Skrevet af: Lars, 6. juni 2004 kl. 15.20
Jeg ar et par chili planter som er ved at være blevet rimelig høje. De er vel omkring 20cm høje, og har ca 1214 rigtige blade ud fra hovedstammen. Der begynder nu også at komme nye blade ud fra de nye blades stammer, der hvor de går ud fra hovedstammen. skal disse klippes af? Jeg vil gerne have en kompakt plante.
I toppen, er der kommet 4 blade op, hvor der nedenunder er en 24 knopper. skal disse knibes af?
Hvornår er det hensigtsmæssigt at plante dem ud i haven?
Skrevet af: Jakob Bock, 6. juni 2004 kl. 15.28
Hej Lars
Du bør ikke fjerne sideskud på planten. Derimod er det for de fleste sorters vedkommende en god ide at fjerne den første håndfuld blomsterknopper, som planten laver.
De få gange jeg har plantet chiliplanter på friland, er de mere eller mindre gået i stå i væksten. I stedet dyrker jeg dem i potter.
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Jakob Bock, 6. juni 2004 kl. 15.33
Hej Lars
Du bør ikke fjerne sideskud på planten. Derimod er det for de fleste sorters vedkommende en god ide at fjerne den første håndfuld blomsterknopper, som planten laver.
De få gange jeg har plantet chiliplanter på friland, er de mere eller mindre gået i stå i væksten. I stedet dyrker jeg dem i potter.
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Helene Valbirk, 8. september 2004 kl. 11.33
Hej Jakob
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor skal man fjerne den første håndfuld blomster?
Mvh Helene
Skrevet af: Jakob Bock, 8. september 2004 kl. 11.44
Hej Helene
Hvis du ikke fjerne de første blomster risikerer du, at planten kun udvikler en håndfuld frugter, og først begynder at vokse og sætte nye blomster, når disse er første frugter er høstet. Det resulterer i en tidligere høst, men et lavere udbytte samlet set.
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Jakob Olsen, 19. september 2004 kl. 18.02
Er pynte chilli giftig?
Skrevet af: Jens, 22. oktober 2004 kl. 8.15
Til jakop
hvad er pynte chili?
jeg har på en ferie i Ungarien købt nogle ranker af tørret chili de hænger til pynt i køkkenet.
Men når vi laver en gryderet der godt må være lidt stærk, brækker vi en af disse tørede chili ned i retten
jpm
Skrevet af: Jeck Phoyoo, 5. oktober 2006 kl. 11.47
Hej
Kan man spise alle type chili der findes?
Mvh
Jeck
Skrevet af: Jes, 30. april 2009 kl. 22.29
Hej.
Hvor stor/ høj kan en jalapenos plante blive?
Har hørt noget om at jo støre potte de står i, jo større bliver planten...?
Vil gerne have en stor, og samtidig kompakt plante.
Er den flerårige?
Skal man først bestøve de første blomstre inden, man fjerner dem?
Mvh
Jes
Skrevet af: Kathrine, 1. maj 2009 kl. 13.57
Hej Jes
Jeg vil nøjes med at svare på det, jeg ved noget om, så må andre tage resten af dine spørgsmål :-)
Nej, du skal ikke bestøve inden de fjernes. Blomsterne eller knopperne skal jo bare ud, så der er ingen grund til det. De eneste blomster, der skal bestøves, er dem der skal frugter ud af.
Chili'er er som udgangspunkt flerårige og kan overvintres indenfor vel at mærke. Jo større og herunder stærkere planten er, jo nemmere er det. De kan dog blive en smule skravlede at se på.
:-) KSN
Skrevet af: Jes, 3. maj 2009 kl. 12.02
Hej Igen :)
Kan man beskære sin Chilli? Og Hvornår skal/ kan det gøres Hvis det er?
MVH
Jes
Skrevet af: Bente Laursen, 15. juni 2009 kl. 11.52
Hej. Hvad er årsagen når bladene på chili- og peberplanter drejer 180 gr., altså vender undersiden opad?
Venlig hilsen
Bente
Skrevet af: Helle B Jensen, 5. juli 2009 kl. 20.45
Jeg har en chiliplante i en krukke, den blomster helt vildt meget, og kommer i solen på altanen hver dag, men blomsterne og stilken falder af inden de bliver til frugter, er der nogen som kan svare mig på hvad jeg evt. gør forkert.
Venlig hilsen Helle
Skrevet af: Kathrine, 5. juli 2009 kl. 20.53
Hej Helle
Mon ikke problemet er, at de ikke bliver bestøvet. Du bor måske for højt til at der kommer flittige insekter forbi, så tricket er, at du leger insekt.
Tag en lille blød pensel og bestøv fra blomst til blomst. Husk den du startede med skal have to gange :-)
Skrevet af: Lisbeth, 20. juli 2009 kl. 21.49
Hej :)
Jeg har ikke prøvet at dyrke chili før, så jeg har forsøgt med nogle frø, og har fået 2 fine planter ud af det. De er efterhånden blevet kæmpe store, 1 meter høje, jeg har dem i en mellemstor potte i min vindueskarm.
Mit spørgsmål er, burde jeg have skåret den ned eller lignende inden den blev så høj? Og hvordan kan det være, at den er så stor og omfangsrig, men der er slet ingen blomster på?
På forhånd tak Lisbeth :)
Skrevet af: Jes, 23. juli 2009 kl. 13.09
Hej Lisbeth
Hvis du klipper i din chilli, bliver den meget mere rubust og meget tættere.
Jeg har selv prøvet, men klip den dog ikke helt med.
Der går 14 dage 3 uger så er den blevet mere mere kompakt. Det gjrode mine. Men jeg gav dem også noget gødning efter jeg havde klippet dem. God fornøjelse
Jes...
Skrevet af: Jes, 23. juli 2009 kl. 13.14
Hej Bente Laursen
Det har jeg også oplevet. at bladene drejer 180 grader... Mine stod uden for, men her for en lille uge tid siden, tog jeg dem ind. Og problemet løste sig selv på 24 timer. Det kan være det er det prpblemet er.
Skrevet af: Christine Bäckström, 7. oktober 2009 kl. 9.45
Jeg har fået mange chilier i år og når ikke at spise dem alle-
sammen. Hvilket er så bedst at fryse dem eller at tørre dem?
Christine
Skrevet af: J. H., 7. oktober 2009 kl. 13.16
Det er en smagsag. Om du f.eks.vil knuse dem til pulver eller bevare dem mest muligt "friske" ved frysning- Jeg fryser mine og snupper en enkelt eller 2, lige til at snitte/ anvende i maden. Frysning går ikke udover hverken smag eller styrke det gør tørring såmænd nok heller ikke, men de frosne bliver bedre og hurtigere integreret i retten uden f.eks at skulle bruge tid på at blødes op.
Skrevet af: Jens Juhl, 20. oktober 2009 kl. 11.10
Jeg dyrker en masse chili, langt flere end vi kan spise, så vi sylter dem også, kommer den i olie eller tørrer dem. Nogl kommer også i fryseren. Alle måder at opbevare dem på har sine fordele. Kommer man de friske frugter i olie, giver de smag til olien, og holder sig længe. Tørrede frugter kan man komme i en peberkværn og på den måde dosere dem i maden. Frosne snittes.
Vi har også mange tomater, så vi laver tomat/chili marmelade til ostemaden.En rabarber chilimarmelade er helt fantastisk. Læs om dette på www.slottet-i-smoermosen.com
Jeg dyrker en masse chili, langt flere end vi kan spise, så vi sylter dem også, kommer den i olie eller tørrer dem. Nogl kommer også i fryseren. Alle måder at opbevare dem på har sine fordele. Kommer man de friske frugter i olie, giver de smag til olien, og holder sig længe. Tørrede frugter kan man komme i en peberkværn og på den måde dosere dem i maden. Frosne snittes.
Vi har også mange tomater, så vi laver tomat/chili marmelade til ostemaden.En rabarber chilimarmelade er helt fantastisk. Læs om dette på www.slottet-i-smoermosen.com
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring/knibning af chiliplanter