Forum

Friske Valnødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mimi Kjær, 10. august 2004 kl. 21.31

Da jeg desværre ikke er den heldige ejer af et stort og flot valnøddetræ, har jeg i flere år forsøgt at få fat i friske valnødder,-uden held. Derfor ville jeg høre om der var nogen herinde, der havde kendskab til et sted hvor man kunne købe disse dejlige nødder eller evt kunne komme og samle op mod betaling?

På forhånd tak!

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 11. august 2004 kl. 0.10

Hej Mimi.

Du har glemt at skrive hvor i landet du bor. Vi har et kæmpe valnøddetræ, men vi bor på Lolland og det nytter jo nok ikke meget hvis du befinder dig i Nordjylland!

MVH
Karin Petersen

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mimi Kjær, 12. august 2004 kl. 9.51

Hej Karin.

Tak for dit svar. Nu bor jeg så i Kbh, men er ikke bleg for en lille efterårstur til Lolland, hvis der er friske valnødder i sigte, så hvis det er ok med dig vil jeg meget gerne følge op på sagen når vi nærmer os ''nedfaldningstiden''? Måske kunne jeg oven i købet få dig til at give lyd når det er ved at være tid?

Mange venlige hilsener,
Mimi

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 13. august 2004 kl. 11.43

Hej Mimi.

Skal vi så ikke bare aftale at jeg skriver et lille indlæg til dig her, når tiden er ved at nærme sig. Så kan vi aftale nærmere der.

Vi kører for resten også jævnligt til Kbh og kunne måske få det til at passe med at vi tager en tur derind omkring det tidspunkt hvor nødderne er faldet ned.

MVH
Karin

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mimi Kjær, 21. august 2004 kl. 11.57

Hej Karin.

Tusind tak! Det lyder super.

Vi snakkes ved når vi nærmer os tiden.

MVH

Mimi

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 30. august 2004 kl. 20.15

Hej Karin og Mimi.

Hvis I af og til nyder et glas portvin, burde I prøve denne opskrift på valnøddevin.

Læg 20–25 flækkede, grønne valnødder i en flaske sprit med en vanilléstang. Lad det trække i 30 dage og bland med 5 flasker rødvin og 750 g. sukker. Hæld valnøddevinen på flasker og gem den bagerst i skabet til næste efterår, så har I den mest fantastiske dessertvin! Det er lige på det sidste, men I kan stadig nå det. Nødderne skal plukkes imens de stadig kan flækkes med en stor kokkekniv.

Mvh Karsten

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Spring, 1. september 2004 kl. 9.15

Hej Karin.

Jeg har en lækker opskrift på Flamsk Blommemos hvor man skal bruge den beskedne sum af 3 friske valnødder! Jeg er i samme situation som Mimi – der er ingen der har valnøddetræer! Kan jeg koble mig på jeres aftale? Jeg bor også i Københavnsområdet.

På forhånd tak – og hvis du vil have opskriften på blommemosen (sukkerfri), kan jeg sagtens sende den til dig.

Mvh.,
Vibeke.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 1. september 2004 kl. 10.18

Hej Vibeke.

Vi kan sikkert sagtens finde ud af noget – dog går jeg i øjeblikket og er noget spændt på hvad træet mon giver af udbytte i år. Måske er det den dårlige sommer eller hvad ved jeg, men umiddelbart ser det ikke ud som om der er særligt mange nødder på.

Men du kan bare følge med på denne her tråd, hvor jeg vil skrive så snart de første nødder begynder at falde af.

MVH
Karin Petersen

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Spring, 1. september 2004 kl. 10.20

Hej karin.

1000 tak – jeg holder øje...

Mvh.,
Vibeke.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 13. oktober 2004 kl. 12.10

Hej igen Vibeke og Mimi.

Valnødderne er nu begyndt at falde af træet og desværre ser mine første formodninger ud til at holde stik. Der er kun faldet ca 20 nødder (mod normalt flere hundrede) indtil nu og de er små og ubrugelige...øv øv...så det ser ud til at i må på jagt efter andre med bedre høst i år.

MVH
Karin Petersen

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 13. oktober 2004 kl. 13.06

Hej igen Vibeke og Mimi.

Valnødderne er nu begyndt at falde af træet og desværre ser mine første formodninger ud til at holde stik. Der er kun faldet ca 20 nødder (mod normalt flere hundrede) indtil nu og de er små og ubrugelige...øv øv...så det ser ud til at i må på jagt efter andre med bedre høst i år.

MVH
Karin Petersen

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 13. oktober 2004 kl. 13.29

Hov – det var da forkert. Der skulle naturligvis ikke have været 2 ens indlæg.

Jeg ville bare give et link hvor man kan se forskellen på træet i år og så for 2 år siden – taget på samme tidspunkt.

home9.inet.tele.dk/ouzo/prove2.htm

MVH
Karin Petersen

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Clausen, 4. oktober 2008 kl. 13.25

Hej jeg er også den heldige ejer af et gammelt og meget givtigt valnøddetræ. Jeg har netop været ude at samle, men kan ikke finde nogen opskrifter på hvordan man behandler disse nødder. Jeg har hørt noget om at de skal konserveres og tørres, men er i tvivl om hvordan man gør. Kan nogen hjælpe?

Med venlig hilsen
Vivi Clausen

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. oktober 2008 kl. 20.02

Til Vivi...oppe i søgefeltet her på siden skriver du
: sådan gemmer du dine valnødder...

Så får du en lang historie om emnet.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2008 kl. 8.59

Der er mange måder at behandle valnødder på, og her er min som er uden kemiske stoffer:
Jeg kommer nødderne i et kar med vand og efter ca 15–20 min. tager jeg en god stiv børste og skurrer nødderne godt, tørrer dem let i et gammelt viskestykke, lægger dem på risten på bradepanden og giver dem 7 min ved 120 gr., tager brade panden ud og vender nødderne om og giver dem 7min på den anden side. Opbevar nødderne i luftige fletkurve ved stuetemperatur og nødderne kan holde sig i årevis.

Mvh. Svend Høst

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lindblad, 14. oktober 2009 kl. 9.24

Hej,
Vi bor i Skagen, og vi elsker begge to friske valnødder,
hvor kan vi få fat i dem, eller købe?,
vi kører gerne langt for det.

Med venlig hilsen
Annette Lindblad

Nyt svar til emnet »Friske Valnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Friske Valnødder

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider