Forum

Hvad fejler disse tomatplanter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 18.21

jeg har nogle tomatplanter som fejler et eller andet.. se dem her:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1681-tomatplanter

planterne som er i store potter og som lige er blevet ompottet for et par uger siden ser fine og grønne ud..
dem som stadig er i små potter ser gule og lilla ud i bladene..
kan det bare være fordi de skal ompottes? er det bare fordi de mangler et bestemt nærringsstof? eller er de syge?

der er også nogle som blev plantet ud i haven og de så heller ikke så godt ud.. har dog ikke selv set dem da jeg ikke er hjemme men det er sådan min kæreste har beskrevet det..
hun har sendt mig disse billeder.. men har ingen billeder af dem som er plantet ud..

så teorien om at de bare trænger til at blive plantet ud ved jeg ikke om holder, for hvis dem som er blevet plantet ud er blevet værre siden de blev plantet ud så må det være noget andet..

dog er dem som er blevet plantet ud i drivhuset fine..

som i kan se på billederne er der en plante som er rådnet nede i bunden af stilken

det ligner også at der er en der har taget en bid af bladene på en af billederne

der er også nogle af planterne som har fået lidt mørke grøn eller lilla farve i bunden af stilken/stammen..

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jantina Pedersen, 6. juni 2014 kl. 22.21

De skal plantes i mere jord, de mangler bare mad/gødning, og måske har det været en smule for koldt udenfor. de får gule blade når de mangler gødning, altså mere plads.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2014 kl. 8.12

De får gule blade nederst, når de mangler plads omkring rødderne, så mere jord ville være godt.

Tomater trives ikke ordentligt i potter på under 10-15 liter, og høsten bliver derfor ikke ret stor.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2014 kl. 8.15

Det er en snegl, der har været forbi den med de spiste blade - og du kan prøve at tage den med den syge stængel og plante den dybt i en potte, så det dårlige stykke kommer under jorden. Måske sætter den nye rødder over det syge stykke - det er da et forsøg værd. Jeg ved ikke, hvad den fejler.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. juni 2014 kl. 8.23

det kan også være at når der kommer sol direkte på sorte potter så blir der alt for varmt om rødderne

Nyt svar til emnet »Hvad fejler disse tomatplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler disse tomatplanter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider