Forum

Beskæring af japansk kirsebær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Thestrup, 7. juli 2006 kl. 8.46

Mon nogen kan fortælle mig, hvorvidt jeg skal beskære en japansk kirsebær (opretvoksende)? Stemmen er ca. 2 m høj (podet) og "kronen" består af 5–6 1 m lange grene. Hvad kan jeg gøre for at få disse grene mere kraftige og evt. forgrene sig til en tættere krone?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 7. juli 2006 kl. 11.39

I 4 år har jeg klippet i de grene der var for lange, dog efter afblomstring. Har efterhånden fået formet kronen til lidt mere rund. Jeg går hele tiden rundt om den og klipper løs i den form og størrelser jeg ønsker.

Den forgrener sig af sig selv når den netop bliver beskåret. Prøv at lægge mærke til om der er små sideskud på de lange grene og klip evt over skuddene.

Venlig hilsen
Jeanet

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Thestrup, 7. juli 2006 kl. 12.38

Hej Jeanet.

Tak for hjælpen. Det vil jeg forsøge mig med i den kommende weekend. Jeg drømmer nemlig også om en fint formet og ikke mindst tæt japansk kirsebær. De er jo så smukke i blomstringstiden.

Hilsen fra Susanne

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 20. juli 2006 kl. 3.26

Hej – kan samme metode bruges til en hængende japansk kirsebærtræ – paradisæbletræ og rødtjørn?

Hilsen Annalise

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Nielsen, 28. maj 2008 kl. 15.16

Hej
Vi har et stort japansk kirsebærtræ. Stamme ca. 20–25 cm Ø. Det har oprette grene. Kan man skære det meget tilbage og vil det i så fald skyde pænt igen,OG kan det tåle behandlingen?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 20. februar 2009 kl. 15.19

Hej
Kan nogle oplyse på hvilket tidspunkt af året det er bedst at beskære og hvordan et Japansk kirsebærtræ.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. februar 2009 kl. 8.06

Hej susanne

Juli og august er bedste tidspunkt. Så undgår du, at træet taber saft ("bløder") og at det sætter vanris (lodret voksende mængder af tynde grene).

Hvordan:
Skær (klip / sav afhængigt af grenens tykkelse) uønskede grene af ved "barkkraven" på den / de grene, du gerne vil have til at vokse videre. På den måde undgår du døde grenpartier (såkaldte hatteknager).

Tag dig god tid til at vurdere, hvordan kronens form ændrer sig undervejs i beskæringsprocessen.

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Andersson, 28. februar 2009 kl. 22.17

Kan man overhovedet beskære et japansk kirsebærtræ her i marts måned, eller vil vi ødelægge træet?

Mvh.

Connie Andersson

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. marts 2009 kl. 10.17

Hej Connie Andersson

Du kan godt beskære japansk kirsebær i marts – men det medfører efter al erfaring, at en mængde plantesaft går tabt – man siger at træet "bløder". Det behøver ikke at betyde, at træet dør – men det svækkes.

Så vent til august / september.

Med venlig hilsen fra
Lone

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liz A., 26. marts 2022 kl. 15.50

JAPANSK KIRSEBÆR

Hvordan bærer jeg mig ad med at opstamme min Fuji kirsebær 'Kojou-No-Mai' ?

Skal der bindes noget om stammen?

Jeg viser et billede af, hvordan det skal se ud:

static.planto.dk/plantorama/images/1010003282/products/8719075150467_01_kojou3_186pct.jpg?width=335&height=436&mode=crop&quality=70

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liz A., 26. marts 2022 kl. 15.50

JAPANSK KIRSEBÆR

Hvordan bærer jeg mig ad med at opstamme min Fuji kirsebær 'Kojou-No-Mai' ?

Skal der bindes noget om stammen?

Jeg viser et billede af, hvordan det skal se ud:

static.planto.dk/plantorama/images/1010003282/products/8719075150467_01_kojou3_186pct.jpg?width=335&height=436&mode=crop&quality=70

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2022 kl. 16.51

Jeg vil foreslå dig at gøre følgende :

Start med at klippe eventuelle syge grene væk helt nede ved jorden.

Dernæst klipper du de tyndeste grene væk, også helt nede ved jorden.

Nu kan du få øje på de grene, som skal fungere som stammer i dit nye træ. ...

Resten af grenene saves af ved jorden. ...
Tynd også lidt ud i kronen.

Vigtigt at vide : kirsebær bør beskæres i vækstperioden, så de så man får lavet lukker hurtigere og man undgår bl.a svampeinfektioner .

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2022 kl. 17.07

Hej Liz A.

Det er ikke et godt tidspunkt at beskære Japansk kirsebærtræ i marts måned.

Ved at vente og lave en såkaldt sommerbeskæring opnår du flere fordele: Træet sætter ikke så mange "vandris", sårene efter beskæring heler hurtigere og ved at vælge en tør periode at beskære reducerer du risikoen for svampe- og bakterievækst på beskæringsstedet.

Når du skal igang er en skarp beskærersaks et godt værktøj.
Klip ved barkkraven helt ind mod stammen. Hvis du er i tvivl om, hvor barkkraven er placeret, vil jeg foreslå dig, at du går forbi biblioteket og finder en fagbog om beskæring. fx giver Jørgen Vittrup's "Beskæring" mange gode tegninger og foto's, der kan hjælpe dig til at sætte saksen det rigtige sted.

Nyd blomstringen nu og sæt kryds i kalenderen i august måned - så er du på vej til at opnå det, du gerne vil med dit japanske kirsebærtræ.

Venlig hilsen
Lone

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liz A., 26. marts 2022 kl. 18.00

Tak Lone.

Skal der ikke bindes bast eller noget andet om stammen, så der ikke vokser nye skud ud? Det skal være en rank stamme som et træ.

Jeg venter til august.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2022 kl. 21.29

Hej Liz A.

For at få en rank stamme klipper man sideskud fra stammen af i den vækstsæson, hvor de er vokset ud. Dvs de skud, der er sideskud når du når frem til august skal klippes - og det samme til næste år (2023) i august - hvis der er kommet nye skud på stammen.

Det bør være tilstrækkeligt til at få en lige stamme.
Hvis stammen begynder at blive skælv / krum kan den tvinges til lige vækst ved at blive bundet til en stiv pind (fx bambus).
Hvis du får brug for det, kan gode råd til opbinding der ikke skader træet findes i Jørgen Vittrup's bog.

Venlig hilsen
Lone

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2022 kl. 22.02

Hej Liz.

Jeg ved ikke om denne video fra Haveselskabets Have giver dig et billede af hvordan at man opstammer et træ. Ellers spørger du bare igen . haveselskabet.dk/stam-op

Nyt svar til emnet »Beskæring af japansk kirsebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af japansk kirsebær

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider