Skrevet af: Marianne Hollner, 22. juni 2004 kl. 15.37
Jeg er netop blevet haveejer og vil naturligvis gerne have så meget som muligt ud af jorden allerede i år. Er det for sent at så ærter?
Skrevet af: Anne, 22. juni 2004 kl. 22.15
Hej Marianne,
Det tager ca. 90–120 dage fra du sår, til ærterne kan plukkes. Det vil sige du kan lige nå det, men så skal det da vist også være i morgen ;oD
Mvh Anne
Skrevet af: Martin Larsen, 22. juni 2004 kl. 23.55
Jeg såede ærter i forgårs. Jeg havde forspiret dem indendørs på en underkop mellem to stykker gennemfugtet køkkenrulle indtil spirerne lige netop brød frøet. På den måde kan man spare nogle dage.
Skrevet af: BN, 23. juni 2004 kl. 15.46
Jeg sår ærter (3 forskellige sorter) i morgen, efter at have sat dem i blød i dag. Det er mit andet hold, det første står og blomstrer fint nu. Jeg nyder at have to hold ærter, dat er en skøn grøntsag (slik ;-)), som ikke kan købes magen til. Fidusen ved at så andet hold sent er, ud over at strække sæsonen, at man oftest undgår orm i ærterne.
Skrevet af: Lisbeth Jørgensen, 1. april 2006 kl. 18.53
Hej
Hvordan undgår i at få orm i jeres ærter?
Sidste år havde vi masser af ærter,men de var næsten allesammen fyldt med orm.
Er det et spørgsmål om korrekt opbinding?
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Brian Krause, 2. april 2006 kl. 12.00
Orm i ærter er larver af en lille sommerfugl, der hedder ærtevikler. Ærteviklerne lægger æggene på undersiden af blade eller på bælgene. Når æggene udklækkes, søger larverne straks ind i bælgene. Jeg tror, ærtevikleren er ret ligeglad med om ærterne er bundet op eller ej.
Man så meget tidligt eller meget sent, så man undgår det tidspunkt, hvor ærteviklerne flyver, eller man kan bruge insektnet eller fleece.
Når larverne er fuldt udvoksede, gnaver de sig ud af bælgen og falder ned på jorden, hvor den forpupper sig. Derfor kan man også minimere problemet (næste år) hvis man kan få fjernet angrebne bælge, inden larverne forpupper sig. Det er også en god ide at have et fornuftigt sædskifte.
Her hos os har vi heldigvis ikke været særlig meget plaget af orm i ærterne, men jeg plejer også at så tidligt.
Skrevet af: Cecilie, 18. april 2006 kl. 10.44
Jeg har sået ærter i skolen og de er bare vokset hurtigt
Skrevet af: Sara, 11. juni 2007 kl. 0.50
I siger man skal så sine ærter tideligt og gerne starte indendørs. men hvad er tidligt?
Skrevet af: Tina, 11. juli 2007 kl. 23.36
Hej
Jeg ved ikke hvor tidligt man kan så, men jeg så engang noget der så ud til at være en rigtig god ide i fjernsynet, men jeg har nu ikke selv prøvet det.
I programmet foregik forspiringen i et drivhus, men kan vel også foregå indendørs.
Det blev anvendt en stump tagrende, der blev fyldt med jord og derefter tilsået med alm så afstand.
Senere kunne hele indholdet forsigtigt skubbes over i en rende i jorden ved udplantning.
Hilsen Tina
Skrevet af: Line, 7. juli 2008 kl. 17.35
Jeg har i dag købt, nok Danmarks bedste, ærter, i en gårdbutik.
Store søde og lækre og overhovedet ikke bitre.
Hvordan skal de "behandles" hvis jeg vil gøre dem til frø for mine egne ærteplanter til næste år? For det er vel for sent i år?
Skrevet af: Lise D, 11. juli 2008 kl. 22.01
Jeg såede mit første hold ærter allerede 15 marts! Forspiring indendørs – og plantede dem ud i køkkenhaven 5 april! Foriden havd ejeg haft dækket jorden ned med sort plastic 1 måned.
Tidligt tænker nogle nok. ja men jeg havde allerede lækre ærter midt maj som stadig blomster lystigt nog jeg plukker mange ærter dagligt. 2 hold er ved at være klar og jeg har netop sået 3 hold.
2 og 3 hold er sået direkte i køkkenhaven efter de har ligget i et glad vand i 24 timer inden de er kommet i jorden.
Næste år tror jeg dog jeg vælger at vente med at forspire 1 hold til starten af april. ærterne nåede at blive pænt store indendørs på de knap 3 uger de stod inde.
Jeg forspirede en søndag og allerede torsdag var de 1 cm oppe... men ærterne er nu gode ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ærter – sen såning?