje", men skrådt væk fra "øjet". Det er helt fint hvis der er 3 "øjne" under beskæringsstedet.
Øjnene er ikke knopper, men en lille antast til knop.
Ellers er der en tommelfingerregel der sige ca 1/3
af højden skæres af. Men man kan ikke beskære for meget. Sådan da...
MEN du må altså ikke beskære dem før nattefrosen er helt væk. Så selv om det er svært at holde sig tilbage, bliver du nød til at holde dig i skindet...GG
Helle-Sofie
Skrevet af: Berit, 22. april 2008 kl. 12.14
Hvordan bliver en rosenbusk høj og tæt?
Har plantet 3 rosa alba maxima i trekant med indbyrdes afstand på knap 1,5 m. Skal jeg bare lade dem vokse løs, eller skal de beskæres, mens de vokser sig høje?
Vh. Berit.
Skrevet af: Nina Udby Granlie, 29. august 2008 kl. 12.22
Sker der noget ved at klippe klatreroser ned i august?
Vi har netop købt et hus med en overdækket terasse, der er fuldstændig overgroet af roser, der hænger ned alle vegne. Vi har lyst til at klippe dem ned, så de kan skyde nedefra næste gang i stedet for kun at have blade og blomster i toppen.
vVh Nina
Skrevet af: Søren S Duun, 30. august 2008 kl. 11.29
Hej Nina
Både ja og nej. Det kommer an på hvor meget du skær af dem. Hvis der er tale om klatreroser så ville jeg nok hellere tynde ud i de kraftige skud og bevare de 2 til 3 årige skud.
Det kan du godt gøre nu. Men en egenligt nedskæring af det hele vil, hvis vi får en kold vinter give frostskader. Så en oprydning af haven bør hellere udsættes i engang i foråret. Så er du på den sikre side. Det er et fryd med mange roser, men det er bestemt ikke fryd, hvis de skulle gå til på en vinter. Min erfaring med roser er at man ikke skal kappe dem for lang ned, men mindre at de passes optimalt med vand og gødning. Men det er sjældent at det sker. Men hellere tage ca 30% af årsvæksten af i foråret (april/maj). For nogle sorter kan det godt betyde at blomsterne bliver en smule mindre, fordi at du får mere vækst (f.eks. Astrid Lindgren) men til gengæld for man så lidt flere og en rose, som fylder.
Skrevet af: Karin B.H., 17. september 2008 kl. 12.55
Jeg har læst jeres indlæg om 5 og 7 blade med stor interesse, for jeg er meget forvirret og har svært ved at identificere vildskud på mine roser!
Kommer vildskuddet altid fra roden/podestedet?
Eller kan der komme vildskud højere oppe på stammen?
Har vildskud lysere blade end resten af planten?
Har vildskud flere torne end øvrige grene eller ingen torne?
mvh
forvirret...:)
Skrevet af: Søren S Duun, 17. september 2008 kl. 22.55
Hej Karin
Kommer vildskuddet altid fra roden/podestedet?
vildskud kommer altid fra roden/ under podestedet. Men den podet sort kan også have 7 blade som normal kendetegner en vildroser. Derfor et det vigtig lige at bemærke om den sort man planter har dette. Eller fjerner man måske "den blivende rose"
Eller kan der komme vildskud højere oppe på stammen?
Nej,men grundstammens rodhals kan godt være lang. Når roserne er podet bliver de bag efter både topkappet og rodskåret og herigennem blive skubbet lidt op. Det er derfor vigtig at plante sine roser så rodhalsen ligger 510 cm under jorden. For kommer der ikke lys til rodhalsen/vildstammen ungår man rod/vildskudene.
Har vildskud lysere blade end resten af planten?
Det kan de godt have, men det er ikke et sikkert kendetegn.
Har vildskud flere torne end øvrige grene eller ingen torne? Ja og nej, det afhænger af sorten. Nogle har mange og små, andre store og få.
Skrevet af: Karin B.H., 18. september 2008 kl. 15.42
Hej Søren,
Mange tak for dine svar.
Det er til stor hjælp, for jeg er lidt bange for at gøre noget forkert, fordi jeg er ny indenfor havearbejde.
Roserne er vildt spændende og smukke, synes jeg, og jeg regner med at lære mere om dem med tiden :)
Skrevet af: Helle-Sofie, 18. september 2008 kl. 17.56
Som Søren skriver kommer et vildskud fra roden underpodestedet. Men indimellem kommer der skud fra rosen der kommer fra podestedet.
Hvis der er plads kan man jo lade vidlskuddet vokse op og se om der kommer roser på. Gør der det, så har man en ny rosenbusk, så vent lige med at rive et hvilket som helst vildskud op.
Helle-Sofie
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2008 kl. 9.45
Hej karin
Hvis du kan få fat i noget hestemøg er det et rigtigt godt gødning til dine roser. Du kan lægge det ud i efteråret (eller December måned, for så er faren for"hestelugte" minimal) og så kultivere det ned til foråret, når du klipper/studser dine roser. Eh skovlfuld med top pr. rose er ikke for meget.
Hestegødning indeholder ikke særlig meget kvælstof men har en rimelig velafbalanceret gødningsmænde som passer til roser og så giver det en god og humusrig jord med tiden.
Skrevet af: Karin B.H., 20. september 2008 kl. 11.12
Tak for svar,
jeg har i juni fået en dejlig have, hvor det viser sig, der er en del spændende roser, som ikke er blevet vedligeholdt i en del år. Jeg kender endnu ikke de forskellige roser og slet ikke navne og sorter, og derfor tøver jeg meget med at klippe for meget bort. Der er vist en del vildskud, som har fået lov at vokse sig store, men det kan være meget svært at identificere dem... og jeg har på fornemmelsen at nogen af dem er "opstammede" roser og andre er slyng- og klatreroser, som jeg har læst mig til ikke skal beskæres så hårdt som busk-roser.
Jeg har desuden læst, at vildskud sagtens kan få blomster...?
Og ja, hestegødning har jeg også hørt skulle være godt jeg må finde en rideskole...:)
mvh
Karin
Skrevet af: Helle-Sofie, 21. september 2008 kl. 18.35
Ja vildskud kan godt få blomster, de kommer fra den oprindelige vildrose, som rosen er podet på. Oftes er det den slags, som også bliver meget høje og har en enkelt rose med 46 blade. De ser fine ud imellem høje træer, efterhånden vil de fylde hele kronen og blomstre overdådigt i foråret.
Det jeg mente med at vente og se var, at rosen, kan sætte skud fra den podede del. Og derfor give en nye rosenbuske, som kan flyttes efter den har etableret sin egen rod. Jeg har oplevet det med en Jach quartier (undskyld, det er vist stavet forkert, kan ikke lige huske hvordan det staves)
Helle-Sofie
Skrevet af: Bente, 31. august 2009 kl. 9.01
Har denne sæson haft stor glæde af at plante "japanske roser" i mine krukker. Er deten et-årig plante eller skal den plantes ud i haven?
Skrevet af: L. Ditlev, 26. juli 2011 kl. 11.12
Kan man godt beskære de visne blomsterknopper af på sine roser? Er der en bestemt teknik. Jeg synes det ser grimt ud, nu da de begynder at visne. Jeg ved at på fx. rhododendron skal man passe meget på med hvor meget man klipper af, da det er næste års blomster man ellers fjerner. Kan det samme ske med roser? Vil det give en længere blomstringstid, hvis man klipper de visne blomster af?
Skrevet af: Helle *, 27. juli 2011 kl. 10.59
Ja klip de afblomstrede og visne roser og knopper af, især hvis det er en remonterende rose. Dvs en rose der blomstre flere gange. Ellers vil den bruge energien til at lave hyben, og så kommer der ikke roser igen.
En rose der blomstre hele sæsonen, skal også have klippet visne roser af, men det er mere for syns skyld. En rose som kun blomstre en gang i sæsonen, ser bedst ud med sine hyben, så dem klipper jeg ikke.
Helle-Sofie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.