Hvordan jordforbedrer jeg i foråret?

Hej havenyt,

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg kan jordforbedre mine ca. 25 højbede nu i foråret.

I efteråret tømte jeg dem for afgrøder og ukrudt og dækkede dem til med blade. Høns og vind har dog nærmest blotlagt dem nu.

Vi har to åbne kompostbeholdere med haveaffald og hønsemøg og en lukket beholder med grønt affald fra køkkenet. Begge typer blev etableret for et år siden. Vi har også fri adgang til frisk hestemøg.

I nogle bede er der allerede rabarber, jordbær, jordskokker og hvidløg. Andre ligger klar til frø og forspirede planter.

Det er især sidstnævnte, jeg gerne vil jordforbedre til – hvis jeg kan nå det, og hvis det er nødvendigt?

Kan I hjælpe?

Kan jeg bruge noget af det nederste kompost i bunkerne, og hvordan forbedrer jeg til hhv. frø (pastinakker, beder, radiser, blomster) og forspirede småplanter (bønner, kartofler, græskar, squash mm)? Eller bør jeg vente og blot give kompost i vækstsæsonen, når afgrøderne har fået fat?

Tusind tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Nanna Studinski, marts 2024

Svar

Kære Nanna,

I de bede, hvor du skal lægge kartofler og udplante forkultiverede afgrøder som græskar, squash og kål kan du sagtens lægge et lag uomsat/delvist omsat hestemøg og blot fjerne det lige der, hvor planten skal i jorden.

Afhængig af jordens beskaffenhed, og om afgrøderne året før har suget meget næring ud af jorden, kan der også kommes lidt omsat kompost i plantehullerne ved udplantning.

I de bede, hvor du skal så rodfrugter m.m. kan du vente med at give kompost, til planterne har fået godt fat i løbet af juni måned (når pastinakkerne er 10–15 cm høje). Rodfrugterne er ikke så næringskrævende og kan godt nøjes med noget halvt omsat kompost, som mere har funktion som jorddække til at holde på fugt og forhindre ukrudt.

Hvis jorden er meget udpint eller knoldet, kan det være svært for frøene at få jordkontakt, og så kan du også sprede lidt velomsat fint (siet) kompost i sårillen. Her er det bedst at bruge komposteret haveaffald med lav næringsværdi eller udtjent krukke-/drivhus jord.

Med venlig hilsen
Mia Stochholm
Redaktør på Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan jordforbedrer jeg i foråret?