Forum

Hvornår klipper du lavendlerne ned?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2016 kl. 20.03

Min lavendelhæk har nok 20 år på bagen og jeg har altid ladet den stå med frøstandene indtil foråret - og først da klippet ned så langt som til synlige grønne skud. Jeg klipper ned i marts april måned.
Jeg ved godt at der rådes til at man klipper ned efter afblomstringen, men da de blomstrer fint med min klipning i foråret går jeg ud fra at det også er ok.
Ingeborg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2016 kl. 20.08

Det glemte billede af de afblomstrede lavendler i disse dage. Jeg har et år prøvet at klippe ned efter afblomstring, fordi jeg havde læst at de kunne blomstre 2. gang. Det lykkedes ikke at få lavendlerne i blomst igen. Det har måske noget at gøre med min nedklipning i foråret i stedet for nu?
Ingeborg

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2016 kl. 20.14

Vi klipper ned i foråret.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. august 2016 kl. 21.25

Forår, fordi én gang klippede jeg efter afblomstring. Der gik nogen planter til i løbet af vinteren, som hverken var hård eller lang, men der var en del dage med barfrost og blæst. Måske var de gået til alligevel, men jeg tør ikke andet :-)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2016 kl. 22.10

I det sydlige Frankrig bliver fårene sat ud på lavendelmarkerne om foråret, hvor de gnaver planterne ned, så der kun er lidt grønt tilbage. Hos mig bliver lavendlerne klippet kraftigt ned med el. hæksaksen, i det tidlige forår.
Bliver de klippet ned om efteråret er der ikke noget beskyttelse mod frosten.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 12. august 2016 kl. 10.38

tommelfingerreglen er vidstnok 10 cm d. 10. april - det er jo til at huske :D

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2016 kl. 14.19

Ok - jeg fortsætter med at klippe ned om foråret. Vil hellere huske at gøre det på Drooningens fødselsdag den 16. April. Det passer bedre med de 16-20 cm jeg klipper ned i det grønne. Men er der nogen af jer, der klipper blomsterstandene af nu?
Jeg har altid tusindvis af selvsåede lavendler.
Ingeborg

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2016 kl. 16.22

Jeg har nu læst mig til at nedklipningen er afhængig af, på hvilken breddegrad dyrkningen af lavendel foregår. I " varmere" lande som f. Eks i nærheden af Middelhavet, Sydfrankrig osv klipper man ned efter blomstringen, som kan være forskudt nogle måneder fra juni. På vore breddegrader klippes ned om foråret, helst når faren for nattefrost er overstået. (Men hvornår kan vi være sikre på det?). Den med at man lader får græsse planterne ned har jeg ikke læst nogen steder, i det mindste ikke der, hvor man har lavendel industri.
Ingeborg

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2016 kl. 16.26

Sikken en flot lavendelhæk!

Suuk, kan se der er langt endnu- før jeg får noget så fint.

Jeg klippede den ene af mine krukkeplanter ned for 14. dage siden, da den var den mest triste, og i det forfængelige håb, at få den til at blomstre igen. Den anden er heller ikke spændende nu, men så skal den bare overvintre et lunt sted (sammen med den anden).

Mvh
Tine

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. august 2016 kl. 19.59

Min lavendelhæk er 36 år gammel og er blevet klippet helt ned hvert forår, og ikke en eneste plante er gået ud.
Det er på mange private gårde man lader fårene holde lavendlerne nede.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. august 2016 kl. 20.00

Glemte foto :

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2016 kl. 9.21

Flot lavendelhæk Mogens
Når du skriver helt ned, hvor langt er det så? Jeg går ud fra at får kun græsser ned til hårdt træ? Mine lavendler har hårdt træ 10-20 cm over jorden. Eet år troede jeg at jeg havde klippet for langt ned i det hårde træ, men de kom sig alligevel.
Ingeborg

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. august 2016 kl. 9.34

Jeg klipper ned så der er lidt grønt tilbage. Men min genbo klipper hvert forår ned til ca. 10 cm. over jorden, så der er intet grønt tilbage - uden problemer.

Nyt svar til emnet »Hvornår klipper du lavendlerne ned?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvornår klipper du lavendlerne ned?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider