Forum

Beskæring af ribs, solbær, hinbær og stikkelsbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Larsen, 19. august 2002 kl. 21.04

Vi har købt et dejligt hus her i foråret med 15 sammenblandede ribs, solbær, hindbær -og stikkelsbærbuske. Men da jeg er ny i faget, at beskære frugtbuske, søger jeg hjælp af alle der har kendskab til dette. Vi har også blandet jorden med muld, og lagt ca. 15 cm. flis. Er det tilstrækkelig næring til buskene? På forhånd tak

Med venlig hilsen

Heidi

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 22. august 2002 kl. 17.49

Kære Heidi

Hvis der er tale om gamle frugtbuske, kan du fjerne de ældste (mørkeste og tykkeste) grene ved basis (jordoverfladén)så der er ca 8 yngre grene tilbage. Herved fås dels større bær, dels sundere buske, idet bladene tørrer hurtigere efter nedbør og svampesygdomme har vanskeligere ved at inficere bladene. For ribesarter gælder, at de bærer mest på 2- og 3-årige grene.

Buskene beskæres efter høst, og der kan gødes med udtræk af brændenælde, med urin i fortynding 1:10 eller anden gødning. Dette skal også ske efter høst. Det er en god idé med med jorddækket, – hækafklip o.l kan også anvendes.

Ellers er du velkommen til at spørge under rubrikken "spørg eksperterne".

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Larsen, 22. august 2002 kl. 20.53

Kære Henrik
Tusind tak for hjælpen...

Jeg vil straks gå i gang med beskæringen.

Med venlig hilsen

Heidi Larsen

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Bing, 6. april 2003 kl. 17.42

Hej, jeg har også nogle hindbær i haven du skriver at de skal beskæres efter høst skal man så ikke vente med at beskære? jeg er i usikker på om hvor meget man beskære glæder det også de grene der står med små knobber på?For så er alt skåret ned til jorden.

Hilsen Pernille

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Pedersen, 28. september 2009 kl. 21.11

Jeg købte/overtog i juni måned i år en dejlig kolonihave – bl.a. med hindbærbuske.

I disse dage, her slut i sept. har jeg formentlig plukket nogle af de sidste bær i år. Altså en sen sort, som jeg ikke kender navnet på.

Spørgsmålet er nu: Hvornår og hvordan beskærer man hindbærbuskene? Hvad skal skæres ned? Og hvor langt ned? Er der forsekl på nye og flerårige planters beskæring. På forhånd mange tak!

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2009 kl. 10.58

Hej Poul

Min erfaring siger mig, at hindbær som regel visner efter at de har båret frugt. Derfor kan man klippe dem i efteråret eller foråret. Er man i tvivl kan man vente til at de nye skud er sprunget ud og så kan man tydelig se forskel på det nye og gamle.

I nogle bøger hævdes det at nogle sorter skal klippes hel ned og så skyde op fra nyt af. Denne metode vil jeg ikke selv benytte mig af, da planten skal bruge meget energi til at sætte nye skud og at det vil påvirke høst mægden. Det er som regel de efterårsbærende sorter.

Det er klart, at hvis de alle bær frugt skal de væk men de skud, som har båret vil visne i løbet af vinteren. Men ellers gælder det at have så mange skud at høste på som muligt. Er skudene meget lange kan man tage lidt af toppen på dem.

Hvis der bor en biavler i nærheden er man heldig, for hindbær skal som regel bestøves at bier for at blive store og flotte. Jeg sår som regel noget Honning urt, Bi blomme eller Hjulkrone i nærheden for at tiltrække så mange bestøver til min have som mulig. Humlebier kan også bruges men er ikke så flittige som honning bier...

