Skrevet af: Kirsten Jagd Nielsen, 28. maj 2015 kl. 19.46
I alle de 44 år jeg har dyrket have har jeg undgået gift og kunstgødning, men jeg kan ikke kalde min have for giftfri.
For i år er der snegle igen igen i min lille pensionisthave og nu får den Smartbay (fra Bayer Garden), små blå partikler med ferrifosfat. Sneglene spiser det, føler sig mætte og gemmer sig -og dør.
I Århus Kommune er sneglemidlet tilladt, også der hvor man SKAL dyrke økologisk af hensyn til grundvandet.
Hvorfor vil I ikke tillade det i jeres kampagne for giftfri haver?
Jeg vil jo gerne støtte op om kampagnen
Med venlig hilsen
Kirsten Jagd Nielsen
PS. Jeg samler selvfølgelig også snegle ind og bruger "fangesteder", sætter trådnet på vækstbænke og omkring krukkerne, hvilket virker bedre end de halvdyre sneglehegn.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2015 kl. 20.42
Det må du også, hvis midlet er godkendt til økologisk brug:
www.giftfri-have.dk/hvordan/sproejtegifte-du-skal-droppe/
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2015 kl. 22.36
Det økologiske regelsæt tillader en række midler ("gifte") som man åbenbart kan bruge, men bør have lidt dårlig samvittighed over, som jeg forstår kampagnen.
Disse inkluderer:
Spinosad (mod insekter), Pyrethriner udvundet af Chrysanthemum cinerariaefolium (mod insekter), Svovl (mod svampesygdomme), Paraffinolie (mod insekter og mider), kaliumsalte af fedtsyrer (mod insekter), jern(III)fosfat (mod snegle).
Hertil en række mikroorganismer, hvis virkning i nogle tilfælde beror på toxiner mikroorganismerne producer:
Adoxophyes orana Granulovirus
- Ampelomyces quiscalis
- Aureobasidium pullulans DSM 14940
og DSM 14941
- Bacillus thuringiensis ssp. Israelensis
AM 65-52
- Bacillus thuringiensis ssp. Kurstaki
ABTS 351
- Beauveria bassiana ATCC 74040
- Beauveria bassiana (GHA)
(ATCC74250)
- Coniothyrium minitans CON/M/91-08
- Cydia pomonella Grandulosvirus
- Gliocladium catenulatum J1446
- Lecanicillium muscarium Ve6
- Metarhizium anisopliae var. anisopliae
F52
- Phlebiopsis gigantean 1835
- Pseudomonas chlororaphis MA 342
- Streptomyces K61
- Trichoderma atroviride IMI 206040
- Trichoderma harzianum Rifai
Skrevet af: Tine Horsum, 6. juni 2015 kl. 2.45
Min søster nævnte på en (meget dårlig forbindelse) noget kalk, der er effektivt, men dyrt.
Det er måske, det har jeg glemt. Men jeg melder tilbage. Noget specielt kalk fra små dyr- damn. Navnet er helt væk. Kiselkalk? Kan det være det? Kiselgur?
Mvh
tine- afventer min søsters prøve. Hun sender også nogen ølfælder, som hun mener er for dyre: 1 øl i hver.
Jeg var ved at foreslå- mælkekartoner med skruelåg, dem kan man jo hælde øl i, Men da min søster nu har købt nogen dyre...
Og jeg drikkker økomælk uden låg så....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Giftfri have