Skrevet af: Eigil Hansen, 6. juni 2013 kl. 23.19
Hej.
Jeg passer en have i en børnehave, der er kommet rigtig mange Gåsebiller, i går svirrede de rundt i solskin.
Er der nogen der kender en billig måde, at forebygge eller fjerne dem på, så de ikke lægger larver.
Og eller hvad gør man senere på året, når der er larver som fuglene endevender græsplænen for at få fat på.
Jeg glæder mig til at høre nogle gode råd.
Skrevet af: Niels V., 7. juni 2013 kl. 8.46
Der er ikke rigtig noget at gøre ved de sværmende gåsebiller, men når det nu er en børnehave, så er billerne rigtig sjove at fange med et sommerfuglenet - især hvis de kan veksles til noget lækkert;-) Så får de biller da ikke lagt æg.
Det siges at man kan bekæmpe larverne med nematoder, der vandes ud over hele arealet, men det er halvdyrt og jeg syntes ikke det har den store effekt.
Du kan sætte stærekasser op. Stærene er gode til at rense plænen for bl.a. gåsebillelarver - Men så er du jo tilbage til det med at fuglene endevender græsset...
Jeg har mest held med at holde græsset relativt langt - det er noget med at græs har lige så meget rod, som der er top og så skal der jo noget mere til før larverne skader græsset.
Desuden er billerne ikke så vilde med at lægge æg i langt græs - de foretrækker kort, tørt græs.
Skrevet af: Lone Brems, 7. juni 2013 kl. 9.26
Hej Eigil Hansen
Der er et par ting mere, du også kan overveje - men det er en proces, som tager nogen år.....
Skab flere skjulesteder for gåsebillen's "fjender" - Stærekasser er én mellem flere muligheder !
Tilfør jorden kompost (topdressing) nogle år i træk - og fjern ikke det afklippede græs (men det kan jo være, at det ikke er muligt at gøre sådan?)
Vand græsarealet hyppigt hver sommer i den periode, hvor gåsebillerne lægger første hold æg. (Hvis der ikke i børnehaven er regnvandsopsamling er det næppe en god strategi.....)
Jeg vil opfordre dig til at kigge Sten Porse's artikel "Gåsebiller" igennem (bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side) for at du kan vide mere om gåsebillens årsrytme og om de tiltag, der kan mindske mængden af biller.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Niels V., 7. juni 2013 kl. 10.00
Den med at vande grundigt er sådan set god nok.
Man skal dog ikke vande for at få gåsebillerne til at gå væk, men for at holde græsset i dog vækst, så skaderne bliver minimeret.
Gåsebillerne forsvinder godt nok mens man vander, men de er tilbage med det samme man lukker for vandet.
Som Lone er inde på, kan det godt gå hen og blive en dyr fornøjelse, hvis man skal bruge kommunevand til at vande græsplæne med.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gåsebiller.