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 14. august 2014 kl. 22.52

Undertegnede har en meget stor solstik = krydsning mellem solbær og stikkelsbær. Tilsyneladende bærer den bedst i de yderste grene. Men den er meget stor, og jeg vil gerne flytte den. Hvad gør jeg for at den stadig bærer og ikke lider overlast.
- Den er ca. 5 år gammel og meget lidt beskåret indtil nu.

mvh Jan Damskier

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2014 kl. 23.19

Hvis du orker at grave den op, skal kronen klippes halvt ned - NU, så rødderne kan nå at etablere sig det nye sted inden vinteren. Ved opgravningen vil der altid blive ødelagt en del rødder, derfor mindsker man toppen.
Solstik er meget let at stikling formere. Klip nogle grene på ca. 20 cm. af busken, fjern alle blade undtagen det mindste i toppen og sæt dem i alm. fugtig jord i en urtepotte med en klar plastpose over, og så i skygge. Klip et lille hjørne af posen så jorden ikke rådner. Solstik giver noget pragtfuldt syltetøj.

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 15. august 2014 kl. 8.40

Jeg tror ganske enkelt ikke det er mulig at tage livet af en solstik busk :o)
Og hvis du ikke har beskåret den i 5 år tænker jeg at den må være helt enorm.
Jeg har også solstik i haven, to buske, og for nogle år siden blev de skåret fuldstændig ned, med det formål at fjerne dem, da de virkede syge og ikke gav ordentlige bær længere.

Af uransagelige årsager nåede vi så aldrig til at grave dem op og nu står de igen kæmpe store (og bærer igen gode bær). Jeg har netop beskåret dem meget kraftigt, som jeg har gjort alle de år jeg har haft dem. Det er praktisk at tage beskæringen sammen med bærplukningen, så kan man sidde i ro og mag og plukke bær af de afskårne grene.

Så jeg ville skære den kraftigt ned og så flytte den, men sørg for at vande rigeligt det nye sted.

I øvrigt giver bærrene også en fantastisk saft :o)

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 15. august 2014 kl. 11.42

til Mogens E og Trine Petersen

Tak for gode og konstruktive svar. mvh Jan Damskier

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 22. august 2015 kl. 21.29

kære meddyrkere af bærbuske

Jeg har måttet ofre en gammel stikkelsbærbusk, da den opgav at bære. Camilla Plum siger, at man ikke må gødske en sådan busk. det gjorde jeg - dog uden resultat.

hvilken sort kan I anbefale - jeg vil nemlig købe en ny (rød) - men hvilken og hvor er bedst i Storkøbenhavn?

mvh Jan Damskier

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. august 2015 kl. 22.22

Hej Jan
Det er jo et spørgsmål om hvilke egenskaber du prioriterer. Skal den give søde bær til at spise fra busken eller er du ude efter et madlavningsbær? Er det vigtigt for dig med sygdomsresistens eller løber du gerne en risiko for smagens skyld?

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 23. august 2015 kl. 7.42

Hvis du har plads til 2 stk, så prøv de 2 der mest produceres i dag til plantehandlerne. Den næsten tornløse 'Captivator' og den meget tornede ’Rød Hinnomaki'. De er lidt forskellige i smagen hvor 'Captivator' er den sødeste...også skallen kan spises. Rød Hinnomaki giver modne bær lidt tidligere men egner sig måske mere til syltning...
Sorten 'Larrel' er også til at få fat i, men jeg synes at 'Captivator' slår den med længder...
Disse sorter er hårdføre.

-iøvrigt er der god info her på siden om stikkelsbær:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/baer_druer_og_figen/857.html

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. august 2015 kl. 16.46

Hvis man ikke er tilfreds med udvalget i de danske planteskoler kan jeg anbefale at få planter hjem fra UK. Der er et par planteskoler derovre som tilbyder over 50 forskellige sorter.

Man skal dog være klar over at mange af sorterne er tiltrukket før år 1900 og dermed uden nævneværdig resistens mod amerikansk stikkelsbærmeldug "stikkelsbærdræber".

Forsendelsen sker om vinteren som barrodsplanter.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 24. august 2015 kl. 12.58

kære Claus Madsen og Kristian Olsen

Tak for gode svar.

mvh Jan Damskier

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. august 2015 kl. 13.39

Hej Jan
Det var så lidt. Jeg kan godt komme med mere input, men så bliver du nødt til at sige lidt mere om hvad du er ude efter som jeg skrev i indlæg 11.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 24. august 2015 kl. 14.17

Jeg er mest interesseret i stikkelsbær som hovedingrediens i syltetøj (eller i snaps) og busken skal helst være resistent over for den svampesygdom som alle skriver om. Jeg forstår at invicta er den bedste; til gengæld smager den ikke af noget. Så jeg tager gerne imod flere gode råd.

mvh Jan Damskier

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. august 2015 kl. 14.30

Så synes jeg du skal gå efter "Hinnonmäki rød" (forskellige stavevarianter kan forekomme).

Den har masser smag herunder den specielle stikkelsbæraroma. Syrligheden som især sidder i skindet gør den dog mindre egnet til at spise direkte fra busken. Ihvertfald ikke før den er så moden at skindet næsten bliver sort.

Udbyttet er højere end Invicta og sydomsresistensen er ikke nævneværdigt ringere.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. august 2015 kl. 18.05

Rød Hinnomaki har rigtig meget smag og jeg tager den som en lækkerbisken direkte fra planten, når den, som Claus nævner, er næsten sort.

Smag og behag er jo meget individuelt :)

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. august 2015 kl. 22.45

Jeg spiser skam også Hinnonmäki rød med fornøjelse. Er hovedformålet imidlertid at spise bær direkte fra planten synes jeg der er bedre kandidater at anbefale. Medmindre selvfølgelig man foretrækker det sur-søde.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 31. august 2015 kl. 14.57

Er der noget der har et bud på hvornår man gødsker sine bærbuske. Er det altid efterår/vinter? og skal dyregødning ligge et halvt år inden man bruger det? I så fald bliver det jo forår inden man kan bruge den, og hvad så?

mvh Jan Damskier

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. august 2015 kl. 16.44

Gødsknings tidspunktet afhænger jo af, hvad du gødsker med.
Gødskningen foretages bedst, når der skal udvikles blade, og igen, når der skal dannes frugt. Du skal passe på ikke at give for meget kvælstof. For meget kvælstof giver bladvækst (planten ser sund og stærk ud), men begrænser frugtsætningen.
Bruger du halvomsat kompost, kan du lægge det ud nu, så det kan omsættes, inden det skal bruges. Organisk gødning er langtidsvirkende (omsættes over lang tid).
Om du har frisk dyregødning liggende i en stak, eller om du lægger det ud på jorden, gør nok ikke megen forskel. Den friske dyregødning vil kompostere i løbet af vinteren, uanset, hvor under åben himmel den ligger.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2015 kl. 19.39

Hvis du lægger møg (eller delvist omsat kompost) ud under buskene nu eller i løbet af efteråret / tidlig vinter,vil du få en fantastisk god påvirkning af jorden og livet i den til stor gavn for buskenes trivsel. Prøv det og se det!

Som Lars er inde på, så gentag øvelsen, når planten er i god vækst - så er der også en god næringsforsyning under frugtsætning.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Jensen, 31. oktober 2015 kl. 23.42

Jeg har en ribsbusk, som efterhånden er blevet alt for høj -tæt på 2 m. Har aldrig rigtigt beskåret den og den bærer lidt frugt i forhold til størrelse. Kan jeg beskære den helt ned eller skal jeg beskære den, så busken for en mere normal højde??
Mvh Erik Jensen

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. oktober 2015 kl. 23.56

Ribs og andre ribes skal generelt beskæres ved at fjerne gamle stokke så lavt som muligt. Du kan kende de yngre stokke på tykkelsen og barkfarven. Dem skal du lade være.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. november 2015 kl. 11.11

Beskæring af ribs, solbær og stikkelsbær gør man ved at fjerne 1/3 af de ældste grene ved basis efter høst af bærrene. Hindbær klippes ned til basis, når grenene er helt afplukkede, nogle sorter giver frugt 2 x årligt. Hilsen Henry G.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. november 2015 kl. 14.29

Mht. almindelige hindbær, er det kun de grene, der har båret, der skæres ned.
De, der ikke har båret, bevares, for de skal give frugt til næste år.

Nyt svar til emnet »Beskæring af ribs, solbær, hinbær og stikkelsbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af ribs, solbær, hinbær og stikkelsbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